شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۳۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در نشست خبری هفته سلامت: اصلاح روش زندگی در راستای ارتقاء سلامت یکی از اهداف نظام سلامت بوده که با فرهنگ سازی تحقق پیدا خواهد کرد، امیدوارم در هفته سلامت امسال با شعار"غلبه بر دیابت"، اقدامات خوب و شایسته ای در زمینه کنترل دیابت داشته باشیم

روز یکشنبه 29 فروردین ماه 95 نشست خبری هفته سلامت با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس، دکتر ایرج نظری معاون درمان، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت، مجتبی اورکی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و جمع کثیری از خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

دکتر ایدنی در این نشست، ضمن تبریک سال نو و فرارسیدن ایام مبارک ماه رجب با بیان اینکه از سال 1350 اهمیت روز جهانی بهداشت و هفته سلامت توسط سازمان بهداشت جهانی مورد توجه قرار گرفته، گفت: مساله سلامت یک مساله فرابخشی بوده و روز به روز تاثیر نقش سازمان های دیگر و مولفه های مختلفی مانند مولفه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقلیمی و .... بر روی سلامت آحاد مردم بیشتر نمایان تر می شود.

وی افزود: هفته سلامت فرصت مناسبی است که جایگاه و هدف نهایی نظام سلامت که افزایش طول عمر با کیفیت مردم می باشد را تبیین نموده و نهادهای  حاکمیتی، اجرایی و سازمان های مردمی را جهت همکاری و مشارکت بیشر در امر ارتقاء سلامت دعوت نمائیم.

ایدنی با اشاره به تاثیرات سوء توسعه ناهمگن در استان بیان داشت: توسعه پایدار فقط از مسیر توسعه انسانی عبور می کند و توسعه انسانی نیز بر پایه انسان سالم بنا می شود، بنابراین اگر ما در جامعه به دنبال توسعه همه جانبه هستیم باید از مسیر انسان سالم آن را دنبال نمائیم و به این شعار پایبند باشیم که انسان سالم محور توسعه پایدار است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به این نکته که باید تصمیم گیری و تصمیم سازی های مدیران با پیوست سلامت همراه باشند، خاطرنشان کرد: سیاست گذاری های خرد و کلان جامعه در حوزه های مختلف جامعه باید سلامت محور باشند. چنانچه وجود مشکل ریزگردها،  تصادفات و بسیاری از مشکلات دیگر از نشانه های نگاه یک جانبه به مسائل است.

وی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در راستای ارتقاء سلامت با تاکید بر اصلاح روش زندگی را یکی از اهداف هفته سلامت برشمرد و بیان داشت: در سال های گذشته موفقیت قابل قبولی در کنترل بیماری های عفونی و واگیردار داشتیم ولی با روند جابجایی جمعیت از روستا به شهر و افزایش شهر نشینی، تغییراتی در سیمای بیماری ها به وجود آمد که لازم است دستگاه های متولی حوزه سلامت توجه ویژه ای به این تغییر سیمای بیماری ها داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطر نشان کرد: بیماری های غیرواگیر دار مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ها، سوانح، بیماری های تنفسی و .. همچنین بروز بیماری های نوپدیدی مانند آنفلوانزا  یکی از علل اصلی مرگ و میر و تهدید سلامت مردم به شمار می آیند و لازم است به سمت شناسایی و ساماندهی این بیماری ها پیش رویم که بخش عمده ای از این بیماری ها با پیشگیری و اصلاح الگو و روش زندگی برطرف خواهند شد.

وی بیان داشت: شیوع دیابت به عنوان یک بیماری غیرواگیر روز به روز در سطح جهانی، ملی و استانی در حال افزایش است و متاسفانه در استان خوزستان از 15 درصد به 20 درصد افزایش داشته که این نشان دهنده عدم کنترل مناسب عوامل موثر بر دیابت می باشد.

ایدنی افزود: اصلاح روش زندگی در راستای ارتقاء سلامت یکی از اهداف نظام سلامت بوده که با فرهنگ سازی تحقق پیدا خواهد کرد. امیدوارمدر هفته سلامت
امسال با شعار"غلبه بر دیابت"، اقدامات خوب و شایسته ای در زمینه کنترل دیابت در استان داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: ما نیازمند مشارکت مردم و همکاری عمومی در راستای توجه به نقش سلامت و پیشگیری برای داشتن جامعه ای سالم هستیم . بنابراین لازم است در گام اول مردم و در گام های بعدی سیاستگذاران و مدیران ارشد استانی پشتیبانی لازم را از برنامه های سلامت داشته باشند، اگر در حوزه سلامت حمایت همه جانبه مدیران ارشد استان را داشته باشیم به اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اضافه کرد: در چند روز گذشته به دلیل بارش شدید باران، شاهد وقوع سیل در استان بودیم و تاسیسات زیر بنایی و آب و برق بسیاری از روستا ها دچار مشکل شده که این عوامل می تواند باعث شیوع بیماری های عفونی و اسهالی در بین مردم منطقه باشد و در صورت مشارکت و همکاری مدیران ارشد استان خیلی کمتر و کارآمدتر می توانیم با این تهدیدات مقابله نمائیم.

وی با اشاره به نقش سازمان های مردم نهاد در این مقوله، خاطر نشان کرد: مردم و سازمان های مردم نهاد در افزایش سواد سلامت و ارتقاء فرهنگ عمومی نقش بسزایی دارند و بخشی از جامعه که می توانند کمک خوبی در ارتقاء سطح درمانی و سلامتی مردم داشته باشند، خیرین سلامت می باشند.

ایدنی اظهار داشت: لازم است تناسب خوبی میان بیان چالش ها و مشکلات با موفقیت ها و دستاوردها داشته باشیم. نگاه انتقادی در هر مجموعه کمک در رشد آن مجموعه خواهد داشت ولی از طرف دیگر همیشه دستاوردها و موفقیت ها باید مد نظر باشد.

وی با بیان اینکه در هفته سلامت در نظر داریم از فعالان سلامت تقدیر نمائیم، گفت: در سال گذشته اقدامات خوب و چشمگیری در طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت انجام شد و با وجود چالش های زیاد، خوشبختانه یکی از دانشگاه های برتر در اجرای این طرح در کشور بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پیش بینی می شود از سال 1390 تا 1400 میزان نیاز به دیالیز در کشور 5/2 برابر شود و این یعنی ما نیاز بیشتری به دستگاه های دیالیز، پیوند عضو، نیروی تخصصی و ... داریم و با توجه به اینکه شایع ترین علت نارسایی کلیه، بیماری دیابت می باشد و اگر دیابت را کنترل کنیم، بیماری کلیه را کنترل و ورودی های به بخش دیالیز را کاهش داده ایم.  

ایدنی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است مردم ضمن رعایت رژیم غذایی مناسب، عواملی مانند عدم تحرک، کمبود مصرف سبزیجات و استفاده زیاد از قندها، نمک ها و فست فود ها را مد نظر قرار دهند تا شاهد زندگی بهتر با سلامتی بیشتر و طول عمر با کیفیت تر باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار