شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
سعودی‌ها و برخی کشورهای عربی که به هیچ وجه از فضای پسابرجام ایران راضی نیستند؛ در این روز‌ها سعی می‌کنند مانند بچه‌های کوچک رفتار بزرگتر‌ها را انجام دهند، غافل از اینکه در این تقلید کورکورانه فقط موجبات خنده دیگران را فراهم می‌کنند.
 سعودی‌ها و برخی کشورهای عربی که به هیچ وجه از فضای پسابرجام ایران راضی نیستند؛ در این روز‌ها سعی می‌کنند مانند بچه‌های کوچک رفتار بزرگتر‌ها را انجام دهند، غافل از اینکه در این تقلید کورکورانه فقط موجبات خنده دیگران را فراهم می‌کنند. 

به گزارش «تابناک»، در طول مذاکرات هسته‌ای، سعودی‌ها همه تلاش خود را انجام دادند تا بتوانند به هر نحو، جلوی هرگونه توافق گروه ۵+۱ با ایران را بگیرند. در این بین نیز از هرگونه اقدام برای رسیدن به این هدف فروگذاری نکردند. البته در این میان نیز بیشترین تلاش را برای ایجاد تنش با ایران امتحان و به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده تعرض کردند. در ماجرای منا به ابدان ایرانی بی‌احترامی نمودند و قس علی هذا. 

با حادثه حمله به سفارت عربستان، بهترین فرصت برای سعودی‌ها جهت مظلوم نمایی فراهم شد و از طریق آن تلاش کردند به افکار عمومی جهان القا کنند، ایران بیشترین اقدامات را علیه ثبات منطقه و همچنین تنش در روابط دوجانبه انجام می‌دهد. 

هرچند مسئولان جمهوری اسلامی ایران با سعه صدر، رخدادهای اخیر درباره سفارت عربستان در تهران را رفتاری نادرست خوانده‌اند، مقام های سعودی در اقدامی شتابزده و از روی غرض، روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران به حال تعلیق درآوردند. 

در همین راستا، عربستانی‌ها با بزرگ بینی احمقانه خودشان احساس کردند، قدرت بزرگی در منطقه هستند و در اولین اقدام تصمیم گرفتند با تقلید کورکورانه از امریکایی‌ها، ایران را تحریم یکجانبه کنند! در همین زمینه، یکجانبه ورود کالاهای عربستان را به ایران تحریم کردند! البته ایران نیز در اقدامی متقابل همین شیوه را پی گرفت. 

اما به نظر می‌رسد، عربستانی‌ها تنها به این موضوع اکتفا نکرده‌ و این روز‌ها سعی می‌کنند ایران را تحریم همه جانبه و بین المللی کنند! در واقع سعه صدر مسئولان ایران و تلاش در راستای تنش زدایی چنان عربستانی‌ها را گستاخ کرده که تصمیم گرفته‌اند ایران را در زمینه‌های دیگر تحریم کنند. 

در ادامه به برخی از اقدامات آن‌ها اشاره می‌نماییم. 

سعودی‌ها به تقلید از آمریکا و برای جلوگیری از افزایش صادرات نفت ایران، دست به وضع تحریم‌های ثانویه علیه ایران زده! و اعلام کرده‌اند، نفتکش‌های خارجی که یکی از سه بندر آخر محل بارگیریشان ایران بوده، باید قبل از ورود به آب های عربستان از مقامات سعودی مجوز بگیرند. بر اساس اطلاعیه‌ای که یک شرکت بیمه نفتکش‌ها در ماه فوریه برای اعضای خود منتشر کرده، نشان می‌دهد رژیم سعودی اعلام کرده است کشتی‌های ایرانی حامل نفت این کشور نباید وارد بنادر عربستان و بحرین شوند. 

در اقدام دیگری، سعودی‌ها با تحریک کویتی‌ها اقدامات ضد ایرانی کرده‌اند. اداره کل گمرک‌های کویت در ۲۳ ماه گذشته (مارس) به تمامی ورودی‌های مرزی خود ابلاغ کرد، عبور کالاهای ایرانی به عربستان سعودی از دوازدهم ماه جاری (آوریل) کاملا ممنوع است. اداره کل گمرک‌های کویت به نامه دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس و مدیر کل گمرک‌های عربستان سعودی استناد کرده که در آن درباره قطع روابط تجاری با ایران صحبت شده است. همچنین بر اساس ابلاغ مذکور صادرات هر گونه کالا به ایران نیز از طریق مرزهای کویت ممنوع خواهد بود. 

البته اقدامات سعودی‌ها به همین ختم نشده است. شورای هواپیمایی عربستان در تصمیمی اعلام کرده که پرواز هواپیماهای شرکت ماهان به عربستان و یا عبور از حریم هوایی این کشور ممنوع است. هرچند مشخص است که هیچ یک از ایرلاین‌های ایرانی نه به مقصد شهرهای عربستان سعودی پرواز دارند و نه از حریم هوایی این کشور برای عبور استفاده می‌کنند و این اقدام سعودی‌ها فقط یک نمایش تبلیغاتی مضحک است. 

این اقدامات را بگذارید در کنار رفتار این کشور در کمک به کاهش بهای نفت و افزایش سطح تولید برای جایگزینی نفت ایران در بازارهای جهانی و یا حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و همچنین ایجاد جنگ یمن برای تحت تأثیر قرار دادن اوضاع منطقه که به سلسله اقدامات خصومت آمیز این کشور اضافه می‌شود. 

هرچند عربستان در حدی نیست که با تحریم اقتصاد ایران و یا سایر اقدامات به بازرگانی و نظام اقتصادی و سیاسی ایران لطمه وارد کند یا اینکه ما را در فشار قرار دهد، این موضوع همچنان مشخص نیست که چرا همچنان برخی بر تنش زدایی با کسانی که به هیج صراطی مستقیم نیستند تأکید دارند!؟

برچسب ها: گستاخی ، سعودی ، تنش ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار