اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۵

در سال آخر دولت احمدي نژاد و در حالي كه انتخابات دور بعد رياست جمهوري پيش رو است، سياست تغيير و جابه جايي مديران در دولت ادامه دارد. قطار تغييرات استانداران به عنوان مهم ترين ركن برگزاركننده انتخابات در استان هاي مختلف به راه افتاده و واكنش هاي اعتراض آميزي را به دنبال داشته است.

در همين رابطه نمايندگان استان بجنورد يكي از استان هايي كه استاندار آن در اقدامي ناگهاني بركنار شده، قرار بود ديروز در جلسه اي با وزير كشور موضوع را بررسي كرده و در صورتي كه قانع نشوند طرح استيضاح وزير كشور را تهيه كنند. تغيير استانداران در حالي آغاز شده كه اين تغييرات در ماه هاي گذشته هم در دولت صورت مي گرفت اما در آستانه انتخابات مجلس نهم با تلاش نماينده ولي فقيه، نمايندگان مجلس و خطيبان جمعه استان هاي قزوين و سيستان وبلوچستان از تغيير استانداران اين دو استان جلوگيري شد و براي مدتي ترمز تغيير و بركناري استانداران كشيده شد. اكنون با تغيير استانداران قم و بجنورد يك بار ديگر قطار تغييرات به راه افتاده است. اين بركناري ها و جابه جايي ها در حالي رخ مي دهد كه در سابقه دولت احمدي نژاد تغيير وزير كشور، يك سال قبل از برگزاري انتخابات رياست جمهوري دوره دهم وجود دارد. موضوع چالش برانگيزي كه همواره موجب اعتراض منتقدان و نمايندگان به دولت بود.

به گزارش خبرآنلاين بعد از آنكه دولت يك باره دست به تغيير استاندار قم زد، اين امر با واكنش در نماز جمعه قم روبه رو شد و موجب شد حجت الاسلام سيدمحمد سعيدي در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه قم تصريح كند كه «از طرف مردم شريف قم و علما خواستار تداوم ماموريت استاندار در قم هستيم.» در نشست اخير هيات دولت كرم رضا پيريايي به عنوان استاندار جديد قم تعيين شد تا عمر فعاليت موسي پور كه از سه سال و 10 ماه قبل استاندار قم شده بود، در سال پاياني دولت به اتمام برسد.

كرم رضا پيريايي كه پيش از اين در سمت استاندار همدان فعاليت مي كرده حالا جايگزين يك استاندار روحاني شده است. امام جمعه موقت قم در خطبه هاي نماز جمعه اين شهر از تغيير استاندار روحاني اين استان به عنوان اقدامي «ناگهاني» ياد كرده است و افزود: مردم قم از طريق رسانه ها اطلاع پيدا كردند كه دولت در پي تغيير استاندار است كه اين امر موجب «ناراحتي» مردم شده است. موسي پور پيش از استانداري قم، معاون پارلماني وزير كشور بود.

احمد اميرآبادي، نماينده قم بركناري استاندار، آن هم در اوج فعاليت هاي عمراني اين استان را اقدامي اشتباه از سوي دولت مي داند و مي گويد دولت در يك سال باقيمانده از فعاليتش بايد خويشتن دارتر رفتار كند. اين تغييرات نابهنگام و غافلگيرانه تنها به زيان كشور است و نفعي در آن وجود ندارد. وي با بيان اينكه مجمع نمايندگان قم مخالف اين نوع تغييرات مديريتي است، تصريح كرد: آقاي آشتياني به نمايندگي از من و آقاي لاريجاني موضع مخالف مجمع را در نماز جمعه اعلام كردند چرا كه اساسا دولت در مورد تغيير استاندار هيچ مشورتي با مجمع نكرده بود و ما كاملا از اين موضوع بي خبر بوديم كما اينكه اگر هم مشورت مي شد اين تغيير را در شرايط فعلي به صلاح استان نمي دانستيم.

از سوي ديگر قاسم جعفري عضو مجمع نمايندگان استان خراسان شمالي انتخاب شش استاندار در طول هشت سال را مبتني بر عقل مديريتي نمي داند. جعفري در گفت وگو با خبرآنلاين، گفت: در هشت سالي كه از استان شدن خراسان شمالي مي گذرد دولت شش استاندار انتخاب كرده است، يعني عمر مديريتي هركدام از اين افراد نزديك به يك سال بوده كه هيچ عقل مديريتي اين شيوه را تاييد نمي كند. وي تصريح كرد: خراسان شمالي استاني نوپاست و بنا بر گزارش هاي رسمي بانك مركزي جزو محروم ترين استان هاي كشور است كه نيازمند اقداماتي اساسي و زيربنايي براي رسيدن به رشد و پويايي است ولي تغييرات مداوم مديريتي نه تنها نفعي براي استان نداشته بلكه آسيب جدي را به استان وارد كرده است.

نماينده بجنورد تغييرات مديريتي را به نفع استان ندانست و تاكيد كرد: دولت، مردم و نمايندگان اين استان را در حد مشورت دانستن هم نديد و به نظر مي رسد تنها به دنبال آن بوده اند كه به فردي از اطرافيان خود سمتي اهدا كنند. به گزارش خبرآنلاين، دولت در آخرين جلسه هيات وزيران محمود احمدي بيغش، نماينده مردم شازند در مجلس هشتم و از حاميان دولت در آن دوره كه نتوانسته بود نامزد انتخابات مجلس نهم شود را به استانداري خراسان شمالي منصوب كرد. احمدي بيغش اولين بار خود بحث ورود نمايندگان مجلس هشتم به دولت را مطرح كرده و گفته بود كه  راه نيافتگان به مجلس نهم وارد دولت خواهند شد. برخي از سايت هاي خبري همچون «افكارنيوز» خبر داده اند كه در يك سال و نيم گذشته بيش از ۱۲ فرماندار در سراسر كشور جابه جا شده اند. در همين رابطه، برخي از نمايندگان مجلس هشتم در تذكرات خود و با مراجعه به رييس مجلس نسبت به اين تغييرات در آستانه انتخابات مجلس نهم اعتراض كردند. پيش از اين نيز، جمعي از نمايندگان استان فارس در مجلس هشتم در اعتراض به تغيير فرماندار شيراز و اعتراض به غيربومي و تحميلي بودن فرماندار، اقدام به تهيه طرح استيضاح وزير كشور كردند. اين طرح با 25 امضا تقديم هيات رييسه مجلس شد. با رايزني هاي صورت گرفته اما طرح استيضاح محمدنجار اعلام وصول نشد.

ديروز اما موسي الرضا ثروتي در گفت وگو با ايسنا تغيير استاندار را به ضرر استان دانسته و گفته «در راستاي تغيير استاندار با نمايندگان هيچ مشورتي نشده است، شنبه تمام نمايندگان استان به وزارت كشور مي رويم كه اگر وزارت كشور در اين راستا اقدام نكند، استيضاح وزير كشور را پيگيري مي كنيم.» نماينده بجنورد، گفته حداقل اگر استاندار تخلفي مرتكب شده يا اگر ضعفي داشته است، ما نمايندگان بايد مطلع مي شديم. ثروتي با بيان اينكه انجام تغييرات از اختيارات دولت است اما ما اين كار غيرمنطقي را نمي پذيريم، گفت: در اين راستا در برابر اين قضيه ايستادگي مي كنيم مگر اينكه دليل روشني براي اين امر بياورند كه به چه دليلي اين كار انجام شده است. وي افزود: اين كار از طرف رييس جمهور و وزرا غلط بوده و وزرا بايد استيضاح شوند و از رييس جمهور سوال شود، ما در برابر اين اقدام ايستادگي مي كنيم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار