شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
دیگر دیر شده است؛ سیل همه چیز را نابود کرد؛ خانه‌ها و مزارع ما نابود شد؛ احشام ما را هم آب برد؛ این خطاب اهالی روستاهای حاشیه «دز» به مسئولانی است که اکنون تنها باید به فکر امدادرسانی به سیل‌زدگان باشند.
دیگر دیر شده است؛ سیل همه چیز را نابود کرد؛ خانه‌ها و مزارع ما نابود شد؛ احشام ما را هم آب برد؛ این خطاب اهالی روستاهای حاشیه دز به مسئولانی است که خوب مدیریت نکردند تا سیل‌بندها شکسته و اهالی این مناطق را آواره کند.

سیل در روستاهای حاشیه دز روند خانمان‌سوزی را دنبال می‌کند؛ شدت آب، سیل‌بندهای این مناطق را شکست تا روستاهای زیادی را آب ببرد.

در این میان بیل‌های کشاورزان این مناطق برای مسدود کردن شکاف‌های نفوذ آب هم کارساز نشد و اکنون اغلب این روستاها را آب برده است.

شرایطی که باعث شد تا نماینده شوش واکنش نشان دهد؛ سید راضی نوری در تذکری به وزیر کشور خواستار تسریع در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان شوشی شد.

*ضرورت تسریع در روند کمک‌رسانی

سید راضی نوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش گفت: سیل روستاهای زیادی را در محاصره خود گرفته و شرایط اهالی این مناطق بسیار نگران کننده است.

وی افزود: در طی روزهای گذشته با معاونت استانداری مبنی بر بسیج شدن تجهیزات کمک‌رسان به این مناطق صحبت شد که این اقدامات در حال انجام است اما ضرورت تسریع در این کمک‌رسانی‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

این در حالی است که براساس گزارش‌های رسیده، دبی رودخانه دز به بیش از یک هزار و 200 متر مکعب بر ثانیه افزایش پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد که این افزایش دبی و شکسته‌شدن سیل‌بندها اگر با این روند کند کمک‌رسانی همراه باشد، شرایط سخت‌تری را برای اهالی این منطقه رقم خواهد زد.

*گاومیش‌ها، طعمه سیل شدند  

گاومیش‌هایش را سیل برد؛ مرد روستایی که همه چیز زندگی خود را در سیلاب، نابود‌شده می‌دید اکنون داغدار تلف شدن گاومیش‌هایش با 50 رأس است.

ناصر حمدانی که اهل روستای ابوسلیله است می‌گوید: تنها راه نجات این زبان‌بسته‌ها انتقال به زمین‌های شرکت کشت‌و صنعت‌ نیشکر هفت‌تپه بود؛ اقدامی که با مخالفت مسئولان این شرکت مواجه شد تا طغیان رودخانه سرانجام آنها را نابود کند.

وی ادامه می‌دهد: آب به خانه‌هایمان رسیده و شرایط لحظه به‌لحظه سخت‌تر می‌شود اما مسئولان شهرستان هیچکدام به این مکان سرکشی نکردند و من از آنها گلایه می‌کنم.

این دامدار شوشی خواستار کمک‌رسانی مسئولان مربوطه به روستای ابوسلیله شد و گفت: باید داد بزنیم کمک و کمک، اما امکان دارد که صدای ما تا ساعاتی دیگر شنیده نشود و ما از داغ از دست دادن زندگی خود تلف شویم.

*قطعی آب شرب و کمبود تانکر آب‌رسان

تأسیسات آب‌رسانی نزدیک به 40 روستا در بخش شاوور زیر آب سیل رفته است؛ وضعیت آب‌ر‌سانی به این مناطق شرایط خوبی را سپری نمی‌کند؛ تعداد تانکر آب‌رسان در مقابل حجم انبوه سیل‌زدگان ناچیز است.

براساس گزارش‌های رسیده، تأسیسات آب‌رسانی میان‌آب و بیت خماط، و اسکله مکش آب خام تاسیسات 38 روستای خلیفه‌حیدر و تاسیسات زبید‌ دبات که در کل آب شرب حدود 40 روستا را تأمین می‌کنند اکنون زیر آب رفته و باعث قطع آب شرب به این مناطق شده است.

برخی‌ کارشناسان معتقدند تعلل یا خلل در آب‌رسانی به مناطق سیل زده می‌تواند همراه با یک فاجعه انسانی باشد.

*روستاها را آب برد

روستاهای «گطش» و «خماط»، اولین روستاهای غرق شده در سیلاب دز به شمار می‌روند.

براساس گزارش خبرنگار اعزامی فارس، اغلب روستاهای حاشیه دز با شکسته شدن و افزایش ارتفاع آب، یا زیر آب رفته و یا در محاصره سیل قرار گرفته‌اند.

از این روستاها می‌توان به روستای «کاظم حیدر»، «سید نور»، «بیت ید»»،«یباره»، «محارب» و روستای «زبید دبات» اشاره کرد که اهالی آنها شرایط سختی را سپری می‌کنند.

یکی از اهالی روستای بیت‌یدی می‌گوید: همه چیز ما از بین رفته و حتی در بحث تغذیه هم با مشکل جدی روبه‌رو هستیم؛ ولی متأسفانه هیچ‌کس به فکر ما نیست؛ شرایط سختی را تجربه می‌کنیم.

*نارضایتی از هلال‌احمر

در این میان سیل‌زدگان از هلال‌احمر رضایت ندارند؛ آنها می‌گویند: این سازمان با ما همکاری نمی‌کند و حتی چادر هم به ما نمی‌دهد.

دهیار گطیش در این ارتباط می‌گوید: از روز گذشته تاکنون هلال احمر به ما سر نزده است و هیچ مسئولی اینجا نیست تا مشکلاتمان را به او بگوییم.

گفته می‌شود هلال احمر شوش در مرکز بهداشت آهودشت مستقر شده است و مسئولان هلال احمر می‌گویند تنها با دستور فرماندار می‌توانند چادر توزیع کنند.

این در حالی است که سرپرست جمعیت هلال‌احمر شوش می‌گوید: جهت کمک‌رسانی بهتر و سریع‌تر اردوگاهی در روستای آهودشت بخش شاوور برای روستاهای معرض سیل برپا شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بارش‌های اخیر در استان‌های غربی و باز شدن دریچه‌های اضطراری سد دز، باعث طغیان این رودخانه و بی‌خانمان شدن اهالی روستای حاشیه آن شده است؛ این در حالی است که روند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان ضعیف گزارش شده است.


گزارش از: عارف شریفی صرخه

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار