اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۰۰۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
شایعات واتساپی و مطالب و دست نوشته های خوزستانی ها در سیلاب اخیر
یکی از مطالبی که از دیروز دست به دست می چرخد بزرگنمایی سیلاب خوزستان و ماهی گیری اصفهانی ها...


شوشان: سیلاب اخیر خوزستان و طغیان رودخانه دز ، بازار شایعات ، نوشته ها و طنزنوشته های واتساپی را داغ کرد و مثل همیشه خوزستانی ها در این شرایط دست به کار شدند و از شایعات گرفته تا تصاویر مختلف و... را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

یکی از مطالبی که از دیروز دست به دست می چرخد بزرگنمایی سیلاب خوزستان و ماهی گیری اصفهانی ها از آب گل آلود استان بود. 

* به گزارش شوشان ، طنز حبیب الله بهرامی درباره سیلاب اخیر بازتاب گسترده های در شبکه های اجتماعی داشت. بهرامی در این مطلب نوشت: به دنبال اعلام وضعیت بحرانی رودخانه‌های دز و کارون و کرخه یک مقام نیمه مسوول اعلام کرد: از آنجا که سدهای مربوط به این رودخانه ها سرریز کرده و در حال سرریز شدن هستند، از اصفهانی ها و یزدی ها و کرمانی ها و کاشانی ها و زاهدانی ها و نیز کویتی ها و کلن دیگر نیازمندان آب، انتظار داریم در اسرع وقت نسبت به انتقال آب این سه رودخانه اقدام کنند تا آب یا سیلاب ما را با خود نبرده است!

 * یکی از کاربران شبکه های واتساپی در مطلبی نوشت : رسانه و خصوصا شبکه های اجتماعی نصب شده در تلفن های همراه امروزه ظریب نفود خبر به لایه های مختلف از اقشار جامعه را بالا برده است. با توجه به بحران بالا رفتن رود دز در شوش انتظار می رفت فرمانداری شوش در حوزه اطلاع رسانی نیز این بحران را مدیریت کند تا از نشر شایعات که منجر به هراس اجتماعی می شود جلوگیری شود. ارتباط ضعیف روابط عمومی با فعالان رسانه شهرستان و استان نتیجه و تبعات نشر شایعات را به دنبال داشت.

انتشار خبرهای کلیشه ای که هیچ دردی را برای مردم دوا نمی کند ازجمله «فرماندار از پل حمید آباد دیدن کرد»؛ «فرماندار در حال بازدید از اینجا و آنجا» برای مخاطب در چنین شرایطی اهمیتی ندارد. شهروندان نمی دانند چه وضعیتی در انتظار آنان است. آیا باید روستاهای خود را ترک کنند؟ آیا امشب برق روستاها و شهر شوش قطع می شود؟ ارتباط هلال احمر با جامعه و هماهنگی میان بخش های مختلف باید به چه نحو باشد؟

 * شهروندی دیگر نیز بزرگنمایی بارندگی های اخیر را تعجب برانگیز خواند و نوشت: واقعا اینقدر شرایط بحرانی است! سال 75 آب کارون تا اول نادری بالا آمد اما هیچ اتفاقی نیفتاد حالا که قرار است اندکی آب بیاید همه ناراحت هستند ! مطمئن باشید آب هر چقدر هم که بالا بیاد  قطعا به ساحل نخواهد رسید.


 * علمدارمتولی نیز در مطلبی نوشت: سال 74 یا 75 بود - تصور می کنم، پیاده از دانشکده سه گوش بر می گشتم ، کارون بالا آمده و از نرده های سبز رنگ قدیمی گذشته و آب خاک آلود همچون مسافر خسته زاگرس به دامن کافه خیام آویخته بود. فوجی از مرغان سپید مهاجر برای پل معروف اهواز دلربایی می کردند و بوی تند نفت از سطح سیلاب به مشام می رسید. عبور بظاهر آرام دریایی از آب گل آلود زیر پل نادری ،سرگیجه آور و هول انگیز بود.

آن روزها کمتر کسی تصور می کرد این آخرین آب زیادی کارون باشد. بستر رودخانه دو برابر عرض فعلی بود و مهمترین دغدغه مسئولان تپه های رسوبی پدید آمده در دو سوی پل ها بود که می توانست عرصه را بر عبور انبوه آب های تنها رودخانه قابل کشتیرانی ایران تنگ کند. سال ها بعد اما کارون یکباره فروکش کرد. .بارش ها هم گویی رو به کاستی نهاد و بالاخره سدها یکی بعد از دیگری، در کتل ها و تنگه های جنوب زاگرس، سر برآورده و از حجم و دبی آب ورودی به حوضه آبریز کارون بزرگ کاستند؛ آنگونه که ناظران رهگذر پل سفید در سال های اخیر ، تفاوت محسوسی میان وضعیت پاییزی و بهاری کارون ندیدند... اکنون پس از ربع قرن، خبر طغیان دز و آب زیادی کارون برای من نوستالژی خاص خود را دارد، خبری نوید بخش است اگر چه با دلهره حوادث جانبی نیز همراه شده ، به هر روی ضمن تماشای این طغیان دلخواه، برای دفع حوادث و حواشی نامطلوب آن بر زندگی هموطنان نیز دست به دعا بر می داریم.

 * شایعه عجیب خفه و غرق شدن 30 دزفولی در اثر سیل هم از این شبکه به آن شبکه مجازی کپی می شد. در این مطلب آمده بود که " متاسفانه با خبر شدیم که ٣۰ نفر از هموطنان دزفولی در اثر خفگی در سیل از دنیا رفته و خیلی ها هم مفقود شده اند. البته از همان ابتدای انتشار مشخص بود که شایعه ای بیش نیست و سیلاب اخیر هیچ تلفات جانی نداشت.

 *مطالب منتشر شده دیگر در این یک روز گذشته ، مربوط می شود تمایل رسانه ملی برای بزرگنمایی سیل اخیر خوزستان. در مطلبی آمده است: مجری شبکه خبر تلفنی با استاندار خوزستان در مورد سد دز صحبت می کرد، وقتی استاندار شرایط را خوب توصیف کرد، مجری سریع خداحافظی کرد و اجازه صحبت بیشتر نداد !

 *مطلب " پشت صحنه بزرگنمایی خبر طغیان آب در خوزستان " نیز بازتاب زیادی در شبکه های واتساپی داشت. روی سخن این مطلب با مافیای انتقال آب بود که قصد دارند از شرایط بحرانی خوزستان سوء استفاده نمایند. در این مطلب آمده است:  متاسفانه داریم برای مافیای انتقال آب از سرشاخه های کارون خبر رسانی و خوراک خبری ایجاد می کنیم و در تعجبم از سیمای خوزستان که چطور شده امروز اینقدر به روز شده است. این ها بزرگنمایی خبر طغیان چیزی جزء تایید انتقال آب نیست.. پر  شدن رودخانه ها سیل نیست. در دو روز اخیر تقریبا همه شبکه های اجتماعی اعم از رسانه و شبکه های مجازی تبلیغات گسترده ای درباره ی وقوع سیل در خوزستان را پوشش دادن و موضوع را بسیار بسیار خطرناک و جدی اعلام کردند بطوری که همه نهادها بصورت آمادباش در آمدند.

   *همچنین در مطلبی دیگر ، وزارت نیرو به باد انتقاد گرفته شد. در این مطلب آمده است : متاسفانه وزارت نیرو با دیسپچینگ خاص و بازی زمانبندی شده با دریچه های سد دز و... تئاتر مهیج و خطرناکی را شروع کرده تا زمینه سازی روانی برای انتقال آب سرشاخه های کارون و دز به فلات مرکزی را تکمیل نماید. بزرگنمایی اخبار پرآب شدن کاملا طبیعی رودخانه های دز و کارون و کشکان و... در بهار 1395 ، گام دیگری درخدمت مافیای انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز می باشد.

  * حتا سیمای خوزستان و صدا و سیمای لرستان هم از نقد خوزستانی ها در امان نماندند. این مطلب نیز جزو مطالبی بود که در شبکه های مجازی کپی شد: از همه جالب تر رفتار خاص و مشکوک صداوسیمای خوزستان و لرستان است که به این تب دامن می زند. بزرگنمایی خبر طغیان چیزی جزء تایید انتقال آب نیست. سفر وزیر نیرو به خوزستان، نه برای خدمت به مردم مظلوم جنوبغرب ایران بلکه خوشخدمتی به مافیای انتقال آب و زمینه سازی روانی برای و انتقال آب از چهارمحال بختیاری، لرستان و خوزستان به فلات مرکزی است.

  * ماهی گیری اصفهانی ها از سیلاب خوزستان هم از دیگر مطالب واتساپی بود. در برخی مطالب به این اشاره شده که مسئولین اصفهان با بزرگنمایی سیلاب خوزستان قصد دارند زمینه را برای انتقال بیشتر آب کارون فراهم نمایند. 


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۵
comment
comment
اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
comment
0
1
comment رودخانه ها از بالا دست و استان های مجاور سرچشمه مگیرند اما مدیریت آنها استانی است باید در همه کشور و بویژه خوزستان مدیریت رودخانه از سرچشمه تا مقصد در استان ها و شهرهای پایین دست باشد
comment
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
comment
0
1
comment به نظر من میتونستن بهتر مدیریت کنن چرا با وجود هشدار هوا شناسی یک روز قبل از رسیدن سیلاب آب پشت سد دز آزاد نشد تا ظرفیت سد تهدیدی برای منطقه بوجود نیاورد به نظر من هم دسیسه بود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
comment
0
1
comment چرا سد دز لایروبی نشده بوده که اب سریع بالا بیاید!!!!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
comment
0
1
comment طبق معمول اخبار چرت و پرت و دروغ [...]
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
comment
0
1
comment چرا درروزهایی که خوزستان دچار طوفان های مهلک گرد وخاک شد اقای وزیر نیرو به خوزستان نیامد تاا نزدیک شاهد مرگ تدریجی خوزستانیها که نتیجه سد سازیها وانتقال اب از سرچشمه ها باشد خوزستان با سیلاب زنده است وبدون سیلاب به جهنمی سو زان تبدیل می شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار