اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۵

امید حلالی

به یاد دارم وقتی در خانه مطبوعات خوزستان مطرح شد که با همکاری انجمن صنفی مهندسین آب در خوزستان برای اجرایی شدن سمینار « انتقال آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان و تاثیر آن بر منافع ملی» تلاش کنیم دوستان مشتاقانه پای کار آمدند و به همین ترتیب تشکل های مردم نهاد و نخبگان و دانشگاهیان نیز با جوش و خروشی غیرت خود را درباره کارون نشان دادند.

سخنران اصلی جلسه دکتر محسن رضایی دبیر خوزستانی مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که به محض طرح مطلب پذیرفتند و مطالب موثری در جلسه طرح کردند که کیپ تا کیپ سالن کنفرانس هتل پارس جمعیت نخبه آمده بود. آن جلسه به حیث تنوع افرادی که شرکت کرده بودند بسیار جالب توجه بود از نیروهای علمی گرفته تا چپ چپ و راست راست. آیت الله موسوی جزایری نیز مطالب انتقادی و بی پرده ای در آن جلسه بیان کردند. دکتر قمیشی نیز ... همزمان دو فرمانداری که قرار بود در جلسه شرکت کنند و جزو سخنرانان بودند هم نیامدند چرا که شورای برنامه ریزی در همان ساعت در استانداری برگزار می شد و فرمانداران فراخوانده شده بودند.

وجود آقا محسن در جلسه در کنار نخبگان برگزار کننده قوت قلبی برای آنان بود و خیلی ها فکر نمی کردند فرمانده 8 سال دفاع مقدس در جلسه آنان به دلیل جایگاه حاکمیتی اش بیاید در حالی که حتا فرمانداران نیامده بودند یا موانعی برای شرکت شان ایجاد شده بود . چند روز بعد هم ایشان در جلسه ای گفت که پیام سمینار و نخبگان خوزستانی به وزارت نیرو منتقل شده و در کار آنها تاثیر داشته به نحوی که از 1/2 میلیارد متر مکعبی که بنا به انتقال آن داشته اند به 600 هزار متر مکعب میزان آورد نهایی پروژه را تقلیل داده اند.

اما در مورد شرکت آقا محسن در سمفونی کارون باید گفت که شرکت ایشان در جلسه بخاطر ابراز احترام و علاقه و ارادت به کارون و ظرفیت های طبیعی جلگه خوزستان و خصوصاً خاک خرمشهر است. پس از بازخورد شرکت دکتر رضایی در جلسه سمفونی با ایشان تماس گرفتم. آقا محسن به خوزستانی ها سلام رسانید و گفت : «من در مراسم شرکت کردم تا نسبت به فاجعه زیست محیطی و سیاست های غلط درباره کارون که منجر به وضعیت فعلی شده اعتراض کنم و از تمامی هنرمندانی که این اثر را خلق کردند نیز تقدیر کنم. وی افزود: دولت باید کمیته ای برای بررسی اثرات خشک شدن آب زاینده رود، کم آب شدن کارون و همچنین دریاچه های ارومیه و بختگان تشکیل دهد تا از یک فاجعه زیست محیطی ملی جلوگیری شود.»

آقا محسن از پیوند فرهنگ مردم با رودخانه، دریا ها و دریاچه ها گفت و نسبت به احیای ظرفیت کشتیرانی در کارون سفلی حدفاصل اهواز تا خرمشهر در آینده اظهار امیدواری کرد.

 

به هر حال ضمن احترام به کشاورزان خوزستانی و نهاد صنفی آنان که نخستین اعتراض به سمفونی را اعلام و رسانه ای کردند قابل ذکر است که اگر سیاست های سد سازی کشور آثار زیانباری را برای جامعه بومی به همراه آورده است می بایست در وهله نخست دولت های گذشته بیایند و پاسخ بدهند که با نگرش های منطقه ای صرف سعی در تغییر جهت منابع ملی کشور مانند رودخانه ها به سمت منافع منطقه ای خود داشته اند و می بایست در محضر مردم پاسخگو باشند نه آقا محسنی که برای ادای احترام به ایران و خرمشهر و کارون  و شهدا و هنرمندان در جلسه ای حاضر می شود و خود منتقد رویه فعلی حاکم است و گام به گام در اعتراض به وضعیت اسف بار کارون و پروژه های ناعادلانه انتقال آب در کنار کشاورزان و مردم حضور یافته است.

بنابراین ضمن بجا دانستن اعتراض فرهیختگان و کشاورزان به آب نیرو باید گفت که سمفونی و زحمات استاد انتظامی در نشان دادن عظمت کارون بزرگ قابل احترام است و آقا محسن نیز در کنار نخبگان و مردم بوده و هست نه در تقابل با آنان.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار