اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۴۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
حاشیه نگاری شوشان از همایش سالروز فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان+ سخنان جلیلی+ سخنان مدیرعامل نفت مسجدسلیمان
همایش یکصد و هشتمین سالروز فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان پایتخت نفت خاورمیانه برگزار شد.

شوشان: همایش یکصد و هشتمین سالروز فوران نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان پایتخت نفت خاورمیانه برگزار شد.

به گزارش شوشان ، این مراسم با حضور ابراهیم پیرامون مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان، جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان و در غیاب فرماندار و امام جمعه این شهرستان برگزار شد.

روزی سرنوشت ساز  برای مسجدسلیمان

در ابتدای این مراسم ، شهرام ملکیان مجری مراسم صحبت های خود را با شعری آغاز کرد و سپس مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان گزارش کاملی از فعالیت های صورت گرفته توسط این شرکت ارائه داد. وی در ابتدا با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر گفت : روز سوم خرداد یادآور دلیری ها و تلاش های جوانانی است که در این حماسه ساز شدند. وی کشف نفت در مسجدسلیمان را روزی سرنوشت ساز برای این شهر و خاورمیانه دانست و گفت: ورود نفت به مسجدسلیمان باعث شده در بسیاری موارد از جمله نیروگاه برق، فرودگاه، راه آهن و فرودگاه، دارای نخستین امکانات باشد و در بیش از ٩٠ مورد لقب شهر نخستین ها را به خود بگیرد.

٣۶٧ حلقه چاه دیگر در این میدان نفتی 

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان، به تشریح وضعیت کنونی میدان نفتی آسماری در مسجدسلیمان پرداخت و عنوان کرد: علاوه بر چاه شماره یک مسجدسلیمان که ١٠٨ سال پیش توسط گروه دارسی انگلیسی حفر شد، ٣۶٧ حلقه چاه دیگر در این میدان نفتی حفر شده که در حال حاضر تنها ١۶ حلقه ی آن فعال هستند. وی میزان کل استخراج از این مخزن نفتی را ١٨ درصد اعلام کرد و گفت: بیش ٨٠ درصد منابع نفتی این میدان به دلیل افت فشار و عدم وجود تجهیزات مناسب، قابل بهره برداری نیستند اما این بدین معنا نیست که امکان برداشت بیشتر وجود ندارد بلکه با روش های مناسب و سرمایه گذاری های پسابرجام، درصد بیشتری از نفت و گاز این میدان نفتی برداشت خواهد شد.

 صنایع پایین دستی می توانند ایجاد اشتغال کنند 

پیرامون ذخیره ی اولیه ی میدان نفتی آسماری را ۶ میلیارد و ۵٨٠ میلیون بشکه عنوان کرد و گفت: تاکنون بالغ بر ١ میلیارد و ١۵٠ میلیون بشکه از این میدان بهره برداری شده است و باقی آن در این میدان محسور مانده و نیازمند امکانات مناسب برای استخراج است. مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تصریح کرد: در صنعت نفت به طور معمول، در بخش های بالادستی، به دلیل وجود واسطه ها، اشتغالزایی توسعه نمی یابد اما صنایع پایین دستی می توانند ایجاد اشتغال کنند لذا با پیگیری و ایجاد طرح های پتروشیمی و پالایشگاهی، می توان از ظرفیت نفت این منطقه در راستای اشتغالزایی بهره برد.


اولین  پروژه ی تزریق گاز پیش از انقلاب 

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از تزویق گاز به عنوان یکی از روش های استخراج نفت پس از افت فشار چاه ها نام برد و گفت: اولین  پروژه ی تزریق گاز پیش از انقلاب در مخزن هفتکل صورت گرفت و پس از آن در مخازن دیگر نیز صورت گرفت. وی از اجرای صدها پروژه ی عام المنفعه شرکت ملی نفت در طول این صد سال سخن گفت و اشاره کرد: پس از صد سالگی استخراج نفت، برنامه های بسیاری از جمله احداث مسجد، مدرسه، بیمارستان و راه آسفالته در دستور کار قرار گرفته است. پیرامون پروژه ی تجهیز و توسعه ی موزه ی گنجینه نفت را از اولویت های اجرایی این شرکت خواند و گفت: این پروژه که اجرای آن در سال جاری آغاز خواهد شد، نقش مهمی برای توسعه ی گردشگری منطقه ایفا خواهد کرد.


*  بعد از صحبت های پیرامون،  مجری مراسم برنامه تنوع بخشیدن به برنامه ها از خواننده مسجدسلیمانی امید محمودی و استاد علی حافظی هنرمند موسیقی محلی بختیاری دعوت کرد تا قطعاتی را اجرا کردند تا ترانه ای از مسجدسلیمان و ایران بخواند که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

  بعد از اجرای زیبای خواننده مسجدسلیمانی، جلیلی نماینده مردم این شهر سخن گفت. جلیلی در این مراسمضمن تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز آزادسازی خرمشهر ، یادی هم از بهنام محمدی شهید 13 ساله مسجدسلیمانی در آزادی خرمشهر کرد. جلیلی زمانی که می خواست صحبت های خود را آغاز کند تعدادی از طرفداران وی در سالن حضور داشتند و با صدای بلند به تشویق پرداختند و از فعالیت های انجام داده او در این سال ها تشکر کردند.



نفت برای مسجدسلیمان سرمایه های تمام نشدنی 

جلیلی در ابتدا نفت را برای مسجد سلیمان سرمایه های تمام نشدنی دانست و از فعالیت های انجام داده شده شرکت نفت در مسجد سلیمان تشکر کرد. البته یادآور شد که باید بهره برداری بهتری از نفت شود و وابستگی به نفت باید در کشور برداشته شود.

 پنجم خرداد روز مسجدسلیمان 

جلیلی پنجم خرداد را روز مسجدسلیمان نامید و یاد آور شد: همواره دو دیدگاه در حوزه نفت و اقتصاد ملی وجود دارد که یک نگاه نفت را نکبت و نغمت می دانست که ما را اسیر خود خواهد کرد و دیگری به نفت به عنوان یک موهبت الهی نگاه می کرد که می تواند منشاء تحول و اقتصاد و اشتغال باشد و این ادامه داشت تا فرازهایی که در سیاست های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری تبیین شد و آن بخشی که نفت به عنوان رانت اقتصادی برای تحکیم رفتار استبدادی استفاده می شد را منفی و جایی که این موهبت الهی برای توسعه زیرساخت های کشور مورد استفاده قرار می گرفت را مثبت خواندند.


 نفت می تواند به رشد و توسعه و آینده ما کمک کند 

جلیلی ادامه داد: نفت می تواند به رشد و توسعه و آینده ما کمک کند مشروط بر این که برای نسل موجود و آینده به نحو مطلوب بهره برداری کنیم. دکتر جلیلی گفت: باید روحیه مطالبه گری را در مجموعه نخبگان شهری جا بیاندازیم تا بتوانند برای کمک به این شهر از این ظرفیت ها استفاده کنیم. دکتر جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: باید این واقعیت را پذیرفت که امروز  سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مانع جدی سرمایه گزاری های دولتی شده است و باید بتوانیم از ظرفیت های موجود به بهترین نحو استفاده کنیم چرا که نگاه به سرمایه گزاری برای توسعه زیر ساخت ها تنها راه برون رفت از شرایطی ست که به آن گرفتاریم. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: بخواهیم یا نخواهیم نفت در این شهرستان فوران کرد، صنعت آن بنیان گذاشته شد و ما می بایست به عنوان مطالبه گران منطقه ای تلاش کنیم از این ظرفیت برای توسعه آینده بهره بگیریم…


تبریک به منتخب جدید

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شروع مجلس دهم و پایان نمایندگی اش گفت: وظیفه اصلی مجلس ریل گذاری برای دولت است. بنده از همین جا به منتخب جدید مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی تبریک می گویم و امیدوارم در کار خود موفق شود.

جلیلی تمرکز بیشتر خود در دوران نمایندگی را بر روی توسعه و پیشرفت مسجدسلیمان عنوان کرد و گفت: تمام تلاش خود را در این مدت انجام دادم تا بتوانم مسجدسلیمان را به جایگاه اصلی خود برسانم البته پروژه هایی خوبی هم در اینجا کلید خورد که با مشکلاتی روبرو شدیم و هم اکنون به کندی پیش می رود و امیدواریم در فضای پسابرجام پروژه های نیمه تمام تکمیل شود.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
comment
0
0
comment جایش در تقویم خیلی خالیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار