اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۵۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
استاندار خوزستان با بیان این‌که محتوای هفته معلم یک تفکر هسته مرکزی است و تفکر تعامل نیست، گفت: چرا معلمی که 30 سال خدمت کرده و بازنشسته شده، اگر بخواهد دوباره برای خدمت به همان مدرسه بازگردد باید گزینش شود؛ اولین گام برای ایجاد رضایت‌مندی و رعایت حقوق شهروندی پرسیدن نظر خود معلم‌ها است.
 
به گزارش ایسنا، دکتر عبدالحسن مقتدایی در شورای آموزش‌وپرورش استان که امروز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات آموزش‌و‌پرورش استثنایی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در بحث مدارس عشایری شاید حق معلمان مدارس استان ضایع شده باشد؛ نکاتی که در این جلسه اشاره شد باید به‌عنوان سرفصل‌هایی مشخص شود، ما به‌عنوان یک مجموعه سیاستگذار باید در خصوص همه مسائلی که رسالت داریم، برنامه‌ریزی کنیم.
 
وی افزود: بسیاری از مسائل اشاره‌شده مربوط به مجالس و دولت است‌ و باید مطابق با دستورالعمل و قوانینی که به ما ابلاغ می‌شود، ابتکار به خرج دهیم و کاری کنیم که استانی که در آن مأموریت داریم گامی به جلو پیش رود.
 
استاندار با بیان این‌که باید در خصوص اعضای کم‌فعال و کسانی که در این جلسات حضور ندارند، بازنگری شود تا انگیزه ایجاد شود، کار اصلی این شورا را سیاست‌گذاری عنوان و با اشاره به لزوم اجتناب از مباحث روزمره، تصریح کرد: به توسعه پیش‌دبستانی در استان افتخار می‌کنیم؛ وقتی صحبت از ورودی دانشگاه‌ها می‌شود ما به دنبال حفظ آبرو هستیم و دلیل این‌که خوزستان از نظر کنکور در رتبه‌های آخر کشور قرار دارد، وجود کمبودها و کاستی‌ها است.
 
اقدامات اکنون جبران تعلل‌های گذشته است
 
وی خاطرنشان کرد: اگر کادر آموزشی استان جایگاه خود را در کشور ببینند که چندان مطلوب نیست، از این موضوع ناراحت می‌شوند. گام‌هایی که اکنون برداشته می‌شود اقدامات جبرانی بابت تعلل‌های گذشته است؛ بخشی از این کمبودها بخاطر تعلل‌هایی است که در گذشته انجام شد و کارهایی که باید در یک مقطع زمانی انجام می‌شد اما نشد. بخش دیگر ناشی از کمبودها است که تحت عنوان بودجه هر دانش‌آموز در سرانه آموزشی شناخته می‌شود. بخش دیگر نیز مربوط به تمایلات افراد است که باید تبدیل به تعامل شود.
 
استاندار خوزستان ادامه داد: مجموعه سازمان‌های که تمایل به ایفای وظایف خود ندارند از والدین بی‌سواد بیشتر به قشر دانش‌آموز و دانشجو آسیب می‌زنند چراکه کسی که می‌تواند با کمک خود به خیل عظیمی کمک کند، باید نسبت به اهمیت وظیفه خود آگاه شود و باید به این موضوع بپردازیم.
 
سیاست‌های ازدیاد موالید گذشته عامل افزایش بی‌سوادی امروز است
 
مقتدایی عنوان کرد: جامعه‌ای که فهم و درک و مسئولیت سازمانی دارد، اگر بداند چه وظایفی نسبت به آموزش‌وپرورش و علم و دانش دارد، به فرهنگ‌سازی منجر می‌شود؛ نگرانی اکنون این است که سیاست‌هایی در کشور اعلام می‌شود که در خصوص ازدیاد موالید است.
 
وی ادماه داد: در این خصوص تبلیغات زیادی در سطح شهر در خصوص نداشتن خویشاوند ناشی از فرزند کمتر در آینده مشاهده می‌کنیم. این مطالبی که ترویج داده می‌شود مانند اتفاقی است که اول انقلاب رخ داد و باعث ایجاد فضایی شد که سن ازدواج بسیار کاهش پیدا کند و تعداد فرزندان بیشتر شود و باعث افزایش جمعیت بی‌سواد در زمان کنونی شد.
 
لزوم برنامه‌ریزی برای افزایش مدارس هم‌راستا با افزایش جمعیت
 
استاندار خوزستان افزود: آیا این سیاست به ساختار و برنامه‌ریزی نیاز دارد یا خیر؟ اگر برنامه‌ریزی نشود و مدارس افزایش نیابند باید در آینده به جای این مدارس، زندان ساخته شود. نگرانی من از ابلاغی است که از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته و گویای این است که جامعه به سمت پیری پیش می‌رود. بسیاری از استان‌ها اکنون اعلام کرده‌اند که ازدیاد جمعیت آن‌ها روی پیش‌دبستانی رفته است.
 
مقتدایی با تأکید بر این‌که افزایش جمعیت نیاز به برنامه‌ریزی دارد، تصریح کرد: اگر قرار باشد نظری که ما در مورد عملکرد گذشتگان می‌دهیم، آیندگان به ما دهند یکی از موضوعات اساسی استان این خواهد بود که "چقدر ازدواج اتفاق می‌افتد و اگر تعداد فرزندان زیاد شود بودجه آموزش‌و‌پرورش چقدر باید باشد."
 
فرهنگ برنامه‌ریزی در کشور دچار مشکل است
 
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ، ارزش‌های حاکم بر یک جامعه است. اگر فرهنگ برنامه‌ریزی داشته باشیم بقیه مسائل، مشکلات بزرگی نیستند و اگر برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی شود یک ارزش است. کشور از لحاظ فرهنگ برنامه‌ریزی اشکال دارد که باید به این موضوع توجه خاص شود. یکی از مواردی که باید در دستور کار باشد با توجه به ازدیاد موالید در آینده، برنامه نظام و دولت برای این افزایش جمعیت است.
 
استاندار خوزستان با اشاره به موضوع کنکور عنوان کرد: شاید ظالمانه‌ترین نظام این است که صفر و صد را در یک استان ببینیم که یک‌جا بالاترین امکانات آموزشی و جای دیگر پایین‌ترین امکانات آموزشی را داشته باشد؛ این مسأله در کشور نیز مشهود است و بین استان‌های مختلف از لحاظ امکانات آموزشی تفاوت زیادی وجود دارد درحالی‌که این استان‌ها باید با هم به رقابت کنکور بپردازند.
 
تمرکز امکانات در مرکز کشور با انتظار تحول در حاشیه‌ها در تضاد است
 
مقتدایی ادامه داد: دستورالعمل ارائه‌شده در خصوص کنکور باید مختص دانش‌آموزی باشد که تمام امکاناتش در حد متوسط به بالا فراهم باشد در غیر این‌صورت ظلم است و نقطه مقابل ازدیاد جمعیت در کلان مملکت است. هنگامی که کل امکانات در بخش مرکزی کشور متمرکز باشد، حاشیه‌ها رها می‌شوند و انتظار هم دارند که تحولی اتفاق بیافتد.
 
وی خطاب به اعضای شورای آموزش‌وپرورش با بیان این‌که باید آمار بدهید، تحلیل کنید و حتی با  نظام دعوا کنید و بپرسید از بین 32 استان چند استان با رتبه 20 به پایین در کنکور مرزی هستند، گفت: این یک پیام است؛ این تحلیل‌ها باید به‌عنوان پیشنهاد استخراج شود. اگر بین مناطق مرزی هم مقایسه‌ای انجام شود، استان خوزستان می‌تواند اول باشد که چنین مقایسه‌ای درست است.
 
استاندار خوزستان افزود: نگاهی که به استان‌های مرزی می‌شود، باید متفاوت باشد؛ حداقل 300 مرکز و تشکیلات علمی در تهران وجود دارد. شورای آموزش‌وپرورش باید عامل تحول باشد. تاکنون هر ایده‌ای که در خوزستان کلید خورده، موفق بوده و به سرانجام رسیده است که به‌طور مثال طرح توسعه پایدار را می‌توان ذکر کرد. ما در کشور همیشه جزو برترین استان‌ها از لحاظ ارائه طرح‌های خلاقانه بوده‌ایم.
 
چرا یک معلم بازنشسته برای بازگشت به تدریس باید دوباره گزینش شود؟
 
مقتدایی با بیان این‌که محتوای هفته معلم یک تفکر هسته مرکزی است و تفکر تعامل نیست، گفت: چرا معلمی که 30 سال خدمت کرده و بازنشسته شده، اگر بخواهد دوباره برای خدمت به همان مدرسه بازگردد باید گزینش شود و سؤال‌هایی مانند شرکت در تظاهرات سال گذشته از او پرسیده می‌شود؟ آیا ما انقلاب کردیم که اکنون این‌گونه رفتار شود؟
 
وی با اشاره به این‌که باید کار خاصی انجام شود که برای معلمان نشاط به همراه داشته باشد، عنوان کرد: این تفکر پاسخگوی شرایط اقلیمی و فرهنگی استان نیست و نیاز به بازنگری دارد. 50 معلم از تمام سنین پیدا کنید و از آن‌ها بخواهید در این چارچوب برنامه و نظر دهند؛ اولین گام برای ایجاد رضایت‌مندی و رعایت حقوق شهروندی پرسیدن نظر خود معلم‌ها است. باید در هفته معلم به‌شدت روی این موضوع کار شود و تنوع و غنی‌سازی را به جامعه معلمان بسپاریم تا بازنگری انجام شود.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
محمدرضا حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۸
comment
0
0
comment جناب استاندار گرامیداشت روز معلم را فقط از نظر یک معلم بازنشته برای شروع کار مجدد بیان داشته اند در صورتیکه آموزش وپرورش خوزستان دارای مشکلات عدیده می باشد همین بازنشسته ای که جناب استاندار به آن اشاره می نماید پس از گذشت چند سال از زمان شروع بازنشستگی هنوز پاداش پایان خدمت ومزایای آن را دریافت نکرده است .
ضمناً جادارد حد اقل در مکان هایی که آموزش وپرورش در اختیار دارد جناب استاندار بودجه ای را مشخص نموده ویا انکه از طلب 230 میلیاردی آموزش وپرورش استان از شرکت ها در جهت ساخت سالن های چند منظوره اختصاص دهند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار