اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
حاشیه نگاری از نشست هم اندیشی مدیران رسانه ها در استانداری خوزستان
پس از سخنان استاندار در جلسه شورای اداری که در شهرداری اهواز برگزار شد و وی اذعان داشت که مدیران رسانه ها...


 شوشان: پس از سخنان استاندار در جلسه شورای اداری که در شهرداری اهواز برگزار شد و وی اذعان داشت که مدیران رسانه ها می توانند در جلسات شورای اداری 10 دقیقه در رابطه با هر مسئله ای که علاقمند هستند صحبت کنند، جمال درویش مسئول روابط عمومی استانداری خوزستان با ارسال پیامک و فاکس به رسانه های استان از آنها دعوت کرد تا در نشستی در این رابطه به بحث و گفتگو بنشینند که این نشست با حواشی متعددی روبه رو بود.

در ابتدا جمال درویش گفت: در جلسه شورای اداری شهرداری اهواز استاندار خوزستان اعلام کردند که در جلسات شورای اداری استان علاقمند هستیم که یکی از مسئولین رسانه ها به مدت 10 دقیقه در رابطه با هر مسئله ای که به آن علاقمند هست صحبت کند، از این رو من فکر می کنم که می توان با تشکیل یک شورای 5 نفره که از مدیران رسانه ها می باشند این افراد را انتخاب کنند و در رابطه با مسائل مختلف به جز مسائل سیاسی صحبت کنند و انتظار می رود بیشتر به نیازهای مردم پرداخته شود.


در ادامه جعفر فلسفی سرپرست روزنامه کیهان گفت: اگر قرار است در جلسه شورای اداری ما حرف بزنیم و بدون نتیجه باشد من فکر می کنم چنین موضوعی بی فایده است، اما در کل موافق ایده استاندار هستم و کسی را هم مخالف نمی دانیم ولی قطعا باید ایده ها و نظرات ما در این جلسات به نتیجه و ثمر برسد.

وی ادامه داد: ما نمی خواهیم حضورمان و نقدهایمان در جلسات شورای اداری باعث تقابل بین رسانه ها و دستگاه های اجرایی باشد و بعد توان خود را در این راه بگذاریم و مشکلاتمان هم حل نشود، زیرا اکنون مشکلات استان به یک گره کور تبدیل شده است.

فلسفی بیان داشت: در استان هر مشکل بزرگ و حادی که پیش آید شهروندان انگشت اشاره را به سمت استاندار نشانه می روند، مثلا موضوع گرد و خاک ها را نمی توانیم از طریق محیط زیست حل کنیم زیرا محیط زیست با 50 نیرو می خواهد چه مشکلی را حل کند، از این رو باید مشکلات رسانه ها با توجه به اینکه اداره متولی ما نتوانسته آن را حل کند از طریق استانداری حل شوند.
وی گفت: اینکه مطبوعات هر بار دعوت شوند و مشکلات را بگویند و بعد تا 6 ماه دیگر هیچ اتفاقی رخ ندهد و دوباره جلسه برگزار شود دور از شان است و باید فکری برای رفع مشکلات رسانه های استان شود.


همچنین مهدی مکارمی مدیرمسئول نشریه زادبوم گفت: من فکر می کنم جلسه فوق ماهیت خوبی دارد، اما نباید از طریق برگزاری انتخابات در این جلسه به معرفی افرادی روی بیاوریم که در جلسه شورای اداری صحبت کنند و باید این اتفاق از طریق صنف خانه مطبوعات صورت پذیرد.

وی گفت: مشکلات رسانه های استان آنقدر زیاد است که تنها باید انها را مطرح کنیم و بعد هم هیچ گونه اقدامی برای رفع آنها نبینیم و اکنون رسانه های ما حتی در سهمیه آگهی های خود با شرکت های بزرگ استان مشکل دارند.


ابراهیم افتخار سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی گفت: در حال حاضر رسانه های استان خود یک تریبون هستند و مشکلات را از طریق رسانه های خود منعکس می کنند و اگر قرار به برطرف شدن مشکلات است از همین طریق می توان پیگیر رفع مشکلات بود و احتیاجی نیست که در شورای اداری وقتی به رسانه ها داده شود. وی ادامه داد: صنف ما خانه مطبوعات است و بهتر آن است که از طریق خانه مطبوعات مسائل مطرح و مرتفع شود.

فاضل حیدری مدیرمسئول روزنامه چشم انداز روشن گفت: به یاد دارم زمانی هر دکه سیگار فروشی الان اگر تصمیم بر تمدید پروانه کیوسک خود را داشت باید رضایت تمامی مدیران مسئول نشریات را جلب می کرد، اما اکنون با وقاحت تمام مشغول عرضه چای و قهوه و سیگار و هر انچه که فکر می کنید هستند و بعد زمان مالیات دادند نام مطبوعات را به یدک می کشند و هیچ کسی هم برای رفع این مشکل اقدامی نکرده است.

وی ادامه داد: من بر این باورم که اگر صنف خانه مطبوعات در این راستا تقویت شود و سپس نگاه به تقویت رسانه ها داشته باشیم بخش عمده ای از مشکلات ما حل می شود. علی میلاسی مدیر مسئول نشریه قلم امروز گفت: ما که هر روز مشکلات را منعکس می کنیم و خبری از رفع آنها نیست پس حضورمان فکر می کنم مناسب نباشد، زیرا تریبون شورای اداری از تریبون رسانه ها که بزرگتر نیست، مگر اینکه قرار باشد اتفاق دیگری مبنی بر رفع مشکلات بعد از صحبت مدیران در آن جلسه رخ دهد.



افشار پرویزی بابادی سردبیر پایگاه خبری هما خوزستان گفت: متاسفانه وضعیت مدیریتی استان این گونه است که غیر قابل دسترسی می باشند و پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه به خوبی صورت نمی گیرد، از این رو ما بدون رودربایستی باید مواضع خود را مشخص کنیم و از این وضعیت منفعلانه بیرون بیایم و اینکه استانداری نقش حمایتی از رسانه ها دارد و یا نقش نظارتی، زیرا در هر 2 دوره خانه مطبوعات چه دوره قبل و چه دوره کنونی هیچ نوع حمایتی صورت نگرفت.

وی ادامه داد: من با موضوع حضور در شورای اداری موافق هستم، اما معتقدم نباید فضا به این سمت برود که خبرنگار و یا مدیر رسانه در رابطه با یک موضوع تخصصی صحبت کند و باید به تمام حوزه ها سرک بکشد و در رابطه با همه موضوع ها در وقتی که به او می دهند صحبت کند.

علی موسوی سرپرست نشریه آسیا  گفت: ساعت برگزاری چنین نشست هایی آن هم راس 14 بعدازظهر بسیار ساعت بد و مرده ای است و انتظار می رود ساعت بهتری را برای مطبوعات در نظر بگیرید.

وی گفت: اکنون وضعیت نشریات استان آن قدر بد شده است که بعضا با 2 تا 3 نفر اداره می شوند و دیگر خبری از تولید و نقادی نیست و تنها به فکر حیات هستند و زنده ماندن و باید برای این موضوع فکری شود، از این رو من فکر می کنم حضور استاندار و معاونین وی در چنین جلساتی مهم است و باید تصمیم درستی گرفته شود.



همچنین لاری زاده سردبیر پایگاه خبری رهیاب نیوز گفت: تریبون دادن به اصحاب رسانه در شورای اداری ماهیت خوبی دارد، اما باید نتیجه بخش باشد، نه همانند نشست های فرمالیته خبری که با یک کارت هدیه 50 هزار تومانی به شان خبرنگار توهین شود. وی ادامه داد: فضای نقادی در استان بسیار بسته است و طاقت مدیران پایین از این رو ابتدا باید فضای نقد را در سایر دستگاه ها و مدیران بالا برد بعد از خبرنگاران بخواهیم که در جلسات شورای اداری حضور یابند و تریبون به دست بگیرند.

لاری گفت: به نظر من افرادی باید پشت تریبون بروند که کار رسانه تنها کار آنها است و مشکلات را به خوبی لمس کرده اند، نه اینکه فردی که در یک دستگاه دولتی کار می کند پشت تریبون برود و خواسته باشد مشکلات را مطرح کند.



همچنین منصور قمر صاحب امتیاز نشریه جنوب فردا گفت: ما باید از واژه نقد و انتقاد یک ارزیابی داشته باشیم و اینکه اگر استاندار خواسته که تریبون در اختیار رسانه ها قرار بگیرد نشان از اثر گذاری آنها در جامعه است و قطعا اگر چنین تریبونی در اختیار اصحاب رسانه قرار بگیرد فضای نقد در جلسات شورای اداری باز می شود.


منادی سردبیر خبرگزاری تسنیم در خوزستان بیان داشت: 6 ماه پیش با حضور استاندار و معاونین وی جلسه ای را هیئت رئیسه خانه مطبوعات برگزار کرد و یک سری مصوبات را وضع کردیم، اما هنوز که هنوز است خبری از به نتیجه رسیدن آنها نیست و انتظار می رود مسئولین به فکر رفع مشکلات رسانه های باشند.

همچنین سید رسول موسوی صاحب امتیاز نشریه عصر کارون گفت: اقدام فوق اقدام خوبی است ولی 2 سال دیر به فکر اجرای آن بودیم و طبیعتا 2 سال دیرتر نقد ما به گوش مسئولین در جلسات شورای اداری می رسد ولی اگر قرار بر انتخاب افراد جهت صحبت در شورای اداری است به نظرم باید از طریق خانه مطبوعات این مهم صورت گیرد.

وی گفت: زبان رسانه زبان نقد است و ما انتظار داریم به نحوی نشود که در صورت نقد مدیران دستگاه ها یا حالت تدافعی به خود بگیرند و یا اینکه منبع درامد نشریات را با عدم آگهی دادن قطع کنند و این را یک عیب بزرگ می دانیم.

بهاروند مدیر خبرگزاری ایرنا در خوزستان گفت: من فرصت فوق را یک فرصت خوب می دانم و فکر می کنم یک خبرنگار که در بطن مسائل و مشکلات استان در حوزه های مختلف قرار دارد بهتر می تواند پشت تریبون برود و صحبت کند و اینگونه نباشد که بگوئیم باید از هر رسانه یک نفر در ماه پشت تریبون برود، بلکه اعتقاد داریم افراد خبره و کاربلد پشت تریبون بروند.

وی ادامه داد: خبرنگاران متاسفانه بدلیل عدم پاسخگویی مدیران اغلب در گزارشات خود به نتیجه نمی رسند و فکر می کنم بتوان در چنین جلساتی مدیران را به چالش کشاند، از این رو حضور در جلسات شورای اداری را مفید می دانم.

همچنین درویشی از خبرگزاری ایلنا گفت: فرصتی را که استاندار در اختیار رسانه ها قرار داد یک فرصت مناسب برای ایجاد تعامل و نه تقابل می دانم و باید در این جلسات ما به ارائه مشکلات و راهکار برای رفع آنها بپردازیم و اینکه ما بگوئیم و اجرا نمی شود باید از طریق استانداری مورد برخورد قرار گیرد.

وی گفت: ما نقش ارشاد را در رفع مشکلات رسانه ها نادیده گرفتیم و متاسفانه فشاری هم به این نهاد وارد نیست و اینکه وظایف خود را عملی نمی کند و فکر می کنم دغدغه ای به نام رفع مشکلات رسانه ها در ارشاد وجود ندارد و به نظرم خانه مطبوعات و ارشاد به خوبی برای رفع مشکلات رسانه ها عمل نکرده اند.

خانم جاسم نژاد صاحب امتیاز نشریه ایام خوزستان گفت: سالی که برای خبرنگاران نکوست از روز خبرنگارش پیداست، مسئولان حتی هدایای خبرنگاران در این روز را ندادند چه برسد به رفع مشکلات آنها در روزهای دیگر و فکر می کنم تشکیل این شورا یک موازی کاری با خانه مطبوعات باشد و بیشتر شبیه به یک حربه است.

وی گفت: ما شناسنامه ای حقیقی از خانه مطبوعات نداریم و همین مسئله باعث شده که کمتر به حق مان در بخش های مختلف برسیم.

محسن فرهادی باجولی خبرنگار روزنامه توسعه جنوب گفت: من موافق چنین مهمی از سوی استانداری هستم، اما باید ضوابط و قوانین آن رعایت شود. وی ادامه داد: متاسفانه خانه مطبوعات تاکنون هیچ قدمی را برای رفع مشکلات صنف مطبوعات برنداشته است و اقدام مناسبی صورت نگرفته است.


جمال درویش مسئول روابط عمومی استانداری خوزستان گفت: قرار نیست شورایی که تشکیل می شود همانند شورای راهبردی باشد و مقابل خانه مطبوعات و یا موازی به آن کار کند و من فکر می کنم تریبون شورای اداری تریبونی به اضافه تریبون رسانه در اختیار شماست و باید از این فرصت به نحو مطلوب بهره برد، زیرا معتقدم سخن تاثیر بهتری نسبت به یک کار مکتوب دارد.

وی گفت: ما هم نمی پذیریم که اگر کسی پشت تریبون رفت و انتقاد کرد دستگاه ها با او به مشکل بخورند و رسانه باید نقاد و منتقد باشد و اگر می بینید که مدیران برخی خواسته ها را پاسخ نمی دهند بدلیل کمبود اعتبارات و یا محدودیت ها است.

در پایان این نشست امید حلالی مدیر مسئول روزنامه فرهنگ جنوب و صاحب امتیاز پایگاه خبری شوشان گفت: نگاه به رسانه ها متاسفانه از سوی مسئولین به خصوص دستگاه قدرت نگاه مناسبی نیست، این در حالی است که باید رسانه ها را مستقل و صاحب قدرت دید و نه مکانی برای حیات خلوت اصحاب قدرت .

وی افزود: از موضوع فوق به زعم خود استقبال می کنم ولی قبل از آن باید نگاه ها به رسانه اصلاح شود و البته این نگاه باید در دستگاه ها ایجاد تا خدای ناکرده اصحاب رسانه را به دید میرزا بنویس و مواجب بگیر نبینند، زیرا هر زمان که عرصه بر قدرت تنگ شد مسئولین به فکر یارگیری از سوی رسانه ها هستند و این بزرگترین ضربه به رسانه ها است.

مدیر مسئول روزنامه فرهنگ جنوب گفت: تا زمانی که مشکل «نهاد رسانه» حل نشود مشکل خبرنگار وابسته به آن نیز باقی می ماند و هم اکنون مظروف رسانه ها وسعتی بیشتر از ظرف خود یعنی وزارت متبوع ارشاد دارد که می بایست سرفصل های متعدد فعالیت را پیگیری کند.

امید حلالی گفت: با شناختی که از مدیران رسانه های استان دارم معتقدم اگر بتوانیم همدل و یک صدا باشیم آن قدر توانمند هستیم که تمام مشکلات خود را حل کنیم و دیگر معطل موضوع مطالبات و اشتراک و توزیع و کیوسک ها نباشیم و این معضلات را بدون کمک نهادهای دولتی مرتفع کنیم.

در پایان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل استانداری خوزستان چگونگی سامان دهی مدیران رسانه ها و موضوعات مطرح شده توسط آنان در شورای اداری استان خوزستان را به خانه ی مطبوعات واگذار کرد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار