شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹

تالاب هور العظیم به نفس افتاد هور العظیم که تنها باقی مانده تالاب های بسیار بزرگ بین النهرین است که یک سوم آن در ایران و دو سوم آن در کشور عراق قرار دارد در غرب استان خوزستان واقع شده و یکی از زیستگاه های حساس و مهم پرندگان مهاجرو آبزیان بومی منطقه است.

زمانی هور العظیم مظهر شادی و سمبل سر زندگی مردم بود ، ولی در حال خشک شدن و نابودی است .

حمید رضا خدابخشی رئیس انجمن صنفی مهندسان آب خوزستان می گوید : طبق قانون حق آبه ای تعریف شده ای برای تالاب ها در کشور وجود ندارد و میزان آبی که در یک سال برای تالاب هور العظیم در نظر گرفته شده ، 150 میلیون متر مکعب است که برای این تالاب بسیار ناچیز است ، زیرا این میزان آب را در طول مسیر ، کشاورزان استفاده می کند و بخشی هم تبخیر می شود .

حمید رضا خدابخشی افزود : مشکل تالاب هور العظیم مشکل دیروز و امروز نیست ، فعالیت های غیر کارشناسی وزارت نفت همزمان با آغاز فعالیت میدان نفتی دشت آزادگان از سال 1376 شروع شده و این وزارت خانه بسیاری از مسائل زیست محیطی را را رعایت نکرده است.

حمید رضا خدابخشی ، رئیس انجمن صنفی مهندسان آب خوزستان با اشاره به این که بخشی از مشکلات هورالعظیم به کشور عراق مربوط است می گوید : با توجه به این که دو سوم از این تالاب در کشور عراق قرار گرفته است و عراقی ها به دلیل اینکه تردد شبه نظامیان صورت نگیرد دژ ساخته و ارتباط بین تالاب ایران و عراق را قطع کرده اند و از طرف دیگر دجله و فرات هم سهم آب هور العظیم را نمی دهند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار