شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۶

آقای انتظامی! من نه اهل فیلم و موسیقی‌ام و كلاً نه اهل هنر، اما از نواهای موسیقی ایرانی مانند آنچه شما می‌سازید، مانند هر ایرانی لذت می‌برم. سمفونی كارون شما امروزه برای عده‌ای دستاویزی شده تا درخصوص سدسازی كشور سخن بگویند. شاید اگر حدود دو دهه در كار سدسازی نبودم و شاهد رنج‌های مردم خوزستان در خشكسالی‌ها و سیلاب‌های خانمان‌برانداز کرخه و کارون نبودم، من نیز باور می‌كردم سخن كسانی را كه امروز علیه سدسازی فریاد می‌كشند.

بهتر است بدانید در تابستان سال 77، نوجوانان حاشیه رود كرخه در جنوب خوزستان در داخل رودخانه كرخه فوتبال بازی می‌كردند، یعنی چنان خشك بود كه جان می‌داد برای فوتبال گل کوچک و سال‌های قبلش هم طغیان كرخه نه خانه‌ای آرام می‌گذاشت نه كاشانه‌ای اما در سال‌های 78 و 79 در حاشیه کرخه مردم برنج كاشتند که آب می‌خواست و از آن سال تاكنون رودخانه كرخه نه خشكسالی دیده و نه سیلاب خانمان‌برانداز فقط به یك دلیل ساده؛ عده‌ای خانه و زندگی راحت در تهران و مراكز استان‌ها را رها كردند و سمفونی جدیدی آفریدند به نام «سدكرخه» تا در آرامش مردم خوزستان، عده‌ای با فراموش كردن غم‌های سیلاب و خشكسالی فریاد سر دهند اما امروز سمفونی كرخه هر لحظه ساز حیات می‌نوازد. روزگاری كارون خروشان سیلابی داشت كه هیچ موجودی را یارای ایستادگی در مقابلش نبود اما امروز، پنج سد پرتوان آن دست در دست هم آبی مستمر برای كشاورزی خوزستان فراهم كرده‌اند.

چقدر تلخ است امروز كسانی در خیال خود بخواهند باز سیلاب، مزارع حاشیه كارون را به زیر گِل ببرد. كارون هرگز طغیان نخواهد كرد، 5 سد بزرگ از 10 سد مهم كارون ساخته شده و كارون خشن به كارون آرام بدل شده، دیگر جان كودكان بازیگوش لب كارون را نمی‌گیرد، دیگر احشام و مزارع حاشیه كارون را در سیلاب خفه نمی‌کند و می‌تواند سمفونی زیبای خود را گوش کند. ما فكر می‌كنیم برای آبادانی این مرز و بوم باید به‌جای زبان تلخمان، فكر و دستمان هم كار كند.

راستی اگر در این 20 سال اخیر، ده‌ها سد و حدود 9 هزار مگاوات نیروگاه آبی ساخته نمی‌شد امروز وضعیت آب و برق چگونه بود؟ نفت می‌سوزاندیم تا برق داشته باشیم و نفت می‌فروختیم تا آب‌ بخریم؟ از شما انتظاری نیست اما آیا كسی از مسئولان میراث فرهنگی خبر دارد آن آثار ارزشمند استخراج شده اكنون كجاست؟ باور کنید دلسوزی برای میراث این مرز و بوم به تلاش نیاز دارد. سمفونی شما مرهمی است بر زخم‌زبان‌های این چند ساله. آقای انتظامی! با افتخار سمفونی. كارون را بنواز بی‌هیچ دلهره و نگرانی! سمفونی‌ات را بنواز كه حیات آرام كرخه و كارون ادامه دارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار