اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
معاون عمراني استاندار خوزستان با اشاره به گزارش هايي مبني بر آغاز طرح انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر گفت: در صورت اجراي اين پروژه برخلاف اظهارنظرهاي كارشناسي و زيست محيطي از همه ظرفيت هاي استان براي توقف آن استفاده مي كنيم.

احمد سياحي  اظهار كرد: گزارش هايي شفاهي از آغاز اين طرح دريافت كرديم و قرار است براي اطمينان از صحت اين گزارش ها شخصا از محل اجراي اين طرح ديدن كنم. وي با بيان اينكه اين طرح پارسال در كميته منابع آب وزارت نيرو لغو شده تاكيد كرد: اگر اين طرح برخلاف نظر كارشناسي، زيست محيطي و تامين آب كشاورزي پايين دست فعال باشد، بدون شك از همه ظرفيت هاي استان براي توقف آن استفاده مي كنيم.

سياحي با اشاره به اعلام نيازهاي آبي خوزستان به كميته تخصيص منابع آب وزارت نيرو اظهار كرد: اين بحث با وزارت نيرو مطرح شده و به تازگي جلسه اي در اين زمينه برگزار شده كه اين وزارتخانه مي گويد در همه حوضه ها اعم از زهره و مارون و كارون توجه ويژه اي به خوزستان دارد و نيازهاي اين استان را به صورت كامل مد نظر قرار داده است. 

وي با بيان اينكه اين عزم و جديت در دو سال گذشته در وزارت نيرو ايجاد شده گفت: طرح انتقال آب زهره به بوشهر بايد به صورت كارشناسي بررسي شود و در خوزستان نيز موضع واحدي نسبت به آن گرفته شود.

بر اساس اين گزارش، فروردين امسال بحث اجراي طرح انتقال آب رودخانه زهره به دشت ليراوي بوشهر مطرح شده است، اين در حالي است كه سازمان آب و برق خوزستان اعلام كرده اين طرح پس از بررسي تخصصي در كميته علمي مديريت منابع آب وزارت نيرو لغو شده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان در همين رابطه اعلام توقف رسمي اين طرح از سوي وزارت نيرو را خواستار شده بود.

رودخانه زهره يا هنديجان با طول تقريبي 275 كيلومتر در سه استان فارس، كهگيلويه و بويراحمد و خوزستان جريان دارد. اين رودخانه چند سال بحراني را از سر مي گذراند و در سال هاي اخير بيش از 60 درصد كاهش آورد داشته است. زمستان 93 اين رودخانه براي نخستين بار 90 روز كامل خشك شد. پائيز و زمستان پارسال نيز براي دومين بار زهره خشكيد. با كاهش آب اين رودخانه تامين آب شهرستان هنديجان در جنوب خوزستان نيز با چالش روبه رو شده و كشاورزان متحمل خسارت هاي بسيار شدند. 

هنديجان بيش از 20 هزار هكتار زمين كشاورزي و سه هزار بهره بردار دارد كه محصولات آنها پارسال 100 درصد دچار خسارت شد. سد كوثر (در استان كهگيلويه و بويراحمد) در بالادست اين حوضه اگر چه براي تامين آب شرب است اما تنها منبع آب اين رودخانه نيز، رهاسازي آب از اين سد است.
با وجود تنش در همه حوضه هاي آبي خوزستان، طرح هاي وزارت نيرو براي كاهش حقابه خوزستان در جريان است.

هم اكنون بيش از 10 طرح انتقال آب از سرشاخه هاي كارون بزرگ اجرا شده است. طرح تسهيم رودخانه كرخه نيز در وزارت نيرو در دست بررسي است. همچنين طرح انتقال آب رودخانه زهره به استان بوشهر براي مصارف كشاورزي چند سال پيش مطرح و با مخالفت شديد كارشناسان و كشاورزان خوزستاني روبه رو شد. به گفته اين كارشناسان اين طرح هيچگونه توجيه اقتصادي ندارد و باعث نابودي زمين هاي كشاورزي پايين دست مي شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار