آخرین وضعیت قرارداد پروژه قطار شهری اهواز با حضور سید خلف موسوی شهردار اهواز و «وانگ» مدیرعامل شرکت نورینکو و «جیانگ» مدیرعامل دفتر ایران این شرکت و مدیران شهرداری اهواز مورد بررسی قرار گرفت.
سیدخلف موسوی در این جلسه با ارائه توضیحاتی از وضعیت فعلی قطار شهری اهواز گفت: علی رغم سابقه 40 ساله بین المللی شرکت نورینکو چین، عملکرد این شرکت در پروژه قطار شهری اهواز به هیچ وجه قابل قبول نیست.
شهردار اهواز گفت: برای من سئوال است که در 10 سال گذشته چگونه پروژه قطار شهری اهواز به خواب رفته ولی همزمان شرکت نورینکو عهده دار عملیات اجرایی سه خط 3،4،5 مترو تهران بوده است و برای اجرای خط 2 و 3 مترو مشهد قرار اطلاع، صحبت های مقدماتی را هم صورت داده است.
موسوی تصریح کرد: 10 سال از انعقاد قرارداد شرکت نورینکو به اتفاق شرکت کیسون برای اجرای عملیات اجرایی مترو اهواز می گذرد و عملاً در این زمینه اقدام جدی صورت نگرفته است و این کم کاری جای سوال دارد.
شهردار اهواز ادامه داد: شرکت نورینکو و کیسون باید پاسخگوی تأخیر در اجرای پروژه قطار شهری اهواز باشند و شهرداری اهواز با جدیت مسائل حقوقی لازم در این خصوص جهت استیفای حقوق شهروندان اهوازی را صورت می دهد و پیگیر خواهد بود.
سیدخلف موسوی اظهار داشت: اینکه بعد از گذشت 10 سال شاهد حضور مدیرعامل شرکت نورینکو در اهواز هستیم برای من جای تعجب دارد انگار این مدیران ، تازه یادشان آمده که شریک قرارداد اجرای مترو اهواز هستند.
شهردار اهواز تصریح کرد: از شرکت نورینکو به دلیل اینکه به تعهدات مصرح در قراردادش عمل نکرده است، گله مند بوده و شکایت داریم.
سیدخلف موسوی به اجرای خطوط 4 و 5 قطار شهری تهران توسط شرکت نورینکو اشاره و خاطرنشان نمود: شنیدم که مدیران نورینکو وجود تحریم های ظالمانه را عامل عقب ماندگی در اجرای تعهدات خود به شهرداری اهواز عنوان کرده اند در حالی که همزمان خط 5 متروی تهران را اجرا کرده اند، پس این بهانه وارد نیست.
موسوی توضیح داد: حتی در دوره تحریم ها از طریق سایناشور که بیمه دولتی چین برای سرمایه گذاری می باشد، شرکت های چینی امکان فعالیت در ایران را داشتند و چین تنها کشوری بود که در فضای تحریم با ما ارتباط مالی داشت و این امر نشان می دهد کم کاری نورینکو غیرطبیعی است.
شهردار اهواز اعلام کرد: کم کاری شرکت نورینکو در اجرای پروژه قطار شهری سوابق این شرکت را در عرصه بین المللی زیرسوال می برد.
سیدخلف موسوی گفت: در حال تصمیم گیری برای ادامه یا عدم ادامه همکاری با مشارکت کیسون و نورینکو هستیم.
موسوی تاکید کرد: 10 سال زمان کمی برای اجرای یک پروژه نیست بنابر این شرکت های کیسون و نورینکو باید پاسخگوی فرصت سوزی صورت گرفته برای مردم اهواز باشند، چرا که در حال حاضر شاهد راه اندازی خط یک مترو شهرهای تبریز، مشهد و اصفهان هستیم و این امر موجب نارضایتی شدید افکار عمومی و مسئولان استان و شهر اهواز شده است.
شهردار اهواز ادامه داد: در شرایط فعلی خواستار بررسی فسخ قرارداد مترو هستیم مگر آنکه شرکت نورینکو به تعهدات خود عمل کرده و موضوع فاینانس را ظرف چندماه آینده تعیین تکلیف نماید.
موسوی به صراحت گفت: ما تا الان چیزی به عنوان عمل یا اراده ای برای اتمام کار از سوی شرکت نورینکو ندیده ایم و به همین دلیل اخطار می دهم که با برخورد قانونی مواجه خواهید شد.
شهردار اهواز به خط اعتباری 10 میلیارد دلاری ایجاد شده بین دولت چین و ایران پس از سفر رئیس جمهور چین اشاره کرد و گفت: در سایه رفع تحریم های ظالمانه شرایط جدیدی پیش آمده که پیشنهاد می کنم شرکت نورینکو به سرعت خط اعتباری جدیدی به مترو اهواز صادر کند و از آخرین فرصت خود استفاده نماید.
سیدخلف موسوی در پایان گفت: هیچ گونه تسامحی از این پس با کم کاری صورت گرفته در اجرای پروژه مترو اهواز نخواهیم داشت.