شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۲۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
رئیس دانشگاه علوم پزشكی اهواز در خصوص شیوع دیابت در میان شهروندان به دلیل كم تحركی و شیوه های نادرست رژیم غذایی هشدار داد.

به گزارش ایرنا، طبق آمار 13 درصد از جمعیت ایران به دیابت نوع اول و دوم مبتلا هستند، 13 درصد نیز در معرض خطر این بیماری قرار دارند. آمارهایی كه طی یك دهه اخیر از وضعیت تحرك ایرانیان اخذ‌ شده نشان‌دهنده این است كه حدود ۶۰ درصد مردم كشورمان از كم‌تحركی و بی‌تحركی رنج می‌برند.

نتیجه این بی‌تحركی نیز آمار نگران‌كننده بروز سكته قلبی در كشور است. براساس آخرین آمارها هر روز ۳۰۰ نفر و در مدت یك‌سال ۱۰۹ هزار نفر در ایران بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند كه با میزان تلفات در جنگی چند ساله برابری می‌كند.

اما این تمامی واقعیت نیست؛ چراكه آمار كم‌تحركی در دانش‌آموزان 60درصد است و آمار كم‌تحركی در جامعه به‌دلیل وجود قشر سالمند كه طبعا تحرك كمتری نسبت به قشر نوجوان دارند بالاتر است. 
رژیم غذایی نامناسب، فشار خون بالا، چاقی، تحرك فیزیكی ناكافی و سیگار پنج عامل خطر بیماری‌های غیرواگیر هستند كه مرگ‌های زودرس (زیر 70 سال) ناشی از سكته‌های قلبی، مغزی، سرطان، دیابت، بیماری‌های تنفسی و سایر بیماری‌ها را سبب می‌شوند.

تحرك فیزیكی چهارمین عامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و البته تنها ریسك فاكتوری است كه روی سه عامل قبل از خود تاثیر دارد؛ چراكه تحرك فیزیكی بر اشتهای افراد و تنظیم فشارخون نقش دارد و همچنین به دلیل سوزاندن چربی‌ها می‌تواند وزن را كنترل كند.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی اهواز نیز در سخنان پیش از خطبه های نمازجمعه اهواز در مصلای مهدیه امام خمینی (ره) این شهر، با گرامی داشت هفته سلامت به نام ' غلبه بر دیابت'، گفت:این شعار بر این اساس انتخاب شده است تا مردم و مسئولان به این بیماری خطرناك بیشتر توجه كنند.
اسماعیل ایدنی افزود:كم تحركی و تاریخ نامناسب باعث پیشرفت این بیماری در ایران شده است.

وی عنوان كرد:دیابت دو نوع دارد دیابت نوع یك ارثی است و ازكودكی و نوجوانی آغاز می شود و نوع دوم آن با عنوان دیابت نوع 2 از میانسالی و بلوغ خود رانشان می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی اهواز گفت:دیابت نوع 2 به دلیل مصرف زیاد قند و غذاهایی كه سریع آماده می شوند و كم تحركی ناشی می شود كه قابل كنترل است.

ایدنی بیان كرد:دیابت نوع 2 امكان قطع شدن دست و پا، كوری و سكته های قلبی مغزی را در شهروندان افزایش می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی اهواز گفت:بر اساس برنامه، تا سال 1404 باید كشور و حتی منطقه جهان اسلام در سلامت كامل باشند.

****بخشی از اقدامات شورای شهر اهواز از زبان رئیس شورا

رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز در سخنان پیش از خطبه های نمازجمع این شهر، هدف از تشكیل شوراها را ارائه خدمت به شهروندان با مشاركت شهروندان و در راستای حل مشكلات عنوان كرد.
رامی علاسوند با تشریح اقدامات شورای اسلامی شهر اهواز طی دوره چهارم، گفت:شورا ها تجلی مردمسالاری دینی و نقطه اتصال ارتباط مردم و دولت است.

رئیس شورای اسلامی اهواز گفت:تا پایان سال 94 شورای اسلامی اهواز 126 جلسه علنی و در مجموع 569 جلسه كمیسیونی داشته كه دو هزار و 639 مورد بررسی شده است.

علاسوند با تبیین موارد پیگیری و مصوب شده در شورای اسلامی اهواز افزود:بودجه مصوب سال 95 شهرداری اهواز دو هزار میلیارد ریال با افزایش سه درصدی نسبت به سال 94بوده است.

رئیس شورای اسلامی اهواز گفت:از پروژه هایی كه در اهواز تكمیل شده است، پل شهید دقایقی با 220 میلیارد ریال اعتبار، زیرگذر خلیج فارس با 80 میلیارد ریال اعتبار و تقاطع جوادالائمه با 180 میلیارد ریال اعتبار بوده است.

وی گفت:همچنین زیرگذر شریعتی با 180 میلیارد ریال اعتبار و 85 درصد پیشرفت، تقاطع غیرهم سطح شهید بندر با 590 میلیارد ریال اعتبار و 13 درصد پیشرفت نیز درحال اجراست.
علاسوند بیان كرد:برای ساخت چهار تقاطع غیر همسطح نیز مناقصه درحال برگزاری است تا ساخت این تقاطع ها امسال آغاز شود.

نهم اردیبهشت ماه در تقویم كشور به نام روز شوراها نامگذاری شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار