اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
حاشیه نگاری شوشان از برپایی ایستگاه های سلامت در اهواز + مصاحبه مهدی مکارمی / مریم ابریشم کار / کرمی + تصاویر
برخی از شهروندان هم که گویا در روزهای اول برپایی این ایستگاه مراجعه کرده بودند و نگران وضعیت سلامتی خود بعد از دادن تست شده بودند، به حرف های ...
شوشان: برخی وقت ها آدمی تا مشکلی برایش پیش نیاید حاضر به مراقبت از خود نمی شود و به پزشک هم سر نمی زند و بعضا بیماری آن چنان رخنه می کند که سخت می توان آن را درمان کرد.
یکی از این بیماری ها که شیوع آن این روزها فراگیر شده و از بیماری های غیرواگیر و تقریبا می توان گفت صعب العلاج است دیابت می باشد و در کنار آن فشار خون.  از همین رو سازمان جهانی بهداشت هفته سلامت سال جاری را با شعار "غلبه بر دیابت" آغاز کرد و در پی آن ، این موضوع در کشورمان هم بسیار جدی گرفته شده است و دستگاه های متولی امر سلامت در این راستا اقداماتی را مد نظر قرار دادند.



به گزارش شوشان ، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز نیز از این امر غافل نمانده و در هفته سلامت 7 ایستگاه سیار سنجش سلامت در هفت پارک و در هر منطقه یک ایستگاه ، برپا کرده و روزنانه میزبان شهروندان اهوازی ست تا از نزدیک با الگوی های مصرف غذایی و تحرک مناسب ، آشنایی پیدا کنند و در کنار آن هم تست قند خون و فشار خون بدهند. پایگاه خبری شوشان در بازدیدی از این ایستگاه های سلامت واقع در پارک لاله گزارشی تهیه کرده که در ذیل می آید: 

در این ایستگاه ها ، غرفه هایی از قبیل مشاوره تخصصی، ایستگاه سنجش سلامت، ایستگاه مشاوره تغذیه، ایستگاه تحرک و ورزش و در نهایت ایستگاه نقاشی کودکان وجود دارد و خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی مراجعه کندگان مواجه شده و این نشان از اهمیت داشتن سلامت در نزد مردم دارد. 


برخی از شهروندان هم که گویا در روزهای اول برپایی این ایستگاه مراجعه کرده بودند و نگران وضعیت سلامتی خود بعد از دادن تست شده بودند، به حرف های مشاورین توجه کرده و لباس ورزش پوشیده بودند و به ورزش و نرمش روی آوردند. 

دکتر مهرداد شریف مخمل زاده مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، مظفری زاده، مریم ابریشم کار عضو شورای شهر و ارسلان جعفری شهردار منطقه 7 هم در این بازدید حضور داشتند.


مهدی مکارمی مدیرعامل سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری اهواز با حضور در ایستگاه سنجش سلامت پارک لاله به خبرنگار شوشان گفت: در دو سال گذشته دولت تدبیر و امید تاکید خاصی بر موضوع سلامت داشته و طرح های مختلفی از جمله طرح تحول سلامت را اجرا کرده است.
وی افزود: امسال برنامه های ویژه ای برای هفته سلامت تدارک دیده شد، در همین راستا در تفاهم نامه ای که میان سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز و روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز منعقد شد، در پارک های هفت نقطه از مناطق مختلف کلانشهر اهواز، ایستگاه های سلامت را برپا کردیم که این ایستگاه ها در پارک های شهید هاشمی منطقه یک، پارک ۴۲ هکتاری در منطقه ۲، پارک ولایت در منطقه ۳، پارک میثاق در منطقه ۴، پارک شهید سبحانی در منطقه ۶، پارک لاله در منطقه ۷ و پارک رشد در منطقه ۸ شهرداری اهواز به مدت ۷ روز از اول اردیبهشت ماه برپا شده اند.


مدیرعامل سازمان فرهنگی - ورزشی شهرداری اهواز عنوان کرد: در ایستگاه های سلامت با توجه به شعار امسال روز جهانی سلامت یعنی «غلبه بر دیابت»، علاوه بر مشاوره تغذیه و سنجش سلامت، تست های قند و فشار خون، bmi ، سنجش سلامت دهان و دندان و ... ارائه شد.

وی افزود: یکی از کارهای ویژه ای که با همکاری و حضور کارشناسان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در منطقه دو  انجام شده است، استفاده از یونیت دندانپرشکی برای بررسی سلامت دهان و دندان همشهریان به ویژه کودکان عزیز می باشد، همچنین امیدواریم با انجام فعالیت های مشترک، گام های موثری برای ارائه آموزش های شهروندی در حوزه بهداشت و سلامت برداشته شود.


مکارمی بیان داشت: با توجه به اینکه موضوع بهداشت و سلامت همگانی شهروندان برای ما بسیار حائز اهمیت است تصمیم گرفتیم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی چنین فستیوالی را در 7 منطقه به اجرا دراوریم و قطعا در آینده چنین برنامه هایی مد نظر ماست و با توجه به اینکه ورزش از جمله عوامل پیشگیرانه بسیاری از بیماری هاست در نظر داریم برای ترویج ورزش همگانی برنامه هایی را برگزار کنیم و با ایجاد ایستگاه های ثابت خدمات مشاوره ایی ورزش و تغذیه ایی به شهروندان ارائه کنیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز در پایان ضمن تقدیر و تشکر از همکاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در برپایی چنین ایستگاه هایی گفت: بی شک سلامت مردم در اولویت فعالیت های هر دستگاهی باید قرار گیرد، زیرا انسان سالم، جامعه سالم را به ارمغان می آورد و جامعه سالم می تواند راه توسعه را به خوبی بپیماید، از این رو جا دارد از همکاری های دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به خصوص جناب آقای دکتر ایدنی ریاست دانشگاه، معاون بهداشتی دانشگاه و مرکز بهداشت غرب و شرق اهواز و همچنین مدیریت روابط عمومی این دانشگاه تقدیر و تشکر نمایم.


همچنین مهرداد شریف مخمل زاده مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با حضور در ایستگاه سلامت پارک لاله اهواز ضمن دادن تست فشار خون و قند خون در حاشیه این بازدید و در گفتگوی اختصاصی با شوشان گفت: یکی از عمده دلایل حضورم در چنین فستیوالی توجه به مسئله دیابت و فشار خون است و طبیعتا با توجه به شعار جهانی هفته بهداشت در سال جاری مقابله با این بیماری ها سرلوحه کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: همچنین جا دارد از مسئولین برپایی این ایستگاه ها تقدیر و تشکر کنم که در چندین پارک و برای کنترل این دو بیماری شهروندان را مورد تست و معاینه قرار می دهند تا حساسیت این بیماری را انتشار داده و البته در کنار آن راه های پیشگیری و مقابله با آن را هم آموزش می دهند و قطعا چنین مهمی تاثیر بسزایی در سلامت جامعه دارد.

مخمل زاده بیان داشت: طبیعتا برای پیشگیری از این بیماری خانواده ها مهمترین نقش را ایفا می کنند و فکر می کنم با تهیه یک دستگاه فشار خون و تست قند که هزینه اندکی دارد و بر سبد اقتصادی خانواده ها فشاری وارد نمی کند بتوانند بهتر و بیشتر به وضعیت سلامتی خود توجه داشته باشند و اگر چنین مهمی روی دهد قطعا در آینده ای نزدیک شاهد کاهش چشمگیر این بیماری که متاسفانه به سرعت پله های گسترش در سایر شهروندان را طی می کند داشته باشیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در پایان ضمن حمایت از برپایی چنین مهمی گفت: قطعا باید در چنین برنامه ایی تمام دستگاه های فرهنگی ادارات حضور یابند، زیرا امر سلامت یکی از جدی ترین مقوله های پیش روی ما می باشد و باید شیوه های صحیح مصرف تغذیه در جامعه اعلام شود و قطعا وقتی حساسیت ها در این زمینه اعلام شد مردم خود راه مناسب را برای مقابله با چنین بیماری هایی اعلام می شود.


همچنین دکتر مریم ابریشم کار عضو شورای اسلامی شهر اهواز با حضور در پارک لاله اهواز گفت: با توجه به اینکه تنظیم قند خون یکی از آیتم های پزشکی و سلامت می باشد می بایست همیشه این مهم مورد نظر و بررسی قرار گیرد، از این رو و با توجه به اینکه در هفته سلامت قرار داریم و شعار هفته سلامت غلبه بر دیابت است سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری چنین مهمی را در 7 پارک انجام داده است که بسیار مناسب و جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: طبیعتا حضور مسئولین در چنین فستیوال هایی نشان دهنده اهمیت موضوع است از این رو باید با هشدارهای لازم برای جلوگیری از این بیماری و البته راهکارهای مناسب مثل ورزش کردن، تغذیه مناسب، کنترل دائم قندخون و فشار خون و آموزش های لازم مانع چنین بیماری شویم که فکر می کنم برپایی این ایستگاه ها می تواند مکان مناسبی برای دریافت مشاوره باشد.
ابریشم کار بیان داشت: این اقدام سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اقدام مناسب و درخوری است که در 7 پارک مهم شهر چنین ایستگاه هایی را راه اندازی کرده است و قطعا این حرکت نمادین که با استقبال شهروندان هم روبه رو بوده است امیدوارم به سلامت جامعه کمک نماید.


این عضو شورای شهر اهواز گفت: در شورای شهر کمیته سلامت زیر نظر مجموعه کمیسیون فرهنگی فعال است و در برهه یکساله من عضو این کمیسیون بودم و خوشبختانه گام های خوبی در رابطه با برگزاری جلسات متعدد با محیط زیست و روسای بیمارستان ها و بیمه ها و هلال احمر و بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد که در این جلسات به موضوع ریزگردها، سایر بیماری های قندخون و ... پرداختیم ولی متاسفانه بعد از مدتی روند برگزاری جلسات به تعویق افتاد و طبیعتا باید در شورای شهر به این موضوع توجه بیشتری شود تا شهروندانی سالم داشته باشیم.


وی تصریح کرد: قطعا چنین برنامه ای مورد حمایت شهرداری و شورای شهر می باشد و امیدوارم با راه اندازی خانه های بهداشت این خدمات به صورت دائم به مردم ارائه شود و تنها مختص وقت ها و مناسبت ها نباشد و بتوانیم به مسئله تغذیه و سلامت و بهداشت شهروندان توجه و مشاوره های لازم را به آنان ارائه کنیم.

همچنین کرمی سرپرست تیم ایستگاه سلامت پارک لاله گفت: خوشبختانه استقبال از ایستگاه های سلامت به خصوص در روزهای تعطیل بسیار بالا بود و اغلب مراجعه کنندگان هم برای دادن تست قند خون و فشار مراجعه می کردند و وزن و قد هم مورد توجه بود که مشاوره های لازم به آنها ارائه شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر 60 درصد بیماری های در حال گسترش را بیماری های غیرواگیر تشکیل میدهند و درمان انها بسیار سخت است که می توان به بیماری های از قبیل دیابت، فشارخون، سرطان، قلبی و عروقی و ... اشاره داشت که در همین راستا شعار جهانی هفته سلامت غلبه بر دیابت است و امیدواریم در این راه اقدامات مناسبی در کشور صورت گیرد.


این کارشناس بهداشت عمومی بیان داشت: در حال حاضر شایع ترین بیماری که در کشور بسیار در حال گسترش است دیابت می باشد و متاسفانه عوارض آن تا قبل از اینکه 50 درصد بدن مبتلا نشود قابل شناسایی به خصوص برای بیمار نیست و قطعا هدف از برگزاری چنین فستیوال هایی آموزش به مردم در راستای مراقبت از خود است.

کرمی در پایان گفت: برپایی چنین ایستگاه های بسیار ارزشمند است و ای کاش صدا و سیما با توجه به مشکلاتی که در جامعه برای سلامت مردم وجود دارد به صورت زیرنویس مکان پایگاه ها و ایستگاه ها را اعلام می کرد تا بتوانیم به شهروندان بیشتری ارائه خدمت بکنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار