مداحی خوب است، اما چهمقدار؟ مداح چقدر میتواند مردم را با قرآن آشنا کند؟ جایگاه مداحی در کشور نباید اینگونه باشد که فضا، یک عالم درسخوانده را دفن کند و شعر را جای آن بگذارد.
«روزنامه شرق» در گزارشی می نویسد:«بعد از آیتالله مکارم شیرازی، شیخ حسین انصاریان هم از وضعیت مداحی در ایران انتقاد کرده است؛ او که در چهاردهمین همایش تکریم بانوان قرآنپژوه در سالن همایشهای برج میلاد تهران سخن میگفت با انتقاد از پیشیگرفتن جایگاه مداحان نسبت به وعاظ درسدیده حوزه، گفت: این آسیب سنگینی است که وقتی یک واعظ درسدیده و حوزهدیده برای سخنرانی در محفلی در تهران دعوت میشود، مردم بیرون از مراسم موج میزنند تا این واعظ هرچه زودتر برود و به جای او مداح بیاید».
انصاریان با طرح این پرسش که چرا دین ما مداحمحور شده است؟ افزود: مداحی خوب است، اما چهمقدار؟ مداح چقدر میتواند مردم را با قرآن آشنا کند؟ جایگاه مداحی در کشور نباید اینگونه باشد که فضا، یک عالم درسخوانده را دفن کند و شعر را جای آن بگذارد. جایگاه مداحان با آمدن دولت احمدینژاد بهویژه در فضای سیاسی، ناگهان ارتقایی ویژه یافت تا جایی که دولت نخست او را به دولت مداحان معروف شد. سال ٨٤ محافل برخی مداحان معروف، محل حمله به هاشمیرفسنجانی و محمدباقر قالیباف شده بود. اگرچه همین مداحان بعدا بر دولت احمدینژاد هم شوریدند که به دعوای بین آنها و حلقه نزدیک به احمدینژاد و سخنان تندی که علیه اسفندیار رحیممشایی بر زبان راندند، منجر شد و در نهایت کار به شکایت دو طرف به مرجع قضائی کشید، اما این نخستینبار نیست که روحانیون از وضعیت مداحی و مداحان در کشور گله میکنند.
چند ماه قبل، آیتاللهالعظمی ناصر مکارمشیرازی، در دیدار تعدادی از پاسداران مداح، در مدرسه امیرالمومنین (ع) گفته بود: مداحان باید در اجرای مجالس خود با مراجعه به کتب معتبر و مستند، اشعاری مناسب با شأن و جایگاه اهل بیت (ع) بخوانند و از اشعاری که منابع آن ضعیف است استفاده نکنند و از خواندن آن خودداری کنند. او به مداحان توصیه اکید کرده بود در مجالس عزاداری به مقدسات سایر ادیان و فرق توهین نشود که جز ریختن خون شیعیان در نقاط مختلف جهان، نتیجهای نخواهد داشت.»