شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰

هفته نامه نشاط در صفحه گزارش خود نوشت : در حالی که مهمترین فعالیت و منبع درآمد ساکنان دشت آزادگان کشاورزی است، ممنوعیت کشت در حوزه کرخه مشکلات فراوان معیشتی برای کشاورزان این منطقه به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار هفته نامه نشاط ، استان خوزستان از سال 86 تا كنون به دليل خشكسالی به وجود آمده و گرد و غبارها شرايط سختی را پشت سر گذاشته ، اما با وجود تمام مشکلات، افزایش ظرفيت توليد محصولات کشاورزی خوزستان از مرز 11 ميليون تن به بيش از 13 ميليون تن ، افتخاری است که مدیران استان به عنوان عملکرد از آن نام می برند. اما پشت پرده این تولید و این افتخار دست های رنج کشیده و ترک خورده نام های پنهان مردان و زنانی است که شرایط سخت و طاقت فرسا و مشکلات عدیده پیش رو را به شوق تولید، امرار معاش و عشق به پیشه خود تحمل کرده اند.

کشاورزان خسته ای که گاها نه تنها از روزها و ماه ها تلاش و خستگی و عرق جبین ریختن درآمدی عاید آنها نشده ، بلکه با توجه به سیاست ها و نحوه عملکرد مسئولان و وجود مشکلات ، متحمل هزینه ها و خسارت های فراوانی شده اند. کشاورزانی که با وجود اذعان دولتمردان به سهم بالای آنان در تولید و اقتصاد کشور، اما آنگونه که باید به آنان توجه نشده و نیازهای آنان حتی برای تولید فراهم نشده است.

عدم تخصیص آب؛ وضعیت بحرانی کشاورزان

نگاهی به وضعیت منابع آبی در سال جاری حاکی از آن است که آورد رودخانه کرخه نسبت به سال‌های نرمال 83 درصد، رودخانه دز 59 درصد، رودخانه کارون 38 درصد و رودخانه مارون 22 درصد کاهش نشان می ‌دهد که براین اساس کشاورزان خوزستانی با ممنوعیت و محدودیت کشت و همچنین عدم تخصیص آب در برخی حوزه ها مواجه شده اند. به طوری که بر اساس برنامه پیشنهادی سازمان آب و برق خوزستان حوزه رودخانه کارون 75 درصد، رودخانه مارون 75 درصد و رودخانه دز 50 درصد قابل کشاورزی است و در حوزه رودخانه کرخه نیز هیچگونه کشتی نباید صورت گیرد.

عدم کشت در حوزه کرخه در منطقه دشت آزادگان در حالی اعمال می شود که فعالیت و شغل اصلی مردمان این منطقه از جمله سوسنگرد، بستان، هویزه و حمیدیه کشاورزی است و عدم کشت و پرداختن به کشاورزی علاوه بر اینکه منجر به بیکاری کشاورزان و جوانان این منطقه می شود، امرار معاش و وضعیت نقدینگی آنان را با مشکل مواجه می کند.

تبعات منفی ممنوعیت کشت برای کشاورزان

اما به گفته بسیاری از کارشناسان، کم آبی تحمیل شده به خوزستان در تابستان امسال، فراتر از یک خشکسالی طبیعی است. صرف نظر از سدسازی های بی رویه بر رودخانه کارون که رمقی برای آن باقی نگذاشته، تابستان امسال همان آب موجود در پشت سدها نیز به خوبی مدیریت نشد و برخی ملاحظات غیر علمی موجب شد خوزستان یک کم آبی تحمیلی را تجربه کند که مسئولان مربوطه باید در این باره پاسخگو باشند. براین اساس وضعیت موجود درحالی موجبات نارضایتی کشاورزان منطقه دشت آزادگان و دیگر نقاط استان را که با محدودیت منابع آبی مواجه شده اند، فراهم کرده که مديركل بحران استانداري خوزستان پیش از این از برنامه ریزی و مدیریت بر منابع آبی و تشکیل کمیته تخصصی برای تخصیص مناسب آب به کشاورزان خبر داده بود.

محمد رضا آملا زاده با اشاره به كاهش آورد آب در پشت سدهاي استان و لزوم تهيه الگوي كشت در هر منطقه كشاورزي استان ، تصریح می کند: در صورت تهيه الگوي كشت براي هر منطقه، كشاورزان مي‌توانند محصول مورد نظر خود را كشت كنند و آب مورد نياز نيز براي اين اراضي تامين شود.

به گفته وی به جز حوضه مارون در همه حوزه‌هاي آبي استان با مشكل كم‌آبي مواجه هستيم اما بحراني‌ترين وضعيت كم‌آبي به حوزه كرخه مربوط مي‌شود و با توجه به وضعيت آورد سدها و ميزان آب موجود قطعا برنامه‌ريزي‌ها و مديريت منابع آب در سال‌جاري نسبت به سال گذشته بسيار متفاوت است.

درحالی مديركل بحران استانداري خوزستان اظهار امیدواری می کند که برنامه ریزی و مدیریت ها به گونه ای خواهد بود که کشاورزان متحمل ضرر نشوند و امکان آبیاری محصولات در فصل تابستان نیز فراهم می شود ، اما وضعیت موجود حاکی از ضرر و زیان به کشاورزان و مشکلات معیشتی، اجتماعی است.

آبگیری سد سیمره ، تشدید بحران در خوزستان

از سویی هشدار به وضعیت منابع آبی استان به دلیل خشکسالی و اعلام ممنوعیت کشت در حوزه کرخه و محدودیت در دیگر حوزه ها در حالی صورت می گیرد که سد سیمره در شهرستان ایلام در حال آبگیری است.

با توجه به اینکه سیمره از سرشاخه های مهم رودخانه کرخه است ، آبگیری این سد تاثیر جدی بر وضعیت کم آبی کرخه داشته است. آبگیری سد سیمره در استان ایلام اوایل سال گذشته آغاز شد و با توجه به مخزن 8/2 میلیارد مترمکعبی این سد، آبگیری آن در شرایط معمول حداقل دو سال به طول می انجامد.

این درحالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان صنعت آب و کشاورزی، آبگیری این سد در بالادست خوزستان موجب کاهش شديد بيلان آب رودخانه کرخه شده است.

بر اثر آبگيري سد سيمره از يک سو تأمين آب کشاورزي مناطق دشت آزادگان، حميديه و هويزه در خوزستان دچار مشکل شده و از سوي ديگر عملکرد تالاب هورالعظيم به عنوان سپر حفاظتي خوزستان در مقابل ريزگردها دچار اختلال شده است.

هدف اصلی ساخت این سد در حالی تامین برق اعلام شده است که در احداث سدها، اولويت با تأمين آب شرب، کشاورزی و حفظ محيط زيست است و توليد برق در اولويت‌هاي بعدي قرار دارد و نبايد تامين برق يک منطقه بر کل اکوسيستم محيط زيست، کشاورزي و آب شرب خوزستان تاثير منفي بگذارد.

چالش سدسازی برای کشاورزان و برنامه ریزی های غلط وزارت نیرو

دبیر انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان، در خصوص مشکل به وجود آمده می گوید: یکی از دلایل اصلی وضعت کرخه آبگیری سد سیمره در زمان نامناسب بوده است.

حمیدرضا خدابخشی با بیان اینکه سرشاخه های رودخانه کرخه در چند استان کشور از جمله کردستان، همدان، مرکزی، لرستان، کرمانشاه و ایلام قرار گرفته اند، اظهار می کند: متاسفانه وزارت نیرو در تمام این سرشاخه ها بدون برنامه ریزی مشخصی اقدام به سد سازی و بهره برداری از این سدها از جمله سد سیمره کرده است که این روند وضعیت منابع آبی در پایین دست کرخه را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه آورد رودخانه کرخه در بهترین شرایط 4.5 میلیارد مترمکعب است، می گوید: سد کرخه با مخزن 5.7 میلیارد مترمکعب می تواند کل آب را کنترل کند و یک مخزن اضافه داشته باشد و این در حالی است که تمام نیازهای پایین دست سد کرخه از جمله نیاز کشاورزی، شرب و صنعتی بیش از 5.2 میلیارد متر مکعب است.

خدابخشی تصریح می کند: از سویی همیشه در مطلوبترین وضعیت آورد رودخانه با توجه به نیاز موجود ، در حدود 700 میلیون متر مکعب نیز کمبود وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به طرح های سد سازی در بالا دست کرخه و آبگیری نامناسب سد سیمره در وضعیت خشکسالی ، می افزاید: با این وضعیت آبی که برای کشاورزی باید در کرخه ذخیره شود، به منظور تولید برق در سیمره ذخیره می شود و از سویی علاوه بر مشکلات موجود در حوزه کرخه آب مورد نیاز تالاب هورالعظیم نیز تامین نمی شود.

خدابخشی با اشاره به اینکه این وضعیت منجر به تولید کانون گرد و غبار و بیابانی شدن 200 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم به دلیل عدم تخصیص آب می شود، بیان می کند: این در حالیست که در نقاط دیگری از استان با هزینه 500 میلیارد تومان مالچ پاشی و بیابان زدایی تنها 80 هزار هکتار در حال انجام است که این تناقض در ایجاد بیابانی در یک منطقه و هزینه کردن اعتبارات برای بیابان زدایی در منطقه دیگر نشان از بی تدبیری و مشکلات برنامه ریزی است.

دبیر انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان با اشاره به عدم برنامه ریزی صحیح مسئولان، تاکید می کند: با توجه به برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در کشت اراضی و نیاز آبی 160 هزار هکتار اراضی پایین دست که 40 هزار هکتار مربوط به استان ایلام و 120 هزار هکتار مربوط به خوزستان است، نیاز پایین دست حوزه کرخه به حدی رسیده که احداث هیچ سدی در بالا دست توجیه شده نیست.

وی با بیان اینکه با وضعیت موجود کانال های آبیاری و زهکشی که با حجم زیاد و بودجه سنگینی ساخته شده اند، هیچگاه به ظرفیت کامل نمی رسند و پول بیت المال در این راستا هدر رفته است، می گوید: شرکت توسعه منابع آب نیرو با برنامه ریزی غلط و یکسو نگری، توجهی به مسائل منطقه ای نکرده و صرفا به سد سازی با هدف عمدتا برق آبی پرداخته است.

خدابخشی با تاکید بر اینکه سد سازی تحت عنوان تنها راهکار توسعه مناطق باید از منظر برنامه ریزان دور شود،تصریح می کند: استفاده از سد سازی برای افزایش شاخص توسعه یافتگی تصور غلطی است که باید اصلاح شود.

نگرانی کشاورزان از عدم کشت، بیکاری جوانان

سیاست های غلط و نتایج منفی و ناخوشایند به وجود آمده موجی از نگرانی را برای کشاورزان منطقه و جوانانی که بیشه آنها همراه با پدرانشان کشاورزی بوده به وجود آورده است.

نادری یکی از کشاورزان منطقه دشت آزادگان در این خصوص می گوید: کرخه کاملا بی آب شده، به کشاورزان اعلام شده نباید کشت کنند، وضعیت به وجود آمده نگرانی همه کشاورزان را سبب شده است.

وی با بیان اینکه کشاورزان منبع درآمدی جز کشاورزی در این مناطق که غیر صنعتی هستند ، ندارند، می افزاید: کشاورزان درمانده و عاجز مانده اند، نمی دانند به که و کجا شکایت کنند، کسی صدای آنان را نمی شنود و نمیداند یک فصل کشت نکردن کشاورز مساوی با نداشتن یک فصل درآمد است.

نادری میگوید: این درحالی است که کشاورزان به واسطه کار و فعالیت خود اکثرا مقروض به بانک هستند و در صورت عدم پرداخت ، جریمه نیز به آنها تعلق می گیرد.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو و عدم توجه این وزارت به کشاورزان و فعالیت کشاورزی منطقه بیان می کند: وزارت نیرو کشاورزی را فدای سدسازی و تامین برق کرده است و آبگیری سد سیمره در زمان خشکسالی و کم آبی یکی از دلایل وضعیت موجود است .

این کشاورز با بیان اینکه بدترین زمان برای آبگیری سد سیمره انتخاب شد، می گوید: مسئولان استان نیز تنها راهکاری که پیش رو داشتند عدم محدودیت کشت در حوزه کرخه بوده در حالی که به تبعات منفی آن توجه نکرده اند.

نادری یکی از راهکارها را با وجود این شرایط افزایش اعتبارات آبیاری بارانی عنوان می کند و می گوید: در وضعیت موجود افزایش این اعتبارات و استفاده از آبیاری بارانی می تواند راهکاری برای کشت های بعدی باشد.

وی همچنین پرداخت تسهیلات به کشاورزان برای امرار معیشت و گذران این فصل را از خواسته به حق کشاورزان اعلام می کند و می گوید: این تسهیلات با توجه به مقروض بودن کشاورزان به بانک ها نباید مشروط باشد و کشاورزان را دچار مشکلات اداری کند.

توقف آبگیری سدسیمره، خواسته استاندار خوزستان

براساس این گزارش، با توجه به شرایط موجود و به منظور جلوگیری از وقوع تنش و بحران در منابع آبی ،استاندار خوزستان به طور جدی خواستار توقف آبگیری سد سیمره شده است.

سید جعفر حجازی وضعیت حوزه کرخه را علاوه بر شرایط جوی و خشکسالی، مرتبط با آب گیری سد سیمره در شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام اعلام می کند و می گوید: با توجه به کاهش شدید حوزه آبریز کرخه و بروز مشکلاتی در این بخش، تلاش و پیگیری هایی برای توقف روند آبگیری سد سیمره در بالادست خوزستان صورت گرفت که تا کنون بی نتیجه مانده است.

وی با بیان اینکه با آبگیری سیمره حجم آب ورودی به سد کرخه به شدت کاهش یافته تصریح می کند: لازم است از 500 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده در سد سیمره، در حدود 300 میلیون متر مکعب آن برای تامین حوزه کرخه رها سازی شود.

حجازی در خصوص وضعیت کشت کشاورزان از برنامه ریزی برای تامین آب در حوزه کرخه از سایر استان های کشور خبرداد اما به گفته چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، تا کنون راهکار و تدبیر خاصی جز اعلام ممنوعیت کشت از سوی سازمان آب و برق خوزستان صورت نگرفته است.

تخصیص وام های قرض الحسنه به کشاورزان

استاندار خوزستان همچنین با تاکید بر برنامه ریزی به منظور حمایت از برنامه های تولید می گوید: با توجه به وضعیت کشاورزان در صدد هستیم به منظور جبران خسارت ناشی از عدم کشت ، تسهیلات قرض الحسنه پنج یا ده میلیون تومانی را به آنان پرداخت کنیم که حداقل نقدینگی کشاورز تامین شود و مشکل معیشتی برای وی وجود نداشته باشد.

وی تصریح می کند: در این راستا با دریافت تاییدیه از رئیس جمهور یا معاون اول وی به کشاورزانی که تولیدشان دچار افت شده، با تایید سازمان جهاد کشاورزی وام قرض الحسنه پرداخت می شود.

حجازی با اشاره به ضرورت انتقال مشکلات کشاورزان در خصوص خشکسالی از طریق جهاد کشاورزی و انجمن صنفی کشاورزان، اظهار می دارد: از محل ماده 12 برای دریافت اعتبار ویژه به منظور جبران بخشی از خسارات وارده به کشاورزان و به کارگیری تمهیدات مناسب در راستای کاهش آسیب های بعدی نیز اقدام شده است.

وعده های بی عمل وزارت نیرو و تاکید بر انتقال آب

وضعیت نامناسب کشاورزان خوزستانی به ویژه کشاورزان دشت آزادگان در حالی ادامه دار است که تا کنون راهکاری برای برون رفت کشاورزان از این وضعیت اجرایی نشده و وزارت نیرو اذعان دارد که مشکل حادی برای کشاورزان نیست.

وزیر نیرو در حاشیه سفر خود به خوزستان به منظور افتتاح نیروگاه سد گتوند علیا در گفتگو با خبرنگار هفته نامه نشاط از تامین منابع آبی برای کشاورزی استان وعدم مشکل حاد خبر داده بود . همچنین عطارزاده معاون سابق ایشان نیز از برنامه ریزی برای رفع مشکلات حوزه کرخه خبر داده و اظهار کرده بود: ذخیره سد سیمره 500 متر مکعب است که در حال برنامه ریزی برای رها سازی مقداری از ورودی این سد به سمت حوزه کرخه هستیم.

وعده های وزیر نیرو و معاون سابق ایشان تا کنون محقق نشده و برنامه ریزی های سازمان آب وبرق در حد اعلام ممنوعیت و محدودیت کشت بوده است.

از سویی اگر پدیده خشکسالی را یک رویداد گریز‌ناپذیر تلقی کنیم، درباره طرح ‌های انتقال آب از خوزستان که برای حل مشکل کم‌آبی دیگر مناطق کشور اجرا می‌شود، نمی‌توان چنین سخن گفت.

هشدار نسبت به وضعیت منابع آب و کشاورزی خوزستان در حالی اعلام می‌شود که طرح انتقال آب از سرشاخه رودخانه‌های استان همچنان در حال پیگیری است. درحالی که زمین های کشاورزی خوزستان بین 3 تا4 کشت در سال قابلیت دارد، اما منابع آبی استان برای تامین آب 3/3 میلیون هکتار زمین حاصلخیز آن کافی نیست و فقط می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های آبی 2/1 میلیون هکتار باشد. به این ترتیب بیش از 2 میلیون هکتار از بهترین زمین‌های کشاورزی خوزستان با توجه به محدودیت‌های منابع آب ،حتی امکان یک بار کشت را هم ندارد.

سازمان آب و برق خوزستان پاسخگو باشد

با توجه به اینکه ادامه آبگیری این سد وضعیت کم آبی خوزستان را دچار مشکل می کند، و با وجود مخالفت و اعتراض برخی مسئولان استان از آبگیری این سد اما سازمان آب و برق استان خوزستان موضعی در این خصوص اتخاذ نکرده است. به این ترتیب وضعیت خشکسالی و شرایط جوی اگرچه منجر به تهدید کشاورزی استان خوزستان شده است اما، بی تدبیری وزارت نیرو و همچنین عدم پیگیری لازم و تلاش به منظور مقابله با مشکلات موجود از سوی سازمان آب و برق خوزستان مزید بر علت شده است.

یکی از بحث های اساسی و قابل توجه در تمامی استان های کشور، چگونگی انتصاب مدیران و بکارگیری مدیران بومی و غیربومی است. هرچند برخی قائل به مرزبندی بومی و غیربومی در مدیریت ارشد نیستند اما تجربه نشان داده است که در استان هایی که غالب مدیران شان بومی اند، ضمن ایجاد رضایتمندی بیشتر در میان شهروندان توسعه و پیشرفت آن استان به مراتب فراتر از استان هایی است که دستخوش مدیریت مدیران غیربومی اند.

در سال های اخیر مشاهده شده که گماردن مدیران غیر بومی در برخی از استان ها، از سیاست وزارت نیرو برای پیشبرد اهداف بوده است . در استان خوزستان نیز با توجه به شرایط و پتانسیل های استان در راستای تامین منافع وزارت نیرو از جمله تامین برق و انتقال آب کارون ، و با توجه به تعصب خاص مدیران بومی به منابع آبی استان، به طور یقین این سیاست دنبال شده است.

عملکرد سازمان آب و برق خوزستان در وضعیت منابع آبی و در چالش به وجود آمده از ناحیه آبگیری سد سیمره که بدون هیچ واکنش و اعتراضی از سوی این سازمان حتی با وجود مخالفت استانداردر حال انجام است، نشان از مدیریت در راستای اهداف وزارت نیرو علی رغم ضربه به کشاورزی استان است.

به عقیده برخی کارشناسان بخش کشاورزی ديسپچينگ آب در خوزستان علمي نيست؛ از طرفي پساب هاي شبکه آبياري و زهکشي سازمان آب و برق خوزستان در بالادست اهواز، کارون را آلوده مي کنند و از طرف ديگر حجم آب رهاسازي شده از سدهاي خوزستان به حدي نيست که اين آلودگي ترميم و جبران شود. اين دو پديده که شديداً وضع کشاورزي در خوزستان را به خطر انداخته اند، در حوزه مسئوليت دو معاونت مختلف سازمان آب و برق خوزستان هستند و ظاهراً هماهنگي لازم بين اين دو معاونت وجود ندارد و کشاورزي استان قرباني اين ناهماهنگي شده است.

از سویی این کارشناسان بر این باور هستند که رهاسازي آب از سدهاي استان خوزستان، به هيچ وجه متناسب با نيازهاي آبي و کشاورزي استان نيست و آب رهاشده از سدها حتي به اندازه مجوزهاي تخصيص آب که قبلاً صادر شده و در تعهد سازمان آب و برق خوزستان بوده، نمي باشد.

عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی نیز با اظهار نگرانی از وضعیت موجود، تصریح می کند: مسئولان با عدم مدیریت و برنامه ریزی درست معیشت و زندگی کشاورزان را دچار مشکل کرده اند.

ناصر صالحی نسب با تاکید بر اینکه در کشور اسلامی ایران که با شعار عدالت محوری اداره می شود، سازمان آب و برق خوزستان به وظایف خود به نحو مطلوب عمل نکرده می گوید: با توجه به اینکه آبگیری سد سیمره در زمان نامناسب یکی از دلایل بحران در حوزه کرخه و وضعیت نامناسب کشاورزی در این بخش شده، اما این سازمان نسبت به هماهنگی با استان ایلام و اعلام وضعیت موجود و درخواست تعویق آبگیری اقدامی نکرده است.

وی آبگیری سد سیمره را ظلمی در حق کشاورزان عنوان وتصریح می کند: با وجود تمام پیگیری های صورت گرفته اما در تمام زمین های بالا دست سوسنگرد و هویزه ممنوعیت کشت اعلام شد و تنها آب مورد نیاز برای دو هزار و 400 هکتار از اراضی پایین دست سوسنگرد تامین شده است.

صالحی نسب با تاکید بر اینکه فعالیت های سازمان آب وبرق و وزارت نیرو منجر به فلج شدن بخش کشاورزی در پایین دست شده، ادامه می دهد: پیش از ساخت سد کرخه اگر سالی محصول کشاورزان زیر آب می رفت اما سال بعد محصول دو برابر برداشت می شد، اما در حال حاضر با این وضعیت سهمیه آب برای پایین دست کاملا از بین رفته است.

سیاست نامناسب بانک ها، تسهیلات پاسخگو نیست

وی با اشاره به پیشنهاد استاندار خوزستان مبنی بر پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به کشاورزانی که با محدودیت کشت روبرو شده اند، اظهار می کند: وضعیت پرداخت تسهیلات به کشاورزان از سوی بانک ها نامناسب است به طوری که با سیاست های اعمال شده از سوی بانک ، اجازه داده نخواهد شد که پول به دست کشاورز برسد.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: وثیقه های سنگین و ضمانت نامه و سند از جمله درخواست های بانک ها برای پرداخت تسهیلات است که با توجه به وضعیت کشاورزان امکان پذیرفتن این شرایط برای آنان امکان پذیر نیست.

صالحی نسب تنها راهکار درست در این شرایط را پرداخت حقوق به کشاورزان دچار مشکل عنوان می کند و می گوید: با توجه به اینکه معیشت این کشاورزان مختل شده تنها راهکار مناسب در نظر گرفتن حقوق منصفانه برای کشاورزان است.

وی با تائید درخواست استاندار خوزستان از وزارت نیرو مبنی بر توقف آبگیری سد سیمره، می افزاید: متاسفانه در حالی که زمان برای تصمیم گیری بسیار مهم است و کشاورزان فرصت محدودی برای کشت تابستانه دارند، تا کنون وزارت نیرو تدبیر خاصی در این راستا اتخاذ نکرده است.

کشاورزان چشم انتظار حمایت

افزایش تولیدات محصولات کشاورزی با اجرای طرح های مختلف از جمله طرح توسعه کشاورزی مهر از جمله برنامه هایی است که دولت برای توسعه اقتصادی این بخش دنبال می کند اما پیشبرد این برنامه ها و اهداف با وجود مشکلات و چالش های پیش رو و مسیر ناهمواری که کشاورزان به سختی در حال طی کردن آن هستند، امکان پذیر خواهد بود؟

به یقین تحمل سختی و شرایط نامناسب برای کشاورزان تا حدی و جایی قابل تحمل خواهد بود و پس از آن با از بین رفتن انگیزه کشاورزان رمقی برای کشاورزی ، تولید و توسعه این بخش توسط دستان زحمت کش این قشر نخواهد بود و آن زمان است که انگشت به دهان گزیدن همان و معضلات بیکاری، آسیب های اجتماعی، مهاجرت و ... همان.

از مسئولان و متولیان کشاورزی انتظار می‌رود با نگاه ملی به مشکلات کشاورزان خوزستانی رسیدگی کنند . صحبت با آقای رضا نیا است. کسی که بر مسند مدیریت سازمان آب و برق تکیه زده است. فردی متدین و مذهبری و اهل شهر آباده استان فارس. حال با تمام مشکلات پیش رو تنها چیزی که می ماند این است: آقای رضا نیا، دریغ از یک مصاحبه. دریغ از یک موضع شفاف و روشن. آقای رضا نیا، با توجه به اینکه سازمان آب و برق را عملا دو معاون تان اداره می کنند اما انتظار پاسخگویی از شما داریم. حال به عنوان پرسش آخر می خواهم این نکته را بدانم که کسانی که برای آب گیری سد سیمره سکوت اختیار کرده اند ، موضع شان در مقابل معضل انتقال آب کارون چیست؟ آیا برای فاجعه ی بزرگ انتقال آب کارون نیز موضعشان سکوت است؟ آقای رضانیا مردم و کشاورزان خوزستان از شما پاسخ می خواهند. لطفا جوابگوی سوالات هم استانی های ما باشید!


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار