شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱

 

عبدالزهرا بوعذار

یکی ازاهداف قوه قضاییه و کادر متعهد وشریف آن رسیدگی به پرونده های مطروحه و دعواهای حقوقی و کیفری است که درشعب دادگاهها و چه بسادیوان عالی کشور مطرح و درجریان می باشند تا مظلوم به حق و حقوق خود و ظالم و متعدی به سزای اعمال خود برسد.

این وظیفه مهم ودشوار جهت حفظ حقوق مردم هرکشوری نشان دهنده اهمیت کار قوه قضاییه وکادر آن است.هفته قوه قضاییه بهانه ای شد تا به همه پرسنل زحمتکش وشریف این قوه ازبالاترین مقام آن؛قضات شریف؛ کارکنان متعهد و نیروهای مرتبط به این قوه برقرار کننده عدالت تبریک و تهنیت عرض نمایم و متذکر نکته جالبی درهمین خصوص شوم. باشد که مسولان عزیز دادگستری استان خوزستان، شفاف و صریح ابهام زدایی و به این موضوع رسیدگی نمایند.

جلب رضایت شاکی توسط محکوم یا خانواده محکوم در دادگاه یکی از چند طرق جلب رضایت می باشد به طوریکه شاکی خصوصی میتواند با حضور در اداره ثبت یا دادگاه صادر کننده دادنامه نسبت به محکوم رضایت بدهد.

حال درقانون آیین دادرسی مدنی و نظریه های مشورتی حقوقی به این نکته اشاره نشده است که شاکی الزاما باید در حضور قاضی شعبه رضایت خویش را اعلام و در صورتجلسه قیدشود بلکه همین که در دادگاه و درحضور نیروهای دادگاه که متولی این امرهستند مثلا (شعبه اجرای احکام) رضایت خویش را اعلام و مدیر دفتر ضمن احراز هویت شاکی صورتجلسه ای تنظیم و اظهارات شاکی درخصوص ابراز رضایت را قید وشاکی نیز اثرانگشت نماید کفایت می کند. درغیراین صورت چند مورد به ذهن متبادر می شود که بیان میکنم.

*مدیر دفترشعبه یاک ارکنان اگر این وظیفه به آنها محول نشده با چه مجوزی اقدام به تنظیم صورت جلسه و احرازهویت شاکی جهت جلب رضایت می نمایند ؟

*اگر به آنها دستور داده شده که جهت تسریع در امور قضایی و جلوگیری از تراکم پرونده های قضایی که کم هم نیستند این وظیفه را انجام بدهند قاضی دادگاه چرا از این امر امتناع می نماید؟ آیا چنین برخوردها این ذهنیت را در ارباب رجوع شکل نمیدهد که این مساله یک نوع بی اعتمادی قضات به کارکنان دادگاه مربوطه و دستگاه قضاست؟

امید می رود سیستم اداری دستگاه قضایی درخصوص دوگانگی این برخوردها نهایت همکاری را بامحکومان و خانواده های ای آنان داشته باشد.ضمنا درخصوص موضوع مذکور این را اضافه نمایم که دادگاه عمومی بخش حمیدیه درمورد پرونده ای کیفری چنین برخورد داشته است که برای اثبات و ارایه مدرک در هرزمان اعلام آمادگی دارم.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار