شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
معاون عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه حجم ورودی آب سد دز و رودخانه کارون خارج از تصور گفت:۲روستا در دزفول، ۲روستا در اهواز،۳روستا در شوش و ۳روستا در شوشتر درگیر سیلاب هستند.

احمد سیاحی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای اداری خوزستان با اشاره به اینکه برای ارائه گزارش سیلاب در خوزستان در این جلسه حداقل یک ساعت زمان لازم است، اظهار کرد: پیش بینی طغیان رودخانه ها و بارش شدید باران از قبل شده بود و بیشتر موضوع مورد بحث درباره رودخانه کرخه و دز مدنظر است.

وی افزود: در مدت زمان کوتاهی ۱۷۰ میلی متر در حوزه آبریز سد دز بارندگی داشتیم. دبی ورودی عادی سد دز ۳۰۰ مترمکعب در ثانیه بود ولی در این ایام هفت هزار و ۹۰۰ مترمکعب در ثانیه وارد مخزن سد دز شد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: ۲.۶ میلیارد مترمکعب آب پشت سد جمع شده بود و برای همین نیز مجبور به هدایت آب به پایین دست شدیم.

سیاحی بیان کرد: به تدریج آن دبی ورودی ۳۰۰ مترمکعب در ثانیه به سد دز کاهش پیدا کرده و تا چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب رسید.

وی عنوان کرد: جمعا ۷۳ روستا در استان خوزستان در شهرهای مختلف استان از جمله اهواز، اندیمشک، شوشتر، شوش و دزفول با سیلاب درگیر شدند. در خوستان مجموعا چهار هزار و ۵۵۴ روستا داریم و نزدیک به یک و نیم درصد از این آمار به صورت مستقیم با سیلاب درگیر شدند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان یادآور شد: ۳۰ روستای استان به صورت مستقیم دچار آبگرفتگی در خانه های مسکونی شدند و متأسفانه هنوز دو روستا در دزفول، دو روستا در اهواز، سه روستا در شوش و سه روستا در شوشتر درگیر سیلاب هستند.

سیاحی با اشاره به تأثیرگذاری سدها در کاهش سیلاب گفت: امروز دبی ورودی به مخزن سد دز ۸۵۳ مترمکعب و خروجی آن هم به همین میزان است. هم اکنون دو میلیارد و ۶۷۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب در سد دز است.

وی ادامه داد: نگرانی جدی در اهواز داشتیم که پیش بینی می شد دبی ورودی آب به رودخانه کارون بین چهار تا پنج هزار مترمکعب در ثانیه برسد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در ارتباط با وضعیت تالاب ها گفت: ورودی تالاب هورالعظیم در گذشته ۲۰ مترمکعب در ثانیه بوده ولی امروز به ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه افزایش پیدا کرده است. چهار هزار هکتار از تالاب بام دژ نیز اکنون به زیر آب رفته است.

سیاحی ابراز تأسف کرد: متأسفانه این سیلاب ها تاکنون به صورت تقریبی ۴۸۲ میلیارد تومان تنها در بخش کشاورزی به مردم استان خوزستان خسارت وارد کرده است. برخی از تأسیسات در حریم رودخانه ها هستند و وقتی حریم رودخانه ها رعایت نشود قاعدتا آسیب هایی را هم خواهیم دید.

وی اظهار کرد: ۱۴ اردوگاه موقت برای اسکان اضطراری مردم مختلف در نقاط مختلف استان راه اندازی کرده و تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا تلفات جانی نداشته باشیم، هرچند که خسارت داشتیم ولی برای امدادرسانی ها و خدمات رسانی به مردم تنها از امکانات استانی و نه ملی استفاده کردیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار