شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
این دو تیم که در مجموع بازی‌های مقدماتی و پلی‌آف سه بر سه مساوی بودند که در این مسابقه مصافی نفس‌گیر و پایاپای را به نمایش گذاشتند.
گزارش از: فرشاد آل‌ناصر

 با مشخص شدن دومین فینالیست لیگ برتر بسکتبال، امسال شاهد برگزاری یک فینال تمام خوزستانی در جنوب کشور خواهیم بود.

به گزارش فارس از ماهشهر، هفتمین و آخرین دیدار مرحله نیمه‌نهایی لیگ برتر بسکتبال کشور عصر پنج‌شنبه گذشته در سالن آزادی تهران برگزار شد و تیم‌های پالایش نفت آبادان و شیمی‌دُر تهران به مصاف هم رفتند.

این دو تیم که در مجموع بازی‌های مقدماتی و پلی‌آف سه بر سه مساوی بودند که در این مسابقه مصافی نفس‌گیر و پایاپای را به نمایش گذاشتند.

اما در نهایت آبادانی‌ها با درخشش بازیکنانی همچون یووانویچ، محمد حسن‌زاده و محمد جمشیدی 77 بر 74 پیروز این مصاف شدند تا دومین فینالیست این دوره از رقابت‌ها لقب بگیرند و در مرحله نهایی حریف پتروشیمی بندر امام شوند که پیش از این با غلبه بر شهرداری اراک به فینال راه پیدا کرده بود.

* تقابل تمام خوزستانی در جنوب

بدون تردید امسال شاهد یک فینال بسیار حساس و جذاب خواهیم بود، چراکه یک سوی فینال پتروشیمی بندر امام است که از هواداران با تعصب و پر تعدادی بهره می‌برد که همیشه در دیدارهای حساس سالن اندیشه شهرک بعثت را برای حریفان به مخوف‌ترین و ترسناک‌ترین مکان تبدیل می‌کنند و در آن سو نیز پالایش نفت آبادان قرار دارد که تقریباً دارای چنین شرایطی است و از تماشاگران پر شور و متعصبی بهره می‌برد.

در یک سو پتروشیمی در حالی پای به میدان فینال می‌گذارد که به تازگی حامد حدادی این اسطوره خوزستانی بسکتبال آسیا را در جمع خود می‌بیند و بعد از ناکامی فصل گذشته به هیچ عنوان نمی‌خواهد جام قهرمانی را از دست بدهد، مضاف بر اینکه این تیم در نخستین روزهای آخرین ماه سال 94 جام قهرمانی باشگاه‌های غرب آسیا را در اردن بالای سر برد و می‌خواهد با سومین قهرمانی در لیگ برتر شیرینی این جام را دو چندان کرده و افتخاری دیگر بر مجموع افتخارات این باشگاه بیافزاید.

تیم پتروشیمی بندر امام در این راه علاوه بر حامد حدادی، مهره‌های کلیدی و تأثیرگذار دیگری نیز همچون بهنام یخچالی، سعید داورپناه، ادگار سوسا، تاکوان دین و ... را در اختیار دارد که با هدایت مربی کارکشته، با دانش و با شخصیتی به نام مهران شاهین‌طبع رسیدن به قهرمانی را چندان دور از دسترس نمی‌بیند.

در آن سو نیز که پالایش نفت آبادان که دومین سال حضور خود در لیگ برتر را تجربه می‌کند و با داشتن مهره‌هایی همچون مهراد آتشی، آرن داوودی، محمد جمشیدی، محمد حسن‌زاده، پوپوویچ، یووانویچ و ...، و با مربیگری هماد سامری جوان عملکرد بسیار خوبی در این فصل از خود به نمایش گذاشت و توانست در ماراتن نیمه‌نهایی با غلبه بر شیمی‌ُدر تهران به فینال راه پیدا کند.

بدون شک پالایش نفت آبادان نیز با وجود اینکه می‌داند در برابر مهران شاهین‌طبع و یارانش کار بسیار سخت و مشکلی در پیش خواهد داشت اما با داشتن بازیکنان ارزشمندی که ذکر شد، هرگز یک تیم از پیش بازنده نخواهد بود و قطعاً به غلبه بر بندر امام و رسیدن به سکوی نخست چشم دارد تا بتواند در دومین حضور در لیگ برتر به اولین قهرمانی خود در این آوردگاه دست پیدا کند.

* برگزاری بدون حاشیه شهرآورد بسکتبال نیازمند تدبیر و تمهید ویژه

فارغ از مسائل فنی دیدارهای فینال لیگ برتر امسال، آن چه که مهم به نظر می‌رسد جلوگیری از حاشیه‌هایی است که تجربه نشان داده دامن‌گیر چنین مصاف‌هایی می‌شود، چنانچه در آخرین رویارویی رسمی دو تیم خوزستانی در لیگ برتر فصل جاری نیز شاهد درگیری‌ها و حاشیه‌هایی بودیم که منجر به مجروح شدن بهنام یخچالی بازیکن ملی‌پوش تیم پتروشیمی بندر امام در آبادان شد.

بر همین اساس بسیار لازم و ضروری است که تمهیدات و تدابیر ویژه‌ای برای برگزاری دیدارهای فینال هم در سالن اندیشه شهرک بعثت و هم در سالن 17 شهریور آبادان اندیشیده شود تا شاهد تکرار حوادث و ناهنجاری‌های گذشته نباشیم و همه از دیدن مسابقاتی جذاب و زیبا و بدون حاشیه لذت ببرند.

در هر صورت انتظار می‌رود در فینال لیگ برتر امسال که حضور دو تیم خوزستانی در این مرحله نویدبخش روزهای بسیار خوبی برای بسکتبال استان است، فارغ از هر نتیجه‌ای که رقم بخورد مسئولان ارشد خوزستان را برای حمایت بیشتر از پیش از این رشته ورزشی و تیم‌های بسکتبال شهرستان‌ها ترغیب و تشویق بیشتری کند تا بسکتبال خوزستان به آن چه که لیاقت آن را دارد برسد.

* خوزستان پشتوانه ورزش کشور

معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان به خبرنگار فارس گفت: خوزستان پشتوانه ورزش کشور است و در بسیاری از رشته‌ها خوزستان به جهت ظرفیت‌های بسیار خوبی که از ابتدا توانسته در رشته‌های مختلف ورزشی ایجاد کند، پیشتاز است.

عبدالحمید احمدی با بیان اینکه امیدواریم این روند تداوم پیدا کند، اظهار کرد: از مدیران ارشدی که در بخش‌های مختلف صنعتی، حوزه صنعت نفت و پتروشیمی که از تیم‌های لیگ برتری حمایت می‌کنند تشکر ویژه می‌کنم.

وی در پایان اضافه کرد: حضور این تیم‌های ورزشی به مسابقات رونق می‌دهد و امیدواریم بتوانیم شاهد درخشش این تیم‌ها در رقابت‌های آسیایی نیز باشیم.

شاهین‌طبع: فینال جذابی پیش رو خواهیم داشت

سرمربی تیم پتروشیمی بندر امام در ارتباط با فینال جنوبی لیگ امسال گفت: بدون شک این فینال جذابیت بسیار بالایی خواهد داشت اما نگاه ما این بود که هر تیمی که حقش است و شایسته بازی کرده به فینال برسد، ما هم می‌دانیم همه برای رسیدن به دیدار نهایی تلاش کرده‌اند و به همین دلیل منتظر بودیم تا تیمی که حقش است به فینال برسد.

مهران شاهین‌طبع ادامه داد: بازی مقابل نفت آبادان بازی بسیار سختی است و به خوبی می‌دانیم کارمان دشوار خواهد بود، حریف ما اکنون مملو از انگیزه است و بدون شک سعی می‌کند به خوبی خودش را در دیدار نهایی نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما چند بازی دوستانه داشتیم اما رقابت‌های تدارکاتی جای دیدارهای رسمی را نمی‌گیرد با این‌ حال با تجربه‌ای که بازیکنانم دارند و با همتی که از خود نشان داده‌اند از همان مسابقه اول با قدرت کار را آغاز می‌کنیم، بدون شک در بازی اول شرایط دشوار خواهد بود اما می‌دانم بازیکنانم از پس آن برخواهند آمد.

سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی اضافه کرد: بسکتبال و فوتبال در خوزستان هواداران زیادی دارند و تیم‌ها با حمایت این تماشاگران رشد می‌کنند، اکنون هم فینال کاملاً جنوبی است و بدون تردید همه از نتیجه آن خوشحال خواهند بود و به همین دلیل می‌دانم رقابت دو تیم در کمال رفاقت برگزار می‌شود.

* یخچالی: مقابل نفت آبادان کار سختی در پیش داریم

بازیکن ملی‌پوش تیم پتروشیمی بندر امام نیز در این رابطه و در مورد حساسیت‌های فینال گفت: بالاخره فینال است و حساسیت‌های خاص خودش را دارد، برخلاف آنچه که همه می‌گویند بازی یک طرفه است و پتروشیمی برنده می‌شود اما به نظر من به هیچ عنوان اینگونه نیست.

بهنام یخچالی افزود: تیم نفت آبادان بدون شک تیم قدرتمندی بوده که بین این همه تیم خوب و با وجود بازی‌های بسیار نزدیکی که در لیگ شاهد بودیم توانسته به فینال صعود کند، تیم نفت آبادان را هرگز حریف دست و پا بسته‌ای نمی‌دانیم و قطعاً حریف بسیار سختی است.

وی ادامه داد: خوشبختانه تیم ما آماده است و با وجود این که حامد حدادی به تازگی به جمع ما اضافه شده اما به هماهنگی کامل رسیده‌ایم و امیدواریم بتوانیم از پس نفت آبادان بر بیائیم.

بازیکن ملی‌پوش تیم پتروشیمی بندر امام در پاسخ با این سئوال که آیا نگران تکرار حاشیه‌های به وجود آمده در آبادان، گفت: در آن برهه حساسیت مسابقات بسیار زیاد و شاهد بازی‌های بسیار نزدیکی بودیم که این حساسیت‌ها روی تماشاگران تأثیر گذاشت.

یخچالی تصریح کرد: این حساسیت‌ها نه تنها در آبادان بلکه در اکثر دیدارها باعث بروز اتفاقاتی شد که به نظر من تبدیل به تجربه بسیار خوبی هم شد.

وی متذکر شد: چون هر دو تیم خوزستانی هستند بدون شک هواداران احساساتی می‌شوند و مسئولان برگزاری مسابقات به ویژه در آبادان باید بیشتر حواسشان باشد و کنترل کنند که شاهد تکرار چنین حوادثی نباشیم.

* سامری: حضور دو تیم خوزستانی در فینال یک رویا بود

سرمربی تیم پالایش نفت آبادان نیز در مورد فینال تمام خوزستانی لیگ امسال گفت: این یک رویا بود که دو تیم خوزستانی به فینال لیگ برتر صعود کنند، ما از ابتدای آغاز کارمان برنامه بلند مدت داشتیم و خوشبختانه توانستیم در سال دوم به فینال برسیم و می‌توان گفت از برنامه‌مان جلوتر هستیم، تا اینجا کار بزرگی کرده‌ایم و باید همین روند را ادامه دهیم.

هماد سامری ادامه داد: ما امسال برنامه‌مان حضور در جمع چهار تیم بود و خوشحالم که به قولی که به مسئولان داده بودیم عمل کردیم و حتی فراتر هم پیش رفتیم.

وی در مورد کُری‌های بین تماشاگران دو تیم و اتفاقاتی که در بازی مقدماتی در آبادان رخ داده بود نیز گفت: سالن ما متأسفانه تنها یک ورودی دارد و به همین دلیل تماشاگران دو تیم باید در کنار هم بنشینند و این موضوع خود به خود تشنج ایجاد می‌کند، امیدوارم تدابیری اندیشیده شود که مشکلی ایجاد نشود و تماشاچیان هر دو تیم تنها تیم خودشان را تشویق کنند و مشکلی به وجود نیاید.

* جمشیدی: مقابل پتروشیمی حریفی دست و پا بسته نیستیم

بازیکن ملی‌پوش تیم بسکتبال نفت آبادان نیز با اشاره به بازی فینال مقابل پتروشیمی عنوان کرد: آن‌ها واقعاً تیم خوبی هستند، پتروشیمی بازیکنانی دارد که آماده قهرمانی هستند اما ما هم دست و پا بسته بازی نمی‌کنیم، در سه بازی قبلی مقابل آنها خوب بازی کردیم.

محمد جمشیدی تأکید کرد: ما هم روحیه و انگیزه بالایی داریم و برای برد به میدان می‌رویم.

به گزارش خبرگزاری فارس، دیدارهای رفت فینال فردا یکشنبه و پس فردا دوشنبه در سالن اندیشه شهرک بعثت و دیدارهای برگشت نیز پنج‌شنبه و جمعه همین هفته در سالن 17 شهریور آبادان برگزار می‌شود که این مرحله از رقابت‌ها به صورت چهار برد از هفت بازی برگزار خواهد شد.



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار