شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۶

روزان /میثم برون :

شهرداری ها برای هر شهری بعنوان نبض تپنده و ملموس ترین نهاد در ارتباط با شهروندان آن شهر محسوب می شود. در واقع هرچند شهرداری ها نهادی غیر دولتی هستند که درآمد خود را، خو تامین می کند ولی ضعف در ارائه خدمات و از سوی دیگر موفقیت در خدمت رسانی به مردم را خود مردم به پای دولت می نویسند.

شهرداری در کلانشهرها با توجه به موقعیت و حساسیت های خاص خود دارای مشکلات خاصی هستند که برای رسیدن به آن تنها درآمدهای آن شهر جوابگو نخواهد بود. برای نمونه می توان پروژه قطار شهری را در همه کلانشهرها نام برد که به هیج وجه هیچ شهرداری نمی توانست از درآمدهای خود حتا قسمتی از این طرح را اجراکند، کما اینکه شاهد آن بودیم که مترو تهران به دلیل عدم تخصیص بودجه دولت حرکت رو به جلوی خود را در ایستگاه بودجه متوقف دید.

اما این بحث ها در بعدهای کوچکتر در دیگر کلانشهرها وجود دارد. اهواز بعنوان یکی از مهمتررین کلانشهرهای کشور را می توان تنها کلانشهری دانست که تنها از نظر وسعت و جمعیت نام کلانشهر را یدک می کشد و نمی توان ظاهر و وضعیت شهری و شهرسازی آن را در حد و اندازه های یک کلانشهر دانست.

زمانی که به اوضاع شهرسازی آن نگاهی می اندازیم مشاهده می کنیم بسیاری از نقطه­های شهر که  سالهاست برای تملک بعضی از منازل چشم انتظار هستیم تا خیابان ها .و کوچه هایش در حد و اندازه های یک کلانشهر درآید ولی رسیدن به این هدف بواقع با درآمدهای شهرداری و این همه هزینه های جاری و عمرانی آن قابل اجرا نیست. شهردار اهواز نیز در گفتگو با روزان در خصوص تملک منازل و تعریض کردن خیابانها تنها مشکل را برای اجرایی کردن آن بودجه دانست.

علاوه بر این برنامه که با اجرای آن می توان تغییر بسیار محسوس در نمای شهر ایجاد کرد پروژه های بزرگ عمرانی و نیز بحث حمل و نقل عمومی نیز از جمله مباحثی است که کمک دولت را می طلبد. راه رسیدن به اهدافی که در ذهن مدیران استانی و شهردار اهواز است بهره گیری از بودجه ها و ردیف های دولتی است چرا که اگر بخواهیم شهرداری را از بدنه دولت جدا ببینیم همین می شود که امروز شاهد ان هستیم. کلانشهری مثل اهواز بعنوان مرکز مهمترین استان کشور که به هیچ وجه در حد واندازه های جایگاهش نیست.

اگر بخواهیم نمونه بارزی از کارهای بزرگی که شهرداری اهواز با استفاده از کمکهای دولت در طی سالهای گذشته انجام داده برای نمونه نام ببریم باید به پروژه ساخت محل دفن مهندسی–بهداشتی شهرداری اهوار اشاره کنیم که به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با هزینه ای حدود پنج میلیارد تومان تا هفته آینده افتتاح خواهد شد که بخش بزرگی از بودجه این پروژه با کمک سازمان شهرداری های کشور و همکاری این نهاد تامین شده است.

پس بوضوح می توان به اهمیت توجه دولت در اجرای پروژه های بزرگ شهرداری ها پی برد که البته در این بین هنر مدیران شهری است که بتواند با فشارها و رایزنی ها در ورود این بودجه ها و اعتبارات به شهر خود در حل مشکلات و نارسایی های موجود قدم بردارند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار