اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
 معاون عمراني استاندار خوزستان گفت: سيل روزهاي 26 تا 29 فروردين امسال بيش از 10 هزار و 530 ميليارد ريال به بخش هاي مختلف اين استان خسارت وارد كرد.
 
به گزارش ايرنا احمد سياحي شامگاه سه شنبه در جلسه كارگروه آب، خاك و كشاورزي كه در سرسراي جلسات استانداري برگزار شد اظهار كرد: 553 هزار تن محصولات كشاورزي و منابع طبيعي در سطح 411 هزار هكتار از محصولات كشاورزي در اين سيل از بين رفته كه ارزش آن هفت هزار و 80 ميليارد ريال است.

سياحي افزود: سه هزار كيلومتر از راه ها و معابر و يك هزار و 554 ابنيه به ارزش يك هزار و 810 ميليارد ريال، 71 واحد ساختمان دولتي و عمومي به ارزش 180 ميليارد ريال و دو هزار و 852 واحد مسكن شهري و روستايي به ارزش 230 ميليارد ريال در اين سيل دچار خسارت شده و 410 ميليارد ريال زيان به تاسيسات آب و برق و گاز و تلفن وارد شده است.

به گفته وي، برآورد خسارت توسط دستگاه هاي اجرايي انجام شده و به تاييد فرمانداران رسيده است.
وي با بيان اينكه براي جبران اين خسارت ها نياز به همكاري همه مسئولان و يك عزم ملي داريم، تاكيد كرد: روستائياني كه زندگي خود را در اين سيل از دست داده اند منتظر اقدام مسئولان هستند كه نخستين گام تعيين خسارت بوده و تلاش مي كنيم خسارت ها به نحوي جبران شود.
معاون عمراني استاندار خوزستان همچنين گفت: در سيل فروردين 94 نيز دو هزار ميليارد ريال خسارت به بخش هاي مختلف خوزستان وارد شده بود.
وي بيشتر اين خسارت ها را مربوط به يك هزار و 940 ميليارد ريال به 114 هزار هكتار از اراضي كشاورزي دانست.

* از خشكسالي تا سيل

رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان نيز در اين نشست خواستار پرداخت غرامت خشكسالي پارسال به كشاورزان شد و گفت: 370 ميليارد ريال از غرامت خشكسالي پارسال هنوز به كشاورزان پرداخت نشده كه لازم است هر چه زودتر پرداخت شود، زيرا خسارت ديدگان سيل امسال بيشتر كساني هستند كه از خشكسالي آسيب ديده بودند.

كيخسرو چنگلوايي اظهار كرد: در سال زراعي 93-92 به نسبت سال 83-82 در كشور مخاطرات و خسارت وارد شده به بخش كشاورزي 253 درصد افزايش داشته كه خشكسالي بيشترين زيان را به اين بخش وارد كرده و خوزستان بيشترين آسيب را از ناحيه حوادث طبيعي متحمل شده است.

وي با اشاره به ويژگي هاي حوادث طبيعي امسال گفت: در اواخر فروردين امسال تگرگ، باران سيل آسا، توفان و سيل اتفاق افتاد كه با توجه به وقوع اين حوادث در زمان برداشت محصول، خسارت ها تشديد شد.

چنگلوايي با بيان اينكه همه 27 شهرستان در خوزستان متاثر از اين حوادث طبيعي بودند، افزود: 253 هزار هكتار از اراضي گندم، جو و كلزا و... به ارزش چهار هزار و و 50 ميليارد ريال در جريان اين حوادث آسيب ديده است.

وي اضافه كرد: هفت هزار و 285 هكتار از باغات و منابع طبيعي، چهار هزار راس دام سبك و سنگين و پنج هزار و 350 فروند زنبور عسل نيز دچار خسارت شدند كه تخريب سيل بندها و ايستگاه هاي پمپاژ را نيز بايد به آنها اضافه كرد.

به گفته وي، كارشناسان صندوق بيمه كشاورزي از مناطق خسارت ديده ديدن كرده و قرار است به سرعت پاسخ داده و خسارت ها تامين اعتبار شود.

چنگلوايي پرداخت غرامت به محصولات كشاورزي فاقد بيمه را خواستار شد و گفت: براي جبران بخشي از خسارت ها لازم است كه بخشودگي شامل كشاورزاني شود كه موفق به برداشت محصول خود نشدند.

وي همچنين شناسايي نقاط بحراني و ساماندهي سواحل توسط سازمان آب و برق خوزستان، ساخت سيل بندهاي جديد، پرداخت تسهيلات كم بهره يا بدون بهره به كشاورزان، استمهال وام هاي خسارت ديدگان سيل و تهيه طرح جامع خطرپذيري را براي كاهش اثرات اين حوادث طبيعي پيشنهاد كرد.

* لزوم احياي تلاب هاي پايين دست دز

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان خواستار احياي تالاب هاي پايين دست حوضه رودخانه دز شد و گفت: احياي اين تالاب ها مي تواند خطر سيلاب را كاهش دهد.
محمدرضا شمسايي اظهار كرد: در پايين دست سد دز و در مناطق شاوور، بامدژ و شعيبيه تالاب هايي با گنجايش يك ميليارد مترمكعب آب وجود داشت كه اكنون به زمين هاي كشاورزي تبديل شده اند و اين تالاب ها بايد احيا شوند.
وي اضافه كرد: در صورت رهاسازي آب از سد دز، اين تالاب ها جلوي سيلاب را مي گيرند و مانع خسارت سيل به پايين دست از جمله اهواز مي شوند.

شمسايي با اشاره به بررسي اتفاقات پايين دست سد دز در سيلاب اخير گفت: تصاوير ماهواره اي پيش، هنگام و پس از سيلاب نشان مي دهد كه همه روستاهايي كه زير آب رفتند در حريم و بستر رودخانه قرار داشتند.

وي با بيان اينكه اين تحليل فقط سيل ناشي از طغيان رودخانه دز را شامل مي شود، افزود: از حدود 12 هزار هكتار زمين كشاورزي پايين دست سد دز كه به زير آب رفت در حدود 11 هزار هكتار در حريم و بستر رودخانه بودند به عبارتي 93 درصد از زمين هاي كشاورزي كه دچار سيل شدند در حريم و بستر رودخانه قرار دارند.

شمسايي اظهار كرد: مناطقي كه دچار سيلاب شدند بطور قطع در سيلاب هاي آينده نيز به زير آب مي روند و اگر قرار است روستاها جابجا شوند بايد براي آن برنامه ريزي شود.

مديرعامل سازمان آب و برق خوزستان سيلاب اخير دز را بي سابقه و با دوره بازگشت 200 ساله دانست و افزود: مشكلي كه اكنون وجود دارد اين است كه بسياري از زمين هاي كشاورزي در بستر رودخانه قرار دارند.

وي گفت: هم اكنون حداكثر سيلابي كه مي تواند بدون ايجاد مشكل از كارون در مقطع اهواز عبور كند دو هزار و 700 مترمكعب برثانيه است، در حالي كه در سال 76 سيلابي در حدود چهار هزار و 850 مترمكعب برثانيه را از مقطع اهواز عبور داديم و مشكلي در شهر بوجود نيامد كه اين مساله نشان مي دهد كه در 15 سال خشكسالي گذشته رسوب در رودخانه كارون افزايش پيدا كرده و مانع عبور سيلاب مي شود.

بر اساس اين گزارش طغيان رودخانه دز ناشي از بارندگي شديد در خوزستان و نيز بالادست و باز شدن دريچه هاي سد دز، در بامداد 26 فروردين باعث وقوع سيلاب در شهرستان هاي انديمشك، دزفول، شوش، شوشتر و اهواز شد.

برچسب ها: خسارت ، سيل ، خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار