شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
دکتر ایدنی در مراسم تجلیل از ماماهای نمونه استان: اگر نگاه مسئولین سلامت یک نگاه جامعه گرایانه باشد، حوزه سلامت به قطعات پازلی تبدیل می شود که با در کنارهم قرار دادن آن می توانیم باعث ارتقاء سلامت مردم جامعه شویم

روز یکشنبه 19 اردیبهشت ماه 95 به مناسبت روز جهانی ماما مراسم تجلیل از ماماهای نمونه استان با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر ایرج نظری معاون درمان، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت، دکتر جلیلی مدیر درمان تامین اجتماعی خوزستان، دکتر پروین عابدی رئیس دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه، جمعی از اعضاء هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی و تعدادی از مدیران شبکه های بهداشت و درمان و همچنین ماماهای واحدهای مختلف تابعه دانشگاه در تالار شهداء برگزار شد.

دکتر ایدنی در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی ماما به تمام فعالین این عرصه، گفت: ماماها تنها گروهی از کارکنان حوزه سلامت و بخش های درمانی هستند که با بیمار سرکار نداشته و کار عمده آنها با مادران باردار و نوزادان است. خوشبختانه جمعیت مامایی ایران در جامعه پزشکی یک جمعیت قابل توجه با سرمایه انسانی عظیمی هستند که سهم زیادی در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های حوزه سلامت و به ویژه در مسائل مربوط به زنان دارند.

وی با اشاره به گستردگی جمعیت ماماها و نیازهایی که در سطح جامعه وجود دارد و ضرورت اعمال حمایت های بیشتر از زحمات آنها، بیان داشت:  بخشی از چالش های موجود از دیدگاه درون صنفی و بخش دیگر آن مسائلی هستند که در خارج از صنف و با تمرکز بر سرمایه و قدرت اجتماعی باید پیگیری شوند.

ایدنی اظهار نمود: اگر بخواهیم جایگاه مامایی را در کشور تبیین کنیم، باید نگاه جامعه نگر به این موضوع داشته باشیم. یکی از خطاهایی که در حوزه آموزش پزشکی در کشور ما تا قبل از قرن 21 وجود داشت، نگاه فردگرایانه به بخش سلامت و درمان بود که با شروع قرن 21 این نگاه در سطح جهانی جهت ارتقاء سلامت جامعه از فردگرایی به جامعه گرایی تغییر یافت.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور ادامه داد: متاسفانه امروزه برخی از دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز درمانی هنوز بر نگاه فردگرایانه تاکید داشته و منافع خود را در نفی منافع دیگران می بینند که این امر یکی از معضلات عمده بخش درمان بوده و باعث ایجاد تعارضات درون صنفی و تقلیل سرمایه نیروی انسانی و اجتماعی می شود و پیگیری مطالبات را دچار چالش می کند، در صورتی که اگر نگاه مسئولین سلامت یک نگاه جامعه گرایانه باشد، حوزه سلامت به قطعات پازلی تبدیل می شود که با در کنارهم قرار دادن آن می توانیم باعث ارتقاء سلامت مردم جامعه شویم.

ایدنی تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده ای که در حوزه مامایی و پزشکی وجود دارد، عدم وجود بانک اطلاعاتی از وضعیت اشتغال جامعه مامایی در بخش دولتی، خصوصی و اداری است و این امر باعث می شود تحلیل های صورت گرفته از حوزه مامایی مبتنی بر شواهد نبوده و تصمیم های سازنده ای در این خصوص انجام نشود. بنابراین لازم است در اولین گام این بانک اطلاعاتی ایجاد و سپس مطالبات صنفی جامعه مامایی پیگیری شود.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی در جهان لازم است توانمندی های خود را در مواجهه با ظرفیت ها و فرصت ها بالا برده و به عنوان اولین گام نگاه به ماماها را به عنوان درمانگر و عامل زایمان تغییر داده و با توانمند سازی آنها مثلا در زمینه بهداشت باروری و بهداشت خانواده، زمینه اشتغال آنها را افزایش دهیم.

ایدنی خاطر نشان کرد: طرحی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شروع شده که در آن ماماها به عنوان یک عضو هیات علمی با در نظر گرفتن حقوق معنوی در بیمارستان های دانشگاهی دانشگاه حضور داشته باشند که البته با مخالفت هایی روبه رو بوده ولی امیدواریم به زودی این طرح در کل بیمارستان های استان به رسمیت شناخته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان داشت: یکی دیگر از مشکلات جامعه مامایی در بخش خصوصی این است که علیرغم اینکه به عنوان یک عضو از نظام پزشکی هستند و در ساختار سلامت به عنوان فردی با مسئولیت مدنی می توانند ارائه خدمت دهند، ولی متاسفانه سازمان های بیمه گر در سطح ملی و استانی پوشش مناسبی جهت خدمات آنها در نظر نمی گیرند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اضافه کرد: اتفاقات خوبی در زمینه تغییر کتاب ارزش های نسبی سلامت روی داده که در آن سهم ماماها در زایمان طبیعی افزایش یافته است. همچنین در جلسات کارگروه ترویج زایمان طبیعی جهت افزایش زایمان طبیعی مشوق های خوبی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به پیشرفت های خوبی که در زمینه ترویج زایمان طبیعی در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده، گفت: متاسفانه در بخش خصوصی همچنان شاهد میزان بالای سزارین در کشور هستیم.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور با اشاره به سختی کار ماماها بیان داشت: در طی سالیان گذشته به دلیل کمبود نیروی پرستار در بیمارستان ها، آموزش دیده های مامایی به جای پرستاران در بیمارستان مشغول فعالیت بوده که این چندگانگی حضور ماماها در بیمارستان و عدم اختصاص کار ویژه ای جهت آنها، باعث شده تا مطالبات آنها به خوبی پیگیری نشود و لازم است فعالین حوزه صنفی مامایی در این زمینه تلاش های مناسبی داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه مسئله اشتغال ماماها در مراکز بهداشتی در حال تغییر رویکرد است، خاطر نشان کرد: در طرح تحول نظام سلامت یک سری ظرفیت های اشتغالی جهت حوزه پزشکی و درمانی ایجاد شده و کارشناسان حوزه سلامت جهت خدمت رسانی به مردم تعریف شده اند که جا دارد ماماهای از این فرصت نهایت استفاده را برده و با توانمند سازی خود بتوانند بخشی از فعالیت این کارشناسان حوزه سلامت را بر عهده بگیرند.

 
















نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار