شوشان: باستان شناسی بازشناسی هویت خویش است و همگان نیز آثار باستانی را بعنوان گنجینه ای بسیار گرانبها مورد توجه قرار می دهند

"> انتقاد از وضعیت کنونی مدیریت سازه های آبی شوشتر
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۴

شوشان: باستان شناسی بازشناسی هویت خویش است و همگان نیز آثار باستانی را بعنوان گنجینه ای بسیار گرانبها مورد توجه قرار می دهند

شهرستان شوشتر با در بر داشتن بیش از 50 درصد از آثار باستانی خوزستان و ثبت سازه های آبی شوشتر در فهرست آثار جهانی نقش بی بدیلی در ارائه فرهنگ و تمدن پیشینیان داشته است اما متاسفانه به دلیل عدم توجه متولیان این آثار در فهرست آثار در معرض خطر قرار گرفته اند و هر روزه شاهد ویرانی بخشی از این گنجینه گرانبهای بشری هستیم .

در این باره یک عضو شورای شهر شوشتر از وضعیت موجود سازه های آبی انتقاد کرد و گفت : از زمان ثبت جهانی سازه های آبی که انتظار سر و سامان پیدا کردن وضعیت میراثی شهرمان می رفت و مردم با شوق و ذوق غیر قابل وصفی از این رویداد به نیکی یاد می کردند ظاهراً نه تنها پیشرفت نداشتیم و نه تنها سر جایمان نماندیم بلکه عقب گرد و سیر نزولی داشتیم .

حمید سالم پور خاطرنشان کرد: باید دانست که چرا متولیان میراثی استان جوابگوی سرخوردن همشهریان و دید منفی نسبت به میراث نیستند و چرا اطلاع رسانی نمی کنند .

وی افزود: در این بی مهری که نسبت به شهرستان شوشتر شده چه عواملی دخیل است . چرا از زمان روی کار آمدن مدیرکل جدید میراث وضعیت میراثی شهرستان ما به نظر می رسد که روز به روز بدتر شده است .

این عضو شورای شهر شوشتر همچنین از ایجاد دفتر یونسکو در شهرستان دزفول انتقاد کرد و گفت : بیش از 50 درصد از آثار باستانی خوزستان در شوشتر هست و میراث فرهنگی باید پاسخگو باشد که چرا دفتر یونسکو در شهرستان دزفول تاسیس شده است .

وی ادامه داد: بر همگان جای بسی سوال است که آیا مسائل قومیتی در این امر دخالت داشته یا به دلیل اینکه این دفتر پیش از این نیز در دزفول قرار داشته، ایجاد شده و این مهم باید بر همگان شفاف شود .

سالم پور با اشاره به توجه نکردن میراث فرهنگی به بناهای در حال تخریب تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که نشان از بی توجهی میراث فرهنگی به آثار شوشتر است عدم توجه به بناهای میراثی در حال تخریب است که متأسفانه تعداد آنهایی که خطرساز بوده و با پاکیزگی شهر سازگاری نداشته روز به روز سیر تصاعدی به خود می گیرد و هیچ کس جوابگو نیست .

وی ادامه داد: از میراث بعنوان متولی تعدادی از این بناها انتظار میرود که نسبت به تملک و بازسازی آنها اقدام کند اما تاکنون اقدامی در جهت ترمیم و اصلاح و رفع خطر مشاهده نشده است.

سالم پور تاکید کرد:طبق ماده 110 قانون شهرداری ها زمین یا بناهای مخروبه و غیر مناسب با وضع محل و یا نیمه تمام واقع در محدوده شهر که در خیابان یا کوچه و یا میدان قرار گرفته و منافی با پاکی و پاکیزگی و زیبایی شهر و موازین شهرسازی باشد ، شهرداری می تواند به مالک اخطار دهد و در صورت عدم توجه مالک ، به منظور تأمین زیبایی و پاکیزگی و شهرسازی هر گونه اقدامی را که شهرداری لازم بداند انجام می دهد .

وی با اشاره به تخریب یک ملک مخروبه توسط شهرداری افزود: وقتی شهرداری پس از طومار مردمی و اعتراض دو مدرسه ، در راستای اجرای قانون فوق و پس از طی مراحل قانونی اقدام به تخریب ملک مخروبه و رفع خطر در کوچه شهید کجباف می کند مورد اعتراض میراث قرار می گیرد و حال باید از میراث پرسید اگر ریزش دیوار صدمات جانی یا مالی برای شهروندان بوجود می آورد چه کسی پاسخگو بود.

پیش از این نیز عضو دیگر شورای شهر از عدم حضور مدیر پایگاه سازه های آبی در پایگاه جهانی سازه های آبی شوشتر انتقاد کرد و اظهار داشت: میراث باید درانتصاب مدیران در پایگاه جهانی سازه های آبی از مدیران با سابقه و برجسته استفاده کند که به صورت تمام وقت در این پایگاه حضور داشته باشند نه اینکه تنها یک یا دو روز در این پایگاه حضور داشته باشند.

وی با اشاره به شرایط مدیر فعلی پایگاه سازه های آبی ادامه داد: مدیر فعلی سازه های آبی سابقه مدیریتی ندارد و تنها به دلیل اینکه پایان نامه مدرک دکترا وی مرتبط با سازه های آبی شوشتر است این سمت به وی تعلق دارد و تا زمانی که پایان نامه وی به پایان نرسد وی همچنان در این سمت باقی خواهد ماند.

غلام سلطانیان تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی باید پیش از اینکه شرایط آثار تاریخی خصوصا سازه های آبی از وضعیت کنونی بدتر شود در تغییر مدیریت این پایگاه اقدام کند.

به دنبال این اظهارات رئیس شورای شهرستان نیز در گفت و گویی با شوشان از وضعیت کنونی آثار باستانی شوشتر اظهار نارضایتی کرد و گفت: کارشناسان میراث فرهنگی و پایگاه سازه های آبی باید طرح هایی که با شرایط تاریخی و باستانی بافت شوشتر مطابقت داشته باشد ارائه دهند در صورتی که تاکنون این کارشناسان بسیار ضعیف عمل کرده اند و هیچ اقدامی در جهت زیبا سازی این آثار انجام نداده اند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی حمام خان در شوشتر اضافه کرد: حمام خان که از آثار دوران قاجاریه محسوب میشود وضعیت مناسبی ندارد و میراث فرهنگی باید در جهت جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی اقدام کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار