شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸
سومین آیین نکوداشت و تجلیل از چهره‌های ماندگار بندر امام خمینی(ره)، با تقدیر از آثار مرتضی محمودی با حضور فعالان اجتماعی و فرهنگی شهر بندر امام خمینی(ره) برگزار شد.

طی مراسمی که با همکاری بنیاد در شرف تأسیس بندر امام شناسی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری بندر امام خمینی(ره)، شامگاه گذشته، ۲۶ اردیبهشت‌ماه در تالار فرهنگیان برگزار شد، از «مرتضی محمودی» به‌پاس سال‌ها قلم‌فرسایی جهت تألیف آثاری با محوریت فرهنگ و تاریخ شفاهی جنوب، تجلیل و تقدیر گردید.

سعید بزار از مؤسسین بنیاد بندر امام شناسی طی سخنانی در این آیین، بندر امام خمینی(ره) را واجد ویژگی‌ها و مختصات فرهنگی منحصربه‌فرد و کم‌نظیر در سطح کشور برشمرده و افزود: شهر بندر امام خمینی(ره) به لحاظ برخورداری از خرده‌فرهنگ‌های حاصل از گرد هم آمدن اقوام مختلف ایرانی در یک نقطه، از ویژگی‌های کم‌نظیری برخوردار است و موجب شده که این شهر نسبت به دیگر شهرهای استان خوزستان و حتی کشور، متمایز باشد.

وی ضمن تأکید بر شناخت و تعریف هویت فرهنگی بندر امام خمینی(ره) به‌منظور صیانت از هویت فرهنگی آن، جمع‌آوری آثار فرهنگی، تجلیل از پدیدآورندگان آثار فرهنگی و تلاش برای بسط و تقویت هویت جمعیِ مشترک در این شهر را از جمله اهداف بنیاد در حال تأسیس بندر امام شناسی برشمرد.

«نصیری فر»، شهردار بندر امام خمینی(ره) طی سخنانی در این آیین فرهنگی، ساخت شهروند برای شهر را به‌عنوان رویکرد شهرداری معرفی کرده و افزود: شهرداری بندر امام خمینی(ره) به‌ویژه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر، به دنبال احیا و غنا بخشیدن به فرهنگ شهر بوده و با عزم و جدیتِ تمامی اعضای شورای اسلامی شهر به دنبال این مهم بودیم و راه‌اندازی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر امام خمینی(ره) یکی از نتایج این اراده‌ی قاطع برای بسط و تقویت فرهنگ و هنر در سطح شهر بوده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر امام خمینی(ره) در این آیین، وجود همدلی و وفاق بین مسئولین بندر امام خمینی(ره) را از وجوه ممیزه در این شهر برشمرده که موجب دلگرمی بخشیدن به اداره نوپای فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آغاز فعالیت‌هایش می‌دهد.

رسول بهزادی فر ضمن تشکر از همراهی و همکاری مسئولین محترم شهر از جمله شهرداری و شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی(ره)، شروع دوری تازه از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح بندر امام خمینی را با همیاری و همکاری مسئولین و هنرمندان در سطح شهر نوید داد. 

مرتضی محمودی، در این مراسم ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این آیین اظهار داشت: دوستان فرهیخته‌ام در شهر بندر امام خمینی(ره) دروازه‌ی این شهر را بر روی من گشودند و مرا دوباره به آغوش شهر محبوب دوران کودکی و نوجوانی‌ام بازگرداندند.

نویسنده مجموعه داستان‌های «گفاره و فصل‌ها»، «سال سیلی» و رمان «چند تموکانی در فضا»، ضمن ذکر خاطراتی از سال‌های دیرین در بندر امام خمینی(ره) و یادآوری نام پیشینیان اظهار داشت: بخش عمده‌ای از زندگی من به اقتضای حرفه‌ی پدرم در مهاجرت به شهرهای جنوب کشور گذشته است، اما شهر بندر امام خمینی(ره) در مقایسه با دیگر شهرها حس و حال دیگری  برای من دارد، زیرا که ۹ سال طلایی از دوران کودکی و نوجوانی‌ام در آن سپری شده است.

در این آیین علیرضا ابن رحمان از پژوهشگران تاریخ بندر امام خمینی(ره)، طی سخنانی، بندر امام را خاک گوهرخیز عنوان کرده و افزود: وقتی نخستین پایه‌های اسکله‌های این بندر در شهریور سال ۱۳۰۶ احداث می‌شد، مردمانی از اقصی نقاط کشور گردهم آمدند و گرچه طبع آنان با آب‌وهوای طاقت‌فرسای بندر، سازگاری نداشت، اما همت و تلاش خود را مصروف عمران و آبادانی آن کردند و در بدترین شرایط و امکانات زندگی کردند و فرزندان فرهیخته و دانشوری تحویل کشور دادند.

وی ضمن تجلیل از آثار مکتوب مرتضی محمودی، وی را یکی از  مفاخر این شهر معرفی کرد که با وجود فقر و محرومیت و نبود امکانات مناسب، بازهم از تلاش برای آموختن و نوشتن دست برنداشتند.

در جریان این آیین ذوالفقار شریعت از شاعران توانمند بندر امام خمینی(ره) بخش‌هایی از یک منظومه شعر بلند خود را در وصف برخی از گذشتگان و پیشینیان بندر امام خمینی(ره) همراه با نی نوازی سید محمد بزار  قرائت کرد.

تحلیل و بررسی تازه‌ترین کتاب مرتضی محمودی تحت عنوان «ما و شهری که دوست می‌داشتیم»، توسط سعید دریس نویسنده و منتقد ادبی و از فعالان فرهنگی و اجرای موسیقی سنتی، از دیگر بخش‌های سومین آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار بندر امام خمینی(ره) به شمار می‌رفت.

در پایان این مراسم که با حضور جمعی از پیشکسوتان و ریش‌سفیدان بندر امام از جمله: ناخدا صمد اکرامی، حاج احمد شولی، حاج غلام زکی زاده، جواد تریچی، ابراهیم نوروزی و رضا منادی، هنرمند مطرح بندر امام و اعضای شورای اسلامی شهر بندر امام همراه بود، با لوح تقدیر و هدایایی از مرتضی محمودی و همسرش بانو «معصومه بوالخیر» که بیش از ۴ دهه ساکن کشور سوئد می‌باشند، تجلیل به عمل آمد.



تجلیل از «مرتضی محمودی» نویسنده جنوبی ساکن سوئد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار