شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۰۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
حاشیه نگاری شوشان از جشنواره فیلم سبز در اهواز / سخنان حجت الاسلام حسن زاده ، خبیر ، لاهیجان زاده / اعتراض به انتقال آب و اجرای موسیقی سنتی
حجت الاسلام حسن زاده: قابل قبول نیست استان هایی آب را انتقال دهند و موجب توسعه استان خود شوند و خوزستان از توسعه باز بماند.
شوشان: افتتاحیه پنجمین جشنواره فیلم سبز خوزستان که مسئولین مختلفی همچون خبیر سرپرست استانداری خوزستان ، حجت الاسلام حسن زاده ، لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست ، قنواتی مدیرکل ارشاد ، نشان مدیرکل میراث فرهنگی ، رحیمی ریاست صدا و سیما خوزستان و جمعی دیگر از مدیران حضور داشتند ، حاشیه های مختلفی به دنبال داشت.

به گزارش شوشان ، سخنران اول این مراسم لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست خوزستان بود که در ابتدا قهرمانی استقلال خوزستان را به همه حاضرین تبریک گفت. 

لاهیجان زاده این را گفت که پنجمین جشنواره فیلم سبز بعد از 9 الی 10 سال توسط معصومه ابتکار ریاست سازمان محیط زیست کشور احیاء و دوباره راه اندازی شد. برای برگزاری این جشنواره  فراخوان بین الملی دادیم و خوشبختانه استقبال زیادی از این جشنواره شد که بیش از 1000 فیلم به دبیر خانه ارسال و بعد از بررسی های انجام شده 160 فیلم برای نمایش در شهرستان ها از تهران انتخاب شد. در این بین ما فیلم هایی که خاص استان خوزستان بود را انتخاب کرده و  سه داور جهت داوری در این جشنواره دعوت کردیم.

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت که 38 کشور به این جشنواره فیلم فرستادند که از جمله می توان به کشورهایی از آسیای جنوب شرقی، هندوستان، اروپا، آمریکای جنوبی اشاره کرد. هدف برگزاری چنین جشنواره ‌هایی فرهنگ ‌سازی، ارتباط بین مباحث محیط زیستی و فعالیت‌ های هنرمندان و همچنین ارتقا سطح کیفی مستندات هنرمندان در زمینه محیط زیست است.

 • لاهیجان زاده در این جشنواره گفت که حدود 400  هزار اصله نخل در خوزستان به دلیل کم آبی و یا شوری آب و خشکسالی از بین رفتن هستند و اگر هنرمندان در این زمینه مستند بسازند، قطعا به حفظ محیط زیست استان کمک بسیاری خواهند کرد. لاهیجان زاده از نیروگاه رامین و صدا و سیما که بیشترین همکاری را برای برگزاری این جشنواره داشتند تشکر کرد.

بعد از صحبت های لاهیجان زاده ، فیلم کوتاهی از محیط بان فداکار به نام هادی جلالی محیط بان اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و پناهگاه حیات وحش شادگان پخش شد.  هادی جلالی نمونه ای از محیط بانان فداکار این سرزمین که سال ها با سخت کوشی خدمت کرده و در تیرماه سال 1394  طی ایستادگی در مقابل چهار متخلف دچار مصدومیت شدید شد. او در حالی استوار بر روی صحنه رفت که حدود 80 گلوله ساچمه ای در بدن دارد .

حجت الاسلام حسن زاده سخنران بعدی مراسم بود که محیط زیست را مهمترین مساله در کشور دانست. وی گفت که  اسلام دین کاملی است که در خصوص زندگی فردی، اجتماعی و روابط انسان با محیط و تمام احتیاجات انسان برنامه ‌های بسیاری را تدوین کرده است.  در همین راستا، محیط زیست نیز در آیات و روایات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ همان‌گونه که رسول خدا در بحرانی‌ ترین شرایط جنگی به مجاهدین اجازه قطع درختان و مسموم کردن آب آشامیدنی دشمن را نمی‌دهد.

حسن زاده افزود: برای توسعه پایدار، باید محیط زیست و جایگاه محیط زیست را حفظ کنیم زیرا اگر توسعه بدون توجه به محیط زیست باشد پایدار نخواهد بود. مهمترین ارکان محیط زیست آب، خاک، هوا و زمین هستند که در استان ما آب مهمترین رکن محیط زیست می باشد که متاسفانه منابع آبی در این چند سال اخیر با خطر روبرو شده و  نگرانی های فراوانی برای مردم ایجاد کرده و ما تلاش داریم منابع آبی را حفظ کنیم 

وی این را هم گفت که این قابل قبول نیست استان هایی از سرشاخه های استان خوزستان آب را به استان خود انتقال دهند و موجب توسعه استان خود شوند و خوزستان از توسعه باز بماند.

در حین صحبتهای حسن زاده امام جمعه موقت اهواز تعدادی از حاضرین نوشته هایی با مضمون اینکه "با انتقال آب خوزستان را جهنم نکنیم" خواستار توقف انتقال آب به استان های دیگر بودند که حسن زاده از آنها بابت حمایت هایشان تشکر کرد.

سخنران بعدی خبیر سرپرست استانداری خوزستان بود که بعد از بازنشستگی یا برکناری مقتدایی ، سکاندار استانداری خوزستان شده است.

خبیر هم سخنان خود را با تبریک قهرمانی استقلال خوزستان شروع کرد. خبیر در این نشست گفت که برای داشتن دنیایی توام با آرامش باید در حفظ محیط زیست کوشا بود. رابطه انسان و محیط زیست از ابتدای آفرینش وجود داشته است و دخالت‌های بی‌رویه انسان‌ها در طبیعت مصداق فردی است که بر شاخه درخت نشسته و درخت را از ریشه می‌زند.

وی این را هم گفت که عامل اصلی تخریب محیط زیست را انسان می دانم و اگر از محیط زیست حفاظت نکنیم در آینده نزدیک دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد و تا زمانی که منابع طبیعی را نابود می کنیم، درختان را قطع میکنیم، و روخانه ها را آلوده میکنیم نباید انتظار داشته باشیم حیات انسان ها ادامه پیدا کند.

خبیر گفت که الان هم دیر نیست و می توانیم از محیط زیستی که باقی مانده حفاظت کنیم مانند همین محیط بانی که جان خود را به خطر می اندازد تا جلوی چند نفر را بگیرد تا محیط زیست را تخریب نکنند.

در بین صحبت های خبیر حاضرین برای چندمین بار با بالا بردن نوشته هایی که در دست داشتن خواستار جلوگیری از انتقال آب شدند.

بعد از صحبت های خبیر گروه موسیقی سنتی برنامه ایی زیبا اجرا کردند که مورد تشویق حاضرین شد.

فیلم 'مادرم بلوط' ساخته محمود رحمانی و فیلم 'زندگی در خورموسی' ساخته حجت الله طاهری نیز به عنوان آثار برگزیده استانی در این جشنواره معرفی شدند.

در پایان این جشنواره فیلم کوتاهی به کارگردانی محمود رحمانی پخش شد که بهترین فیلم این جشنواره لقب گرفت و از این کارگردان مستند ساز تجلیل شد. این کارگردان بعد از کسب جایزه خود به پشت میکروفون رفت و از همه حاضرین و دست اندرکاران برگزاری این جشنواره تشکر کرد.

در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از کاردستی وسایل بازیافتی توسط دانش آموزان مدارس اهواز که در طرح محیط یاری حضور دارند برگزار شد. 











comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
comment
0
5
comment دامنه این اعتراضات روز به روز در حال گسترش است و تا زمانیکه به خواست برحق مردم خوزستان مبنی بر توقف دائمی طرحهای انتقال اب از سرشاخه های کارون و دز توجه نشود و دولت همچنان براین اعمال غیرقانونی اصرار بورزد اعتراضات مردمی هم ادامه خواهند داشت چراکه حق دادنی نیست بلکه گرفتنی است
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۵
comment
0
2
comment وقتی خوزستان این همه به اقتصاد ایران کمک کرد دولتها فقط به ما مردم خوزستان ظلم کردند.
در زمان سردار امیر حیات مقدم قرار شد دو درصد از پول نفت به خوزستان داده شود و حتی مجلس نیز تصویب کرد ولی هرگز ندادند.
در دولت احمدی نژاد اقای احمدی نژاد در سفر استانی به اصفهان گفت که مهمترین مصوبه .انتقال اب .از جنوب به مرکز است.
به گفته برخی کارشناسان از عوامل ریز گرد همین انتقال اب و سد سازی و خشک شدن رودها است.
سردار امیر حیات مقدم که در جلسه تودیع خود به سیم اخر زد اعلام کرد دولت قول داده بود علاوه بر اعتبارات خوزستان 500 میلیارد تومان پول بدهد که نداد.
و اعلام کرد دو درصد پول نفت را ندادند.
و سردار امیر حیات مقدم گفت مردم .علما .نگذارید اب را ببرند و اقای پور محمدی {وزیر وقت کشور.}به سردار امیر حیات مقدم گفت چرا این حرف را زدید و منظور سردار این است که نگذارید آب به داخل دریا برود که البته منظور سردار امیر حیاتمقدم کاملا واضح بود.
حالا من به عنوان یک خوزستانی سوالی که دارم این است که به جز توهین و تحقیر برای مردم چه کاری صورت گرفته است.
همین الان عده ای با طرح پلاک اروند نیز مخالف هستند \
بنده واقعا متاسف هستم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار