اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۸۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
گفت و گوی شوشان با فعالین سیاسی / طرف مردم تشکّل ها هستند /پیروزی کار حزبی/لزوم پاسخگویی احزاب به مردم/ فعالیت نمایندگان امید در مجلس رصد می شود /نه به عملکرد گذشته /رای مردم خارج از گرایشات قومی
عملکرد نمایندگانی که به واسطه ی لیست امید به مجلس راه پیدا کردند مورد مراقبت و نظارت دقیق شورای سیاستگذاری قرار خواهد گرفت...


شوشان : انتخابات به پایان رسید و نتیجه اش به پیروزی کامل لیست امید در اهواز و راهیابی 5 نامزد این لیست از استان خوزستان به بهارستان انجامید . همواره پس از به سرانجام رسیدن انتخابات ، از انسجام و تداومی که گروه ها و احزاب در انجام فعالیت های سیاسی داشتند، کاسته می شود و بعضا ممکن است این فعالیت ها به صفر برسد و تا انتخابات بعدی ، فعالیتی از این گروه ها دیده نشود و این آفتی است که باید سعی شود تا از بروز آن در استان خوزستان جلوگیری کرد. از این رو لازم است که گروه های سیاسی ، ضمن حفظ حضور خود در عرصه ی سیاست در استان خوزستان ، به صورت مرتب به تحلیل شرایط سیاسی ، اجتماعی روز بپردازند تا از رکود در این حوزه جلوگیری شود .

به گزارش شوشان ، تحلیل نتایج انتخابات مجلس دهم و آینده ی جریان سیاسی اصلاح طلبی در خوزستان را با برخی صاحبنظران این عرصه به گفت و گو نشستیم که در پی می آید:


نمایندگان لیست امید وامدار احزاب نیستند

دبیر حزب کارگزاران سازندگی خوزستان مهمترین پیام این انتخابات را "نه" مردم به جریان تند رو دانست .وی گفت: مردم حامی آزادی تفکر ،اندیشه و مخالف تند روی هستند و این امر را در دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور و استانها به وضوح مشاهده کردیم.

محمد رضا شجاعی در گفت و گو با شوشان ، با اشاره به اقبال مردم به لیست امید ، بیان کرد: علی رغم وقت کم و تبلیغات ناکافی، لیست امید توانست موفقیت بزرگی را کسب کند ومی بینیم که با پیروزی لیست امید تعادل خوبی در پارلمان آینده ایجاد خواهد شد و در خوزستان نیز ، نمایندگان اصلاح طلب ، مستقل و معتدل در مجموع نسبت به اصول گرایان بیشتر هستند .

وی احزاب را متشکل از افراد نخبه ای دانست که نسبت به سرنوشت کشور احساس تکلیف می کنند و اظهار داشت: فعالیت احزاب و گروه های سیاسی صرفا به فرآیند انتخابات محدود نمی شود و این گروه ها باید همواره در تحولات جاری در کشور حاضر باشند تا فعالیت آنها منجر استقرار دموکراسی در کشور شود .

شجاعی احزاب دارای تفکر اقتصادی را در رفع معضلات اقتصادی موثر توصیف کرد و گفت : چنین احزابی می توانند به پیشرفت اقتصادی در کشور کمک کنند . وی در عین حال احزاب را نماینده ی افکار عمومی و برآیند فکری مردم دانست و تصریح کرد: علی رغم اینکه نامزدهای لیست امید توسط این لیست شناخته و معرفی شدند، ولی وام دار هیچ حزبی نیستند و باید ضمن پاسخگویی به افکار عمومی ، مطالبات اکثریت جامعه را پیگیری کنند .


هماهنگی احزاب ، ویژگی مهم این انتخابات

دبیر حزب اعتماد ملی خوزستان هماهنگی بین تمامی جریانات اصلاح طلب را از ویژگی های مهم دهمین دوره ی انتخابات مجلس برشمرد و تصریح کرد: در مرحله ی اول و مرحله ی دوم این انتخابات تمامی احزاب اصلاح طلب در زیر یک سقف و بدون افراط و تفریط به گرد هم جمع شدند و علی رغم تنگناهای موجود نامزدهای لیست امید را برگزیدند و این موجب شد تا افراد قابل توجهی در این دوره به مجلس راه پیدا کنند .

جمال درویش ، با تاکید بر اینکه آرا در این دوره سیاسی بود ،بیان کرد: مایه ی امیدواری است که مردم با تصمیمی عاقلانه ، مسائل قومیتی را در نظر نگرفتند و خارج از گرایشات قومی به لیست امید رای دادند و به احزاب سیاسی اعتماد کردند و به تصمیمی که بر پایه ی خرد جمعی گرفته شده بود، تمکین کردند .

عضو ارشد حزب اعتماد ملی خوزستان ، گفت: امیدواریم مجلسی که شکل می گیرد دغدغه های مشترکی با دولت روحانی داشته باشد و قوه ی مقننه و مجریه بتوانند با کمک هم ، بر مشکلات کشور فائق آیند و زمینه ی توسعه و پیشرفت در کشور را هموار کنند .

وی همچنین در خصوص نقش آینده ی شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان ، گفت: در آینده این شورا می تواند به عنوان یک حلقه ی اتصال بین نمایندگان مجلس و مردم ایفای نقش کند و همانطور که در انتخاب نامزدهای لیست امید تلاش کرد، در پیگیری مطالبات مردم نیز موثر باشد .همچنین دفاتر تمامی احزاب و تشکل ها در خوزستان نیز می توانند به شورای سیاستگذاری در این راه کمک کنند.


نقش پررنگ شورای سیاستگذاری

رئیس کمیته ی فرهنگیان اصلاح طلب خوزستان، پیام مهم این انتخابات را " مشارکت و همدلی" دانست .مسرور گفت: مردم با آمدن پای صندوق های رای ، در مرحله ی اول و دوم ،سعی کردند تا الگویی از انتخاب را که نیاز استان خوزستان و شهر اهواز بود، به نمایش بگذارند.

وی گفت: در اهواز از قومیت های زیادی برخوردار هستیم ، و لیستی هم که از صندوق رای خارج شده است ،قادر به اداره ی تنوع قومیت در اهواز می باشد و این امتیاز بزرگی است که وجدان و دقت عملی عمومی جامعه را نشان می دهد .

مسرور به شوشان گفت : انتخاب افرادی که مردم کمترین شناخت را نسبت به آنها دارند بیانگر این است که مردم احساس نیاز به خانه تکانی کردند و گرایش به تحول و نوگرایی را به این وسیله به نمایش گذاشتند و نشان دادند که دنبال کسانی هستند که با خوش فکری مطالبات آنها را پیگیری کنند . وی اظهار داشت : شورای سیاستگذاری در حال تبدیل به یک نهاد تاثیر گذار، استراتژیک و ریشه دار است .البته از سال 1376 تا به امروز این شورا وجود داشته است ولی روز به روز از نقش پررنگ تری برخوردار می شود .

به گزارش شوشان ،عضو انجمن معلمان ایران گفت: من فکر می کنم از این به بعد فضای سیاسی جامعه با معادلات جدیدی روبرو خواهد شد و جامعه ی ما به سمت تک چهره ها و چهره های خاص نمی رود بلکه از احزاب و تشکل های ریشه دارد ، دنباله روی می کند و این برگ برنده ای برای جامعه ی سیاسی کشور است .

مسرور گفت : قبلا مردم برای پیگیری مطالباتشان به دفتر نمایندگان مراجعه می کردند ولی الان به جای سه دفتر در استان ،بیش از 30 دفتر نمایندگی را برای پیگیری مطالباتشان در اختیار دارند چون تمام احزاب و تشکل هایی که پشت لیست امید هستند ، از امروز باید پاسخگوی عملکرد نمایندگان باشند و این امر برای شورای سیاستگذاری مسئولیت آور و برای مردم تسهیلاتی است برای پیگیری مطالباتشان و مردم پس از این می دانند که با افراد سرو کار ندارند بلکه با تشکل های ریشه دارد سروکار دارند .


کار ما تازه شروع شده است

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان ، پیروزی لیست امید در انتخابات مجلس یازدهم را پیروزی کار حزبی دانست و تصریح کرد: باید به شخصیت های مطرح سیاسی و فعالین و تشکل های سیاسی که احساس مسئولیت کردند و در طی برگزاری این انتخابات تلاش کردند و فعالیت های موثری را انجام دادند ، تبریک گفت.

رحیم فضیلت پور همچنین ضمن تبریک به نامزدهای یاس در اهواز ، خاطر نشان کرد: این سه بزرگوار ، آقایان الباجی ، ساری و یوسفی به سبب توانمندی ها و ظرفیت هایی که داشتند در لیست امید قرار گرفتند و امیدواریم که بتوانند به تعهدات خود عمل کنند .

فضیلت پور با اظهار اینکه کار ما تمام نشده است ،گفت: شورای سیاستگذاری استان خوزستان در پیروزی لیست امید نقش به سزایی را ایفا کرد و هم اکنون با راه یابی کاندیداهای امید به بهارستان ، کار این شورا تازه شروع شده است و باید ضمن رصد فعالیت های این نامزدها در مجلس ، در قبال عملکرد آنها به افکار عمومی پاسخگو باشد .

وی با اشاره به اینکه اعضای شورای سیاستگذاری استان خوزستان به همان میزان که در معرفی و موفقیت کاندیداهای لیست امید تلاش کردند ، به همان میزان هم پاسخگوی مردم خواهند بود ، تاکید کرد: عملکرد نمایندگانی که به واسطه ی لیست امید به مجلس راه پیدا کردند مورد مراقبت و نظارت دقیق شورای سیاستگذاری قرار خواهد گرفت تا مجموع فعالیت هایی که توسط نمایندگان اصلاح طلب خوزستان انجام می شود ، موجبات رشد و توسعه ی شهر اهواز و استان خوزستان را فراهم کند و معضلات کنونی مرتفع گردد.

عضو شورای سیاستگذاری استان خوزستان ،ضمن تقدیر از حضور آگاهانه ی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم ،بیان کرد: از حضور مردم فهیم و تشکل های سیاسی اصلاح طلب به سبب حمایت هایشان در این انتخابات تشکر می کنیم .

وی همچنین خطاب به کاندیداهای رقیب ، اظهار داشت : عرصه ی انتخابات بدون رقیب معنایی ندارید و برد و باخت همیشه وجود دارد، ضمن اینکه تلاش کاندیداهای رقیب نیز قابل تقدیر است .


پاسخگو بودن باید نهادینه شود

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان خوزستان ،مهمترین پیام پیروزی لیست امید در اهواز را "نه" به عملکرد دولت های گذشته دانست .سید جابر موسوی اظهار کرد: با پیروزی لیست امید ،امید به تغییر ،پیشرفت ، اصلاح امور به سمت آبادانی و رهایی از آسیب های اجتماعی و فساد اقتصادی افزایش یافت.

وی با اظهار اینکه با پیروزی لیست امید ، وظیفه ی شورای هماهنگی اصلاح طلبان سنگین تر شده است ، گفت: پس از پیروزی وظیفه ی اصلاح طلبان و احزاب این است تا ضمن دادن مشاوره های لازم ، بر پاسخگو بودن هر چه بیشتر مسئولین و نمایندگان تاکید کنند .

به گزارش شوشان ، موسوی گفت: در حال حاضر تمامی جریان های سیاسی باید فارغ از نوع گرایشات و اختلاف سلایق سیاسی ، تمامی تلاش خود را برای بهبود اوضاع در استان به کار گیرند و در راستای برنامه ریزی برای پیشرفت ، نیاز به همفکری ، همدلی و ارتباط مستمر احساس می شود. وی در عین حال از ولی فقیه در خوزستان ،تمامی مسئولین ، نمایندگان مردم درمجلس خبرگان رهبری و نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی خواست تا دست در دست هم به رفع معضلات در استان کمک کنند.

رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان خوزستان گفت: ما آمادگی این را داریم که در راستای هم اندیشی ، با نمایندگان تمامی جریانات سیاسی در خانه ی احزاب گفت و گو کنیم و امیدواریم که جریان اصول گرا نیز آمادگی این کار را داشته باشد.

موسوی با تاکید بر اینکه پاسخگو بودن را باید نهادینه کنیم ، اظهار کرد: احزاب ،شخصیت های سیاسی و تشکل ها باید سعی کنند ارتباط مردم با مسئولین و نمایندگان را برقرار سازند تا همانگونه که مسئولین درطی ایام انتخابات بین مردم حضور پیدا می کردند ، پس از آن نیز به صورت مستمر با مردم مرتبط شوند و نسبت به عملکردشان پاسخگو باشند .


تمکین به خواست مردم

به گزارش شوشان ،سید مجید مروج ،عضو حزب اعتماد ملی خوزستان نیز مهمترین پیام این انتخابات را تمکین به خواست مردم دانست و بیان کرد: در این انتخابات به خوبی آشکار شد که نمی توان در مقابل خواست مردم مقاومت کرد و دیدیدم که علی رغم رد صلاحیت های گسترده ، مردم به پای صندوق های رای آمدند تا همگان حضور آنها را باور کنند .

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:در تمامی این سالها من اعتقاد داشتم تا ارکان قدرت به دست احزاب و نمایندگان آنها نیفتند ، مقام های مسئول در خصوص عملکرد خود پاسخگو نیستند .8 سال ریاست جمهوری دولت احمدی نژاد و مجالس هفتم ، هشتم و نهم ، را می توان از مصادیق این ادعا دانست که بیشترین ناکارآمدی را برای کشور رقم زدند .

مروج با تاکید بر لزوم توجه به نقش احزاب در حاکمیت، اظهار داشت : اگر احزاب کارآمد در تشکیل ساختارهای حاکمیت نقش داشته باشند ،از بی تدبیری در کشور جلوگیری می شود و احزاب نیز به دلیل اینکه برای مشروعیت نیاز به رای مردم دارند ، سعی خواهند کرد در جلب نظر و آرای مردمی عملکرد مثبتی را از خود به نمایش بگذارند.

عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد:هم اکنون شورای هماهنگی اصلاح طلبان خوزستان باید سکان دار ادامه ی امور شود و ضمن حاضر بودن در عرصه ی رخدادهای جاری سیاسی، بر عملکرد نمایندگان امید نظارت کند .

وی افزود: البته نمایندگانی که به واسطه ی لیست امید به مجلس راه یافته اند نیز خود را موظف می دانند تا به اهداف شورای سیاستگذاری استان خوزستان پایبند باشند تا حمایت این شورا، احزاب سیاسی و مردم را از دست ندهند . از سوی دیگر احزاب نیز باید از حالت آرمان گرایانه خارج شوند و با واقعیات جامعه سازگار شده و در راستای مطالبات واقعی مردم گام بردارند .


همیشه در کنار مردم هستیم

جاسم شدید زاده ، فعال سیاسی اصلاح طلب ، در خصوص پیروزی لیست امید اظهار داشت: مردم اهواز با رای " فراقومی " خود نشان دادند که می توانند فارغ از مباحث قومی و با نظر گرفتن مصالح و منافع استان و کشور و با همراهی جریانات سیاسی ، در کنار هم فعالیت مستمر و فعالی داشته باشند .

وی افزود: امیدواریم در آینده نیروهای سیاسی و دلسوز استان هر چه بیشتر به هم نزدیک شوند تا شاهد توسعه و آبادانی در جای جای استانمان باشیم .

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت : در سه دهه ی گذشته تفکری که نسبت به استان خوزستان وجود داشت این بود که خوزستان نباید سیاسی شود و احزاب و گروه های سیاسی نباید نقش فعالی در این استان داشته باشند اما با انسجامی که در این دوره از انتخابات در درون جریانات سیاسی اصلاح طلب ایجاد شد، احزاب و شخصیت های سیاسی حقیقی و حقوقی به میدان آمدند و نشان دادند که استان خوزستان ظرفیت و پتانسل های لازم را برای استقبال از یک جریان دموکراتیک و آزاد اندیش را دارد .

نماینده ی مردم اهواز در مجلس ششم ،گفت: مردم خوزستان می توانند فرای قومیت و با محوریت جریانات سیاسی ، کنار هم قرار بگیرند و در راستای توسعه و آبادانی استان گام بردارند .

وی ضمن تشکر از حضور مردم خوزستان و اهواز در پای صندوق های رای ، گفت : من دست تک تک دوستانم را می بوسم و به عنوان خادم مردم در مجلس ششم و فرزند خوزستان به همشهریان خودم از عرب های دلاور گرفته تا بختیاری های سرافراز و بقیه ی قومیت ها ، به ویژه نیروهای سیاسی اصلاح طلب استان این پیروزی شکوهمند را تبریک می گویم .

شدید زاده با اظهار اینکه همیشه در کنار مردم خواهیم بود، افزود: پیروزی لیست امید در اهواز ، تکرار حماسه ی هفتم اسفندماه در تهران بود وبا این پیروزی چشم انداز روشنی برای آینده سیاسی در اهواز متصور است .


هیچ جریانی نمی تواند رای مردم را زینتی بداند !

سید رضا طباطبایی ، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان خوزستان ،گفت : تاثیر رای مردم بر تعیین سرنوشت ، پیام مهم این دوره از انتخابات بود و مردم نشان دادند که اگردر انتخابات مشارکت گسترده داشته باشند ،هیچ جریانی نمی تواند رای آنها را زینتی بداند با عواملی مثل پول ، تبلیغات و استفاده از امکانات خاص بخواهد فضای انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد .

طباطبایی با اشاره به رای بالای علی ساری ، گفت: علی ساری یکی از پدیده های این دوره بود وعلی رغم اینکه مردم ایشان را لیست امید شناختند ، توانست توانمندی ها و قابلیت های خود را به افکار عمومی ثابت کند ووارد بهارستان شود ولی نیروهایی که از امکانات تبلیغاتی و مالی بهره ی وسیع بردند ،در این انتخابات موفق نشدند .

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: مردم با این انتخابات پی بردند که هر چه حضور آگاهانه تر و مشارکت بالاتری داشته باشند ،در راستای منافع نظام و مملکت حرکت کرده اند .

طباطبایی با اشاره به اینکه عرصه ی سیاست یک عرصه ی طولانی است ، گفت: در کشور ما برخلاف بقیه ی کشورها ، به دلیل نداشتن احزاب قوی تحولات قابل پیش بینی نیست .تحولات سیاسی در کشور ما به مقاطعی چون قبل انتخابات ، در هنگام انتخابات و بعد از انتخابات تقسیم می شود ولی باید سعی کنیم تا از فضایی که ایجاد شده است ،که نشان از شور و نشاط مردم در تعیین سرنوشت خویش دارد، استفاده کنیم .

وی گفت: در عین حال نمایندگانی که از لیست امید وارد مجلس شده اند را نباید تنها بگذاریم و باید حلقه ی اتصالی میان آنها و مردم باشیم و سعی کنیم تاثیر جریانات سیاسی را در معادلات سیاسی استان و کشور افزایش دهیم و ذهنیت سیاسی را بیش از پیش به جامعه تزریق کنیم .


رفاقت جایگزین رقابت شود

رضا کیانی، فعال سیاسی اندیشه کارآمدی مجلس و ضرورت حضور شایستگان در جایگاه نمایندگی و دفاع از حقوق ملت را بخشی از دغدغه سیاسی اجتماعی مردم ایران در ادوار مختلف از صدرمشروطه تاکنون دانست ، وی گفت: قرارگرفتن در جایگاه خدمت به مردم فرصت ارزشمند و امتحانی حساس و معنوی در زندگی انسان است.

کیانی افزود: رسیدن به کرسی نمایندگی مردم در مجلس ماحصل کسب اعتماد و آرای مستقیم ملت است ، جلب اعتماد مردم موهبت و نعمتی محسوب می شود که به شکرانه آن می بایست صادقانه و شجاعانه در مسیر احقاق حقوق ملت ، اعتلای کشور و در نهایت جلب رضایت خداوند گام برداشت.

وی ادامه داد : باید به گردش نخبه گان ارج نهاد ، بارها از فرار مغزها انتقاد کرده ایم اما باید نگران انزوای مغزها نیز بود ، منتخبان جدید مجلس باید حساسیت خاصی نسبت به به کارگیری نیروهای متعهد و متخصص در بدنه مدیریتی و موضوع شایسته سالاری در احراز مسئولیتهای اجرایی داشته باشند .

کیانی با تاکید بر اینه اولویت برنامه منتخبان لیست امید در مجلس دهم ،باید رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشد ، گفت: شایسته است نمایندگان از یکسو تعامل سازنده ای با دولت در اجرای برنامه های سازنده اقتصادی داشته باشند و از سوی دیگر با استعانت از روحیه پرسشگری، به بازشدن گرههای کور اقتصادی و تحقیق و تفحص در مواقع لازم اقدام کنند و قاطعانه مانع از هدر رفت منابع ملی شوند.


به گزارش شوشان ، رضا کیانی با اشاره به پایان یافتن رقابت در انتخابات تصریح کرد: از امروز می بایست همه جناحها ، مدیران و حتی شخصیتهای مستقل وفادار به میهن ، در راه خدمت به ملت رفاقت را جایگزین رقابت کنند .

وی اضافه کرد: البته اختلاف دیدگاهها و صدالبته نقد منصفانه و مصلحانه را هم باید در سطح جامعه به فال نیک گرفت ، اگر نقدی صورت نگیرد چه بسا پویایی و اصلاح در رویه ی نظام خدمت رسانی، دچار تزلزل شود اما باید مراقب بود تا فضای نقد به تنش های کاذب و فرسایشی و زیر پانهادن مرزهای اخلاقی و کرامت انسانی منتهی نشود .

این فعال اصلاح طلب گفت: احزاب ، نخبگان و رسانه های مستقل و تشکلهای مردم نهاد اجتماعی باید در آگاهی بخشی روزافزون در سطح جامعه و تعامل مستمر با منتخبان ملت و انتقال مطالبات جامعه به نمایندگان و مهمتر از آن اقتدار در پیگیری جهت پاسخگویی صحیح و کارآمد به خواسته های مردمی نقش خود را به خوبی ایفا کنند.



comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
مهاجر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
comment
2
2
comment رای سیاسی مردم اهواز.با چاشنی قومیت...
comment
حميد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
comment
0
1
comment اين پيروزى اقايان عامرى سلامي وعمورى بود كه ليست را تعيين كردند [...]
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار