شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶

محسن رضایی در مورد انتخاب احمدی نژاد توسط مردم در سال 88 گفت : مردم از گذشته درس می گیرند الان شرایط اقتصادی کشور نشان می دهد که آیا تصمیمات گذشته درست بوده یا نه؟ از طرف دیگر دیده شده در شرایط سخت، گاهاً انتخاب ها بهتر از شرایط آسان بوده ، چرا که اگر در شرایط آسان، انتخاب ها درست انجام شود ، شرایط سخت که پس از آن ایجاد نمی شود. معمولآً در شرایط سخت برخی تصمیم گیری ها کارآمد تر می شود.

به گزارش مشرق ، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 92 با "انتخاب" به گفتگو نشست که محورهای مهم این گفت و گو را ملاحظه می کنید:

* دولت آینده خیلی دولت مهمی است ، برای اینکه مشکلات اقتصادی کشور ، شرایط امنیتی ایران و بحث سیاست خارجی ما، اینها همه جز مسائل مهم کشور است که باید دولت آن را حل کند ، نمی شود اینها حل نشده رها شود.

* انتخابات ریاست جمهوری یازدهم  میدانی است برای شناسایی چهره ها، نظریات و صحبت های جدیدی که مطرح می شود، البته از هیچ کس حمایت نخواهم کرد ، در رابطه با خودم همانطور که گفتم دارم فکر می کنم تا ببینیم تکلیفی که باید بر عهده بگیرم چیست.

* مسائل بین المللی جداً مهم و حساس هستند. ما همین الان طی سه ماه اخیر دو مذاکره مهم در مورد مسائل هسته ای داشته ایم ، در این مذاکرات اطلاعات جدیدی به دست می آید، در مورد شرایط اقتصادی کشور که موج تورمی وارد کشور شده ، شرایط منطقه و در مصر که تحولاتی انجام شده، پوتین به اسرائیل رفته ، همه اینها اتفاقات مهمی است که تاثیرمهمی در تصمیم گیری در این مورد دارد.

* بحث انتخابات در ایران  نیاز به سازوکار های مکملی دارد مثل احزاب یا رسانه ها یا فعالیت بیشتر نخبگان برای اگاهی بخشی به مردم. بالاخره این نهادهای واسطه ای که جنبه مشاوره ای و آگاهی بخشی به مردم را دارد ، می تواند خیلی موثر باشد ، یعنی هر چه مردم اطلاعاتی بیشتر در مورد اشخاص و برنامهایشان داشته باشند طبیعتاً در انتخابشان نیز موثرتر خواهد بود.

* مناظره یک وسیله خوبی برای اطلاع رسانی مردم است ولی یکبار مناظره کافی نیست. اگر در سال 88  دوبار یا سه بار افراد با هم مناظره می کردند ، باعث می شد بسیاری از فضاهای احساسی و عاطفی به مرور کاهش یابد و مردم با یک فرصت بیشتر می توانستند فکر کنند.

* مردم از گذشته درس می گیرند الان شرایط اقتصادی کشور نشان می دهد که آیا تصمیمات گذشته درست بوده یا نه؟ از طرف دیگر دیده شده در شرایط سخت، گاهاً انتخاب ها بهتر از شرایط آسان بوده ، چرا که اگر در شرایط آسان، انتخاب ها درست انجام شود ، شرایط سخت که پس از آن ایجاد نمی شود. معمولآً در شرایط سخت برخی تصمیم گیری ها کارآمد تر می شود.

* عملکرد مردم و رهبر انقلاب در جلوگیری از شرایط وخیم تر اقتصادی  بسیار موثر بود ، واقعا هم رهبری و هم مردم خیلی کمک کردند که ما شرایط سخت تر از اینها را پیدا نکنیم.

* واقعاً دولت و مجلس باید یک فکر جدی کنند، پیشنهادم این است که مجلس و دولت کمیسیون مشترک با همکاری یکدیگر تشکیل دهند ، نه اینکه دولت کاری انجام دهد مجلس یقه دولت را بچسبد یا مجلس طرحی را تصویب کند دولت بگوید این برخلاف مصالح دولتی است، باید کمیسیون مشترک برای مقابله با گرانی ها تشکیل شود تا فکری عاجل در زمینه شود.

* آقای احمدی نژاد در دوران اغتشاش در غرب کشور و ناامنی هایی که در غرب کشور به وقوع پیوست ، در اداره شهرهای آن مناطق نقش هایی داشت. ایشان مدتی فرماندار خوی بودند ، مدتی در بخش های اداری استان اذربایجان غربی فعالیت می کردند ، آن مواقع هم این نوع کارها کمتر از حضور در جبهه های جنگ نبود ، ضد انقلاب مرتب اقدام به ترور کارمندان دولت می کرد ، از طرف دیگر لشگر 6 را که ما ایجاد کرده بودیم آقای محصولی فرمانده اش بود، آقای احمدی نژاد و دوستانشان هم در تیم ایشان بودند و آنجا فعالیت می کردند.

* اهانت به سید حسن خمینی در حرم امام (ره) و در سالگرد رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی کار خوبی نیست. این رویه خلاف اخلاق سیاسی و انقلابی است و  به مصلحت نیست ، ثانیاً از نظر سیاسی به نفع جامعه و نظام نیست ، به نظرم تحقیق کردن در این زمینه نباید کار سختی باشد ، بایستی مسئولان پیگیری کنند و به مردم اطلاع دهند ، پیگیری مسئله قابل امکان است و می توانند به راحتی افرادی که این قبیل اقدامات را انجام می دهند ، شناسایی شوند

* در خصوص غیاب روسای جمهور در جلسه تشخیص مصلحت نظام آقای خاتمی هم همینطور بود معمولاً از هر 3 جلسه یکی را می آمدند ، امیدوارم همکاری مجمع و دولت ادامه پیدا کند و وزارتخانه ها مشارکت بیشتری داشته باشند ، دولت هم همکاری کند ، بهرحال نقطه خوبی بود که کل دولت همکاری هایش را ادامه دهد. امسال هم سال مهمی است مجلس ، دولت ، مجمع و قوه قضاییه بایستی دست در دست هم دهند تا فشاری که روی زندگی مردم هست رو کم کنند

* اسرائیل و غرب منتظر بودند که دولت سوریه سقوط کند و بعد علیه ایران وارد صحنه شوند ، سوریه که سقوط نکرده اینها نگران هستند ، اگر به ایران حمله ای صورت بگیرد ممکن است ایران از فاصله ای نزدیک جواب اینها را بدهد ، لذا حمله به ایران کار ساده نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار