اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۵۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
رئیس ستاد اصلاح طلبان خوزستان در تحریریه شوشان/ "نه" خوزستانی ها به افراط / رای مردم در خوزستان ترکیبی از قومی و سیاسی بود/ مانع از حضور افراد تندرو به مجلس شدیم/ منکر کاستی ها نیستیم
مردم در انتخابات هفتم اسفند ، مدنی ترین رفتار سیاسی را از گذشته تاکنون به نمایش گذاشتند و می توان گفت که انتخابات مجلس دهم ، مدنی ترین رفتار سیاسی مردم ایران در قرن معاصر بود.



شوشان: این روزها و در آستانه دور دوم انتخابات مجلس ، آنچه در محافل رسانه ای مطرح می شود رقابت لیست هاست. هر چند رقابت لیستی در خوزستان متفاوت با تهران و برخی استان می باشد، اما به هر حال و طبق آنچه در دور اول انتخابات روی داد ، رای ها در استان خوزستان و اهواز هم رنگ قومی داشت و هم رنگ سیاسی و لیستی. از جمله لیست های پر سر و صدا در استان ، لیست امید بود. لیستی که در مقابل لیست اصولگرایان بسته شد و گرچه در برخی از حوزه های انتخابیه به دلایل مختلف ، ناکام ماند اما توانست در برابر کاندیداهای شاخص اصولگرا قد قلم کند و کاندیداهای کمتر شناخته شده خود را به دور دوم برساند و مانع از راهیابی برخی چهره های شاخص اصولگرا به مجلس شود. 
عملکرد شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان در دوره ی اول انتخابات و "آنچه در انتخابات هفتم اسفند گذشت" را می توان از دیدگاه های مختلفی بررسی کرد که نتیجه این بررسی ها در حوزه های انتخابیه ، گاهی انفعال است و گاهی شگفتی ! . 

در همین زمینه و در گام اول ، پایگاه خبری شوشان پای صحبت های رئیس ستاد اصلاح طلبان خوزستان نشست و روایت او از انتخابات تهران و خوزستان را منتشر می کند و در گام های بعدی، شوشان این آمادگی را دارد که سایر نظرات و دیدگاه ها را نیز منعکس نماید.

سید جابر موسوی رئیس ستاد اصلاح طلبان خوزستان در تحریریه پایگاه خبری شوشان موضوعات متعددی را مطرح کرد ؛ از عوامل اقبال مردم به لیست امید گرفته تا نقد احمدی نژاد و انتقاد از هشت سال دولت وی. در بخش هایی نیز به انتخابات خوزستان و اهواز اشاره کرده و این را گفته است که شاهکار شورای اصلاح طلبان ، " نه به افراط " و جلوگیری از ورود تندروها به مجلس بود.

بخش هایی از مسائل و مطالب مطرح شده در این نشست ، در ذیل می آید: 

حضور مردم در پای صندوق های رای با هر گرایشی

سید جابر موسوی گفت: جای خوشحالی است که مردم ایران با هر گرایش و تفکری ، با مسئولیت پذیری پای صندوق های رای آمدند و صحنه ای به یاد ماندنی را رقم زدند. همچنین رهبر معظم انقلاب نیز با بیانات خود و با اشاره به اینکه رای مردم حق الناس است ، خیال همه را از سلامت انتخابات آسوده کردند. از همین جا لازم است که از مسئولین و دست اندرکاران برگزاری انتخابات و تمام کسانی که در امنیت انتخابات و ایجاد نظم، بدون هیچ گونه حرکت خشنی ،تلاش کردند تشکر نمایم.

پندها و شیرینی های انتخابات هفتم اسفند

این فعال سیاسی افزود: انتخابات هفتم اسفند و اقبال مردم به لیست امید ، باید از دید صاحب نظران، دلسوزان نظام و همه جناح ها مورد بررسی قرار گیرد چرا که این انتخابات حاوی پندها و شیرینی هایی بود که به کام ملت خوش آمد. اگر بخواهیم تحلیلی خلاصه داشته باشیم باید گفت که سه عامل در این رابطه موثر بودند که علی رغم همه کاستی ها ، ردصلاحیت های گسترده و حذف چهره های شاخص اصلاحات ، باز اقبال مردم در تهران و سراسر کشور به لیست امید زیاد بود و اصلاح طلبان شگفتی ساز شدند.

عملکرد نامناسب جناح راست و اقبال مردم به لیست امید

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان خوزستان ادامه داد : یکی از این عوامل ، عملکرد رقیب و به عبارت بهتر ، عملکرد جناح راست و پایداری ها بود. در واقع رفتارهای افراطی و به دور از ارزش های انقلاب ، موجب رویگردانی مردم از آنها و اقبال به اصلاحات شد. در این باره باید گفت که منش و رفتار افراد تندرو ، با ارزش های انقلاب متضاد است و حتا عده ای در این جناح منافع شخصی خویش را به منافع ملی ترجیح می دهند . از این رو مردم شعارهای این جناح را باور نکردند و از میان گزینه های انتخابی ، به گزینه های لیست امید رای دادند.





هشت سال دولت احمدی نژاد با هاله ای از نور

موسوی گفت: در هشت سال دوره احمدی نژاد ؛ دوره ای که به نام مستضعفین شکل گرفت و شعارش دفاع از محرومین ، مبارزه با فساد و تزویر و استفاده از نیروهای توانمند و ... بود ، عملا به گونه ای رقم خورد و تا جایی پیش رفت که هم اکنون برخی معاونان دولت نهم و دهم در زندان به سر می برند و یا پرونده آن ها در مراجع قضایی باز است. دولت احمدی نژاد با هاله ای از نور و شعار پاک دستی و مبارزه با فساد ، بزرگترین پرونده های فساد اقتصادی را رقم زد و در این دوره بیشترین نرخ بیکاری ، منفی ترین رشد اقتصادی ، تورم و رکود رقم خورد و حتا در این مقطع به جامعه دانشگاهی هم رحم نشد و بورسیه های غیرقانونی به راه افتاد.

سقوط فرهنگی در دولت نهم و دهم

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: در بخش فرهنگی نیز دولت نهم و دهم سقوط کرد. در آغوش گرفتن زن نامحرم در ونزوئلا ، عکس های آنچنانی مشایی با هنرپیشه ها و سوء استفاده از نام هنرمندان بزرگی چون عزت الله انتظامی جهت مقاصد انتخاباتی و .... ماحصل این دوره بود که نشان از این دارد شعارهایشان نه تنها با عمل شان یکی نبود، بلکه در تضاد با تمامی شعارها و ادعاهایی بود که از تریبون ها ی رسمی و غیر رسمی اعلام می شد.

روز سقوط اخلاق در جامعه

موسوی روز مناظره های انتخاباتی احمدی نژاد را روز سقوط اخلاق در جامعه نامید و اظهار داشت: همه این اتفاقات نشان می دهد که عملکرد احمدی نژاد یک عملکرد ویران کننده بود. در زمان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ، مردم متوجه این مسائل شدند و فهمیدند که ادامه روند احمدی نژادی آینده ای تاریک را برای کشور رقم می زند. 

فرمایشات رهبر معظم انقلاب خط بطلانی بر سوء استفاده کنندگان

عضو انجمن اسلامی معلمان ایران خاطر نشان کرد: از دیگر عوامل اقبال مردم به لیست امید در انتخابات هفتم اسفند ، بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری بود. ایشان در این بیانات سه نکته اصلی را مطرح نمودند و گفتند که هیچ کسی حتا نزدیکانم اطلاعی از رای من ندارند . در واقع این گفته مقام معظم رهبری خط بطلانی بود بر سوء استفاده کنندگان احتمالی . نکته دیگری که آیت الله خامنه ای مطرح کردند حضور همه مردم پای صندوق های رای بود ؛ حتا آن ها که نظام را قبول ندارند. بنا بر این فرمایش رهبری ، اهل کوفه خواندن مردم تهران توسط عده ای به خاطر رای به لیست امید ، خلاف فرمایشات رهبری است. نکته سومی که رهبری عنوان نمودند بحث حق الناس بودن رای مردم بود. این فرمایشات باعث اعتماد مردم به نظام شد و موجب گردید تا در اسفند ماه 94 ، حماسه ی مشارکت حداکثری مردم پای صندوق های رای رقم بخورد.

مدنی ترین رفتار سیاسی مردم در قرن معاصر

موسوی اضافه کرد: عامل دیگری که موجب رای آوری لیست امید شد ، هوشیاری مردم در گرایش به اصلاح طلبان بود. نقش اصلی و اساسی را مردم در این انتخابات بازی کردند. مردم در انتخابات هفتم اسفند ، مدنی ترین رفتار سیاسی را از گذشته تاکنون به نمایش گذاشتند و می توان گفت که انتخابات مجلس دهم ، مدنی ترین رفتار سیاسی مردم ایران در قرن معاصر بود. مردم در این انتخابات با آگاهی ، شناخت ، پختگی و با تجربه تلخ و شیرین از گذشته ، رای دادند و روش جدیدی را برگزیدند و این پیام را به همه ی جناح های سیاسی و مسئولین دادند که می توان با روشی مسالت آمیز و بی هیچ اعتراضی به پای صندوق های رای آمد و نظر خود را در قالب رای داد.

خط بطلانی بر روش های اعتراضی

وی گفت: مردم با استفاده از تجربیات گذشتگان ، روش بدیعی را در نوع عمل و اینکه به چه کسانی رای بدهند و به چه کسانی "نه" بگویند ، را برگزیدند و خط بطلانی بر روش های اعتراضی ، رادیکالی ، تحریم انتخابات و قهر سیاسیون کشیدند و نشان دادند و ثابت کردند که در همین نظام و در چارچوب انتخابات می توان به بهترین نتایج رسید ؛ کمااینکه انتخابات مجلس دهم در تهران و سایر شهرهای دیگر مهر تاییدی بر چنین دیدگاهی بود. 
با همین انتخابات بود که خاتمی رئیس جمهور شد، مجلس ششم شکل گرفت و روحانی رای آورد. این ما هستیم که باید از ظرفیت های موجود استفاده کنیم و البته باید پذیرفت که مسیر رسیدن به مطلوب ، طولانی است و نباید خیلی عجله کرد.

اصلاحات و رهبران اصلاحات 

سید جابر موسوی ادامه داد: عامل دیگر در پیروزی لیست امید ، اصلاح طلبان و رهبران اطلاحات بودند. با وجود همه محدودیت ها و ممنوع التصویری ها برای رهبران اصلاحات ، اصلاح طلبان با درک درست و فهم مشترک در سراسر کشور و با هماهنگی کامل ، منطقی و عقلانی فکر و عمل کردند و به چنین درکی رسیدند که همه روش های ناکارآمد باید کنار گذاشته شود و با حضور گسترده در انتخابات ، جلوی انحراف گرفته شود. همین درک و فهم باعث شد که در انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان ، جریان ها و تشکل ها با گذشت و فداکاری از تنها گزینه خود بگذرند و به آقای روحانی رای دهند.

رای در خوزستان ؛ ترکیبی ازرای قومی و سیاسی

موسوی خاطر نشان کرد: درخصوص انتخابات مجلس در تهران و لیست امید در پایتخت هم باید گفت که خود کاندیداها هم می دانستند که به صورت انفرادی امکان موفقیت ندارند بنابراین به یک لیست منسجم روی آوردند. تفاوتی که تهران با سایر استان ها از جمله خوزستان دارد این است که به دلایل مختلف از جمله اقشار دانشگاهی و حضور نخبگان رای های قومی وجود ندارد و یا کم دیده می شود به همین دلیل رفتارهای انفرادی و فردی کاندیداها کمتر به چشم آمد و لیست امید به صورت یکدست رای آورد اما در خوزستان اینگونه نبود و رای ها ترکیبی از رای قومی ، سیاسی و یا فردی بود.

عملکرد کمرنگ اصلاح طلبان در حوزه های انتخابیه

وی گفت :شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان خوزستان با توجه به شرایط در آن مقطع زمانی ، عملکرد نسبتا خوبی داشت. طبیعی است هر چه از مراکز استان ها فاصله بگیریم قدرت یارگیری و کار جمعی و ستادی کاهش می یابد و عملکرد اصلاح طلبان کمرنگ تر می شود. مشکلی که در خوزستان با آن مواجه شدیم این بود که در برخی حوزه ها امکان انتخاب کاندیدای اصلاح طلب وجود نداشت چرا که اصلا کاندیدای اصلاح طلبی در آن حوزه نبود. در برخی شهرها هم کاندیداهای اصلاح طلب ،رای آور نبودند. به عنوان نمونه ، در سوسنگرد، خرمشهر، آبادان، شادگان، ایذه و باغملک ، مسجدسلیمان و ماهشهر به دلیل رد صلاحیت های گسترده ، کاندیدای اصلاح طلبی به معنای واقعی وجود نداشت. می توان گفت که خوزستان یکی از استان هایی بود که در صلاحیت ها مورد سختگیری فراوانی قرار گرفت و حتا حتی در شوش سید جاسم ساعدی که اصولگرایی معتدل است نیز تائید نشد.

رد صلاحیت های گسترده برای اصلاح طلبان مبارک بود

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: البته رد صلاحیت های گسترده برای اصلاح طلبان مبارک بود و ضمن آنکه حساسیت و اقبال مردم را به اصلاح طلبان بیشتر کرد ، مانع از تعدد کاندیداهای اصلاح طلب در یک حوزه و شکسته شدن رای ها شد. درست است که چهره های شاخص اصلاحات به خصوص در اهواز رد صلاحیت شدند اما شورای سیاستگذاری با برنامه ریزی ، هماهنگی و انسجام در ارائه ی لیست ، مانع از آن شد که کاندیداهای جبهه پایداری در استان رای بیاورند و این خود جای بسی خوشحالی ست و موفقیتی بزرگ محسوب می شود. 

منکر کاستی های شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان  نیستیم

موسوی با تاکید بر اینکه ، منکر کاستی ها نیستیم ،گفت: در عملکرد اصلاح طلبان کاستی هایی نیز وجود داشت و در برخی شهرها که امکان پیروزی گزینه های لیست امید بود ،کاندیداهای اصلاح طلب حاضر نبودند در حمایت از این لیست کنار بروند، از این رو نتوانستیم به نتیجه برسیم. بهبهان و رامهرمز نمونه ای از این ناکامی هاست که البته در بهبهان انتخابات به دور دوم کشیده شد. همین عدم هماهنگی ها و اختلاف نظرها باعث شکست در برخی حوزه ها شد ولی با این وجود باز هم توانستیم جلوی راه یابی برخی افراد تندرو را به مجلس بگیریم.

بلوغ سیاسی اصلاح طلبان

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان خوزستان گفت: یکی از دلایل موفقیت لیست امید ، ایجاد انسجام در ارائه لیست بود که به جرات می توان گفت که چنین انسجامی حتا در دوران اصلاحات و در انتخابات مجلس ششم نیز شکل نگرفت. در لیست امید ، حتا تعدادی از اصولگرایان معتدل نیز جای گرفتند که نشان از بلوغ سیاسی اصلاحات بود. 


برآیند انتخابات دور اول در اهواز و خوزستان

وی افزود: برآیند انتخابات دور اول در اهواز و خوزستان از لیست امید این است که رای ها ترکیبی از سیاسی و قومی بود. بخش از آرا ، سیاسی بود و بخشی فردی و بخش دیگر نیز قومی. به همین دلیل همایون یوسفی کاندیدای اصلاح طلب اهواز که سابقه مدیریتی در دوران اصلاحات را نیز دارد آرای انتخاباتیش ، از دو کاندیدای اصلاح طلب دیگر بیشتر بود و این اختلاف رای به هیچ وجه به معنای اختلاف در لیست امید نیست. البته در دوره اول انتخابات ، پیش از ارائه لیست یک سری اختلاف نظرها وجود داشت ، اما بعد از بسته شدن لیست ، اختلاف نظرها برطرف شد و در انتخابات دور دوم سعی خواهیم کرد با توجه به فرصت بیشتری که در اختیار داریم، موفق تر عمل شود.

برنامه ریزی برای فعال بودن احزاب پس از انتخابات

موسوی گفت: در تلاش هستیم که پس از انتخابات احزاب به کما نروند ، همچنان فعال بمانند و فعالیت سیاسی آنها سازماندهی شود. از جمله برنامه هایی که داریم این است که شورای اصلاح طلبان شهرستانها تقویت شوند و یک شورای هماهنگی برای تقویت احزاب در شهرستانها تشکیل شود تا هنگام انتخابات دچار مشکل نشویم.

دعوت به مشارکت گسترده

وی همچنین اظهار داشت :خواسته ما از مردم این است که همانگونه که در دوره اول مسئولانه در انتخابات شرکت کردند و به لیست امید رای دادند و یا ندادند ، بار دیگر در انتخابات دهم اردیبهشت شرکت کنند و یک تجربه شیرین دیگر را بوجود آورند. از عزیزان می خواهیم دیگران را تشویق به رای دادن نمایند و بیشتر از روش اثباتی استفاده کنند نه از روش های سلبی.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۳
comment
1
0
comment بابا به این بنده خدا بگید که اصولگراها رای اوردن تو استان خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار