شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
آنچه در نشست پایگاه خبری شوشان با مدیرکل بهزیستی خوزستان و معاونینش گذشت
دورهمی خبرنگاران پایگاه خبری شوشان با مدیرکل بهزیستی خوزستان همراه با معاونینش ، از جمله نشست ها و مصاحبه هایی بود که کمتر در یک مجموعه و نهاد مدیریتی دیده می شود...

شوشان: دورهمی خبرنگاران پایگاه خبری شوشان با مدیرکل بهزیستی خوزستان همراه با معاونینش ، از جمله نشست ها و مصاحبه هایی بود که کمتر در یک مجموعه و نهاد مدیریتی اتفاق می افتد. در اکثر مواقع ، آنکه سخن می گوید مدیر یک اداره یا نهاد است و کمتر پیش می آید که یک مدیر به منظور ارائه اطلاعات و آمار دقیق ، معاونینش را فرابخواند. 

به گزارش شوشان ، در این نشست ، غلامرضا صدیق راد مدیرکل بهزیستی خوزستان به همراه محمدرضا عباسی معاون امور اجتماعی و سید غلامعلی جعفری معاون امور توانبخشی این اداره کل در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری شوشان به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ دادند.

بسیاری از کارها دیده نمی شود

در ابتدای این نشست غلامرضا صدیق راد مدیرکل بهزیستی استان خوزستان گفت: بهزیستی با بیش از 152 وظیفه مشغول فعالیت است که بعضا بسیاری از آنها در جامعه دیده نمی شود، اما در 3 حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری از معلولیت های ذهنی و جسمی فعالیت های گسترده و مستمری دارد.

خدمات بهزیستی در حوزه توانبخشی

وی ادامه داد: در حوزه توانبخشی خدمات ما گسترده است که شامل خدمات به معلولین جسمی و ذهنی و حسی حرکتی است که نابینایان و ناشنوایان عمده انها می باشند و خدمت بزرگی همچون کاشت حلزون گوش است در 5 استان کشور این مهم صورت می پذیرد و خوزستان یکی از این استانها است و می توانیم کودکان زیر 3 تا 6 سال را با کاشت حلزون که هزینه های آنرا ما متقبل می شویم به زندگی امیدوار و انقلابی برای ناشنوایان صورت می گیرد، زیرا به عینه دیده ایم کودکان بعد از شنوایی متحول شده اند.


130 مرکز شبانه روزی و روزانه در خوزستان

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: اما در کنار این خدمت خدمات فراوانی از جمله ارائه سمعک، ویلچر، عصا، واکر و ... به طور رایگان توسط بهزیستی خوزستان با هزینه چندین میلیارد تومانی در سال صورت می گیرد، جدای از این شهریه مراکز توانبخشی بهزیستی و نگهداری افراد به صورت روزانه که ماهیانه 350 هزار تومان بابت هر فرد معلول می شود را پرداخت می کنیم که این رقم در مراکز شبانه روزی به 500 تا 600 هزار تومان هم می رسد و هم اکنون 130 مرکز شبانه روزی و روزانه در استان مشغول چنین فعالیتی می باشند و نگهداری از کودکان بی سرپرست و روانی و سالمندان و ... هم از دیگر اقدامات ما می باشد.

ابتدا ساماندهی مراکز توانبخشی و اجتماعی

صدیق راد در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار شوشان مبنی بر اینکه اولویت های سال جاری بهزیستی خوزستان چه می باشند گفت: 3 موضوع کلیدی و بسیار مهم در سال جاری وجود دارد که تمام هم و غم خود را برای به نتیجه رسیدن آنها به کار خواهیم گرفت، ابتدا ساماندهی مراکز توانبخشی و اجتماعی، سپس اشتغال مددجویان  مد نظر است و در نهایت مسکن مددجویانی که 2 یا چند معلول در یک خانواده زندگی می کنند و فاقد مسکن هستند، همچنین تلاش می کنیم مسائل رفاهی مددجویان خود را به نتیجه برسانیم، غربالگری شنوایی که در مراکز تحت پوشش ما هستند را گسترش خواهیم داد و از زایشگاه این موضوع را رصد و اگر کودکی نیاز به کاشت حلزون دارد آن را مرتفع می کنیم.


طرح شبه خانواده برای کودکان بی سرپرست

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: یکی دیگر از اقداماتی که ما انجام می دهیم طرح شبه خانواده برای کودکان بی سرپرست است و تمام تلاشمان را می کنیم که آموزش های مهارتی را به آنها فرا داده و از دوران طوفلیت تا دانشگاه تمامی هزینه های آنها را عهده دار می شویم و به هیچ عنوان نمی پذیریم که بین بچه های بی سرپرست و مابقی خط کشی وجود داشته باشد و آنها را از یکدیگر جدا کنیم، از این رو سخت گیری های ما برای تحویل کودک به متقاضی بی مورد نیست زیرا اتفاقاتی رخ داده یا می دهد که غیرقابل پیش بینی است و نباید آینده و سرنوشت یک کودک با مشکل مواجه شود.

تفاهم نامه بین بهزیستی و دانشگاه آزاد

مدیرکل بهزیستی خوزستان بیان داشت: خوشبختانه طی قراردادی که فی مابین بهزیستی و دانشگاه آزاد بسته شد قرار است تمام دانشجویانی که تحت پوشش بهزیستی می باشند تخفیف 20 درصدی در پرداخت شهریه آنها صورت گیرد و از همین رو ما در نیمه سال دوم تحصیلی 94 و 95 جهت شهریه دانشجویان بی سرپرست مبلغ 2 میلیارد تومان شهریه به دانشگاه های آزاد و غیردولتی واریزی داشته ایم.


سالی موفق برای بهزیستی خوزستان

صدیق راد در بخش دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به این سوال خبرنگار شوشان مبنی بر اینکه سال گذشته بر بهزیستی خوزستان چگونه گذشت و آیا اینکه بهزیستی توانسته به اهداف خود دست یابد یا خیر گفت: خوشبختانه سال گذشته سالی بسیار موفق برای بهزیستی خوزستان بوده است و این میسر نمی شد جز با تلاش همکاران و توانستیم به تمام اهداف و برنامه های مد نظر دست یابیم و طبق برنامه هایمان پیش رفتیم، اما اینکه در زمینه مسائل اجتماعی یک سری دستگاه های دیگر هستند که انتظار می رود بر اساس نیازهای جامعه وارد کار شوند.

راه اندازی کمپ های ترک اعتیاد

وی ادامه داد: لازم به ذکر است در سال گذشته تعهد ما برای رفع پیشگیری از تنبلی چشم 90 درصد بود که این موضوع محقق شد، در راه اندازی کمپ های ترک اعتیاد باید 90 مورد ایجاد می شد که 96 مورد راه اندازی شد، در توان بخشی تمامی یارانه ها به موقع پرداخت شد و ما به تفاوت هزینه ها هم پرداخت شد، از نظر اعتباری هم تمام اعتبارات جذب شد، اما در زمینه مسائل اجتماعی نیاز به یاری شرکت ها داریم که امیدواریم امسال به این مهم دست یابیم.


52 تا 100 هزار تومان پرداختی برای هر فرد معلول

مدیرکل بهزیستی خوزستان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شوشان مبنی بر اینکه خانواده تحت پوشش شما چه زمانی از چتر حمایتی شما خارج می شوند گفت: طبیعتا خانواده ای که تحت پوشش ما قرار می گیرد کمترین توان را برای ادامه زندگی و توانمندی خود دارد، از این رو برای خارج شدن از چتر حمایتی بهزیستی اولین شرط توانمند شدن خانواده است و اینکه یک نفر بتواند حداقل حقوق اداره کار را در خانواده دریافت کند، اما برای نگهداری هر فرد معلول در منزل ماهیانه بین 52 تا 100 هزار تومان پرداختی داریم.

توانمندسازی افراد با آموزش های لازم

صدیق راد اضافه کرد: از این رو ما سعی کرده ایم در پیشگیری از تنبلی چشم ، طرح غربالگری شنوایی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی مانند طلاق و ... وارد شویم و اگر رخ داد سعی در تحت پوشش دراوردن خانواده ها داریم و در نهایت سعی در توانمندسازی افراد با آموزش های لازم داریم و چنانچه فردی یا افرادی هم در یک خانواده به فنی مسلط باشند جهت اشتغالزایی به آنها کمک می کنیم و مبلغی تحت عنوان مشاغل خانگی با حداقل سود بین 5 تا 15 میلیون و یا بعضا به عنوان سرمایه کار بلاعوض پرداخت می کنیم و چنانچه کارفرمایی پیدا شود که این افراد را به کار بگیرد حق بیمه 23 درصدی آنها را ما پرداخت می کنیم.

مسکن مددجویان با دو معلول 

وی گفت: تمام هم و غم امسال ما این است که بتوانیم مسکن مددجویان با 2 معلول به بالا را در سال جاری با کمک خیرین مرتفع نمائیم و اگر چنین مهمی روی دهد بخش بزرگی از برنامه های مد نظر ما به نتیجه رسیده است.

تعداد کودکان به اندازه تعداد متقاضیان نیست

همچنین محمدرضا عباسی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خوزستان گفت: اینده کودک برای ما بسیار مهم است و یکی از سخت گیری های ما برای واگذاری کودک همین مهم است، زیرا  پیش امده یک خانواده بعد از تقبل یک کودک به فرزند خواندگی صاحب فرزند شده اند و آن گونه که باید و شاید به کودکی که از مراکز ما گرفته اند توجه نداشته اند، ضمن اینکه من فکر می کنم اذهان در مورد واگذاری کودک به متقاضیان بد است، زیرا اغلب فکر می کنند در قبال یک کودک باید ملک و سرمایه به نام او شود، اما برای ما اولویت وضعیت روانی و سلامت خانواده، تحصیلات، معیشت، اشتغال و در نهایت اقتصاد هم می باشد و سعی ما بر این است که بهترین پدر و مادر را برای کودکان انتخاب کنیم و البته باید این موضوع را هم عنوان کنم که تعداد کودکان به اندازه تعداد متقاضیان نیست.

پیشگیری از آسیب های اجتماعی

وی ادامه داد: یکی از مباحثی که بسیار به ان دل بسته ایم مشارکت اجتماعی سایر ارگانها در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه به افراد درمانده است که مشکلات معیشتی بالایی دارند، زیرا  در سایر کشورها چنین مهمی وجود دارد و بخشی از اعتبارات و درآمدهای ارگانها به کارهای خیریه تعلق می گیرد تا یک جامعه توانمند به تمام لحاظ تشکیل و فاقد افراد نیازمند باشیم.

تقویت مراکز کاهش طلاق

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خوزستان بیان داشت: امسال برنامه داریم صد درصد شهریه دانشجویان تحت پوشش را پرداخت خواهیم کرد و همچنین با مراکز علمی جهت تقویت بنیه علمی دانشجویان به توافقاتی دست یافته ایم، جدای از این توانمندسازی بخشی از خانواده ها را مد نظر داریم و آموزش خودباوری، اشتغالزایی، پرداخت تسهیلات بانکی و یا تسهیلات بلاعوض، تقویت مراکز کاهش طلاق، تامین مسکن برخی از مددجویان تحت پوشش با همکاری خیرین مسکن ساز، تقویت کلینیک های مددکاری و ... را در برنامه داریم.

هزینه نگهداری هر کودک ؟

وی ادامه داد: در تلاشیم با همکاری اموزش و پرورش تعداد کودکان بی سواد و بازمانده از تحصیل استان را به صورت دقیق بگیریم و برای آموزش آنها برنامه ریزی کنیم و بحث دوره های اموزشی ویژه مددجویان از دیگر اهداف ماست. عباسی گفت: در حال حاضر هزینه نگهداری هر کودک در مراکز شبه خانواده به طور ماهیانه یک و نیم میلیون تومان می شود که 210 هزار تومان آن را بهزیستی و مابقی را خیرین پرداخت می کنند و این بسیار قابل احترام است.

راه اندازی 13 مرکز کاهش طلاق 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خوزستان در پایان صحبت های خود گفت: متاسفانه طلاق یکی از مهمترین مشکلات و آسیب هایی است که بسیار در حال گسترش است و تنها استانی هستیم که 13 مرکز کاهش طلاق را راه اندازی و موفق شدیم آن دسته از متقاضیان طلاقی را که توافقی در حال جدا شدن هستند را با خدمات مشاوره ایی که ارائه می دهیم در حدود 5/32 درصد کاهش دهیم.

32 هزار خانوار و زن سرپرست خانوار

همچنین سید غلامعلی جعفری معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی خوزستان گفت: در حال حاضر و در حوزه امور اجتماعی 32 هزار خانوار و زن سرپرست خانوار وجود دارد و در توانبخشی امور معلولین 17 هزار نفر وجود دارد.

صدور کارت شناسایی معلولین

وی بیان داشت: تمامی فعالیت هایی که در حوزه بهزیستی می باشد دارای اهمیت ویژه ای می باشند اما صدور کارت شناسایی معلولین که از سال جدید آغاز شده از اولویت های مهم ما می باشد، اولویت بعدی توسعه کیفیت و کمیت مراکز توانبخشی شبانه روزی و روزانه ماست، پیگیری جهت مناسب سازی اماکن عمومی و معابر که سازمان بهزیستی دبیر این ستاد و استاندار و معاون عمرانی وی ریاست این مهم را عهده دار هستند، نکته بعدی موضوع تقویت کمیسیون های پزشکی است که شیوه جدید تعیین معلولیت را در دستور کار دارند و بر اساس طبقه بندی بین المللی این موضوع انجام می شود، موضوع دیگر که اهمیت فراوانی دارد بازتوانی و اشتغال معلولین است که این مهم از تغییر نگرش معلولین آغاز و به آموزش های فنی و حرفه ای و آماده سازی شغل تداوم می یابد که حمایت های ما به ایجاد شغل و پیگیری ها و حمایت های پس از اشتغالزایی هم ادامه می یابد.

تقویت تشکل های معلولین

جعفری ادامه داد: نکته دیگر که اهمیت فراوان دارد تقویت تشکل های معلولین است، زیرا 50  NGO در حوزه معلولین فعالیت دارند و تمامی این افراد و ما خود را موظف به توانمند کردن این عزیزان می دانیم. معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی خوزستان گفت: طرحی را که هر سال خلاقانه در خوزستان و در کنار خدماتی که به تمام معلولین متناسب با شرایط آنها ارائه می کنیم این است که بین 2 تا 3 درصد از معلولین که بی بضاعت ترین افراد هستند و گاها در شلوغی کار یا عدم مراجعه یا دوردست بودن ممکن است گاهی کمتر دیده شوند و از جنبه مسکن، درمان، اشتغال و لوازم ضروری زندگی و ... بی بهره هستند به صورت ویژه ساماندهی می کنیم.

وی بیان داشت: برای اینکه بهزیستی بتواند افرادی که قابل بازتوانی هستند را تشخیص بدهد نیاز به بررسی ابعاد مختلفی از جمله مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد در این صورت و بعد از شناسایی تمامی ابعاد چنین مهمی قابل انجام است.

به هیچ وجه در پرداخت پاداش و اضافه کاری اجحافی صورت نگرفته است

جعفری در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا برخی استخدامی ها در بهزیستی به نحوی است که در پرداختی ها احساس تفاوت بوجود می آید گفت: در قدیم یک نوع استخدام در بهزیستی وجود داشته تحت عنوان روستائیان و خدمات روستایی که در خدمات جهادی و خانه روستایی و کشاورزی ثابت بود و ضوابط خاص خود را دنبال می کرد، اما ابلاغیه نوع استخدام و نوع پرداخت آنها از طریق حکم کارگزینی و توسط قانون گذار می آید و به هیچ وجه در پرداخت پاداش و اضافه کاری اجحافی صورت نگرفته است.

اعتبارات بهزیستی خوزستان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی خوزستان گفت: اعتبارات بهزیستی خوزستان از چندین محل تامین می شود که شامل وزارت رفاه، اعتبارات استانی و اعتبارات ملی است که حدود 100 میلیارد تومان می شود.
وی گفت: در زمینه مشارکت خیرین ما تنها صرف اقتصادی به قضیه نگاه نمی کنیم و بعضا مشارکت ها معنوی است، اما این را هم باید یادآور شوم که بالاترین مشارکت در دستگاه های دولتی را بهزیستی دارد.

بیشترین آمار معلولیت در خوزستان

جعفری در پایان گفت: بیشترین آمار معلولیت در استان را معلولین ذهنی و جسمی به خود اختصاص داده اند. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار