اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۴۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
عبدالرحمن نیک سرشت

عده ای قلیل از فعالان سیاسی مذبذب و نیز رسانه های دنباله رو آنها ، یعنی پیرو منشان پیروز پرست، در بزنگای فرصت طلبی تا شنیدند به دلیل وجود اختلاف نظرها و تشتت آرایی که بر سر راه انتصاب یک گزینه ی بومی ، در بین گروه ها و نیز وزارت کشور ، برای تصدی گری استانداری خوزستان وجود دارد  سریعا زیر عهد و پیمان و میثاق نامه های محلی شان زدند و بطور کلی با جو غالب مرکزنشین همراه شدند ، به گونه ای که در خبرها شنیدم که از کانال این و آن یک جوری خود را به گزینه های مورد نظر غیر بومی متصل کردند و نیز تقسیمات توافقی بر سر مناصب را در قول و قرار هایشان گذاشتند  که خوشبختانه پشت پرده این حرکات ناصواب به سرعت خنثی گردید و خدا را شکر  چه زود غافلگیر شدند زیرا که ما شاهد بودیم  که نمایندگان مردم خوزستان در  مجلس دهم ، متهورانه به یکباره ورق را برگرداند ه  و عزم و اراده ی راسخ  شان را در خصوص داشتن یک استاندار بومی به دولت اعلام نمودند !

آری ، این افراد که متوجه گشتند تیر شان به سنگ خورده و در میدان شکار دست خالی برگشتند ،  ! اکنون خود را در برابر یک معادله ی چند وجهی می بینند که برای حل آن مجبور به دستیابی به  چند فرمول خاص هستند !

1_ تنها بازیگری که در این معادله ، بسیار سنجیده و حرفه ای عمل کرد و نگذاشت تا شروع به کار مجلس دهم ، گزینه ی خاصی از بین افراد لابی شده تفوق کامل پیدا کند و در گلم بعدی توانست دیگران را تابع بازی خود در آورد براستی لایه ی اول ، نزدیک به شخص ریاست جمهور است ، و دلیل این مدعا  وجود حساسیت هایی است که دولت تدبیر و امید ، بعد از پس لرزه‌های عزل مقتدایی در خوزستان بدان مبتلا گردید و اکنون برای دولت دقت عمل در انتصاب یک گزینه ا ی در دست کار است که اولا ، توافق  اغلب گروه ها را پشت سر خود داشته باشد که موجب حفظ  آبرو و حرمت دولت بشود!

2_ جناح ها و گروه هایی که در این بازی پیچیده بیشترین خطا را کردند همانا کسانی بودند که در تسریع عزل مقتدایی نقش اساسی را ایفاء نمودند ، زیرا فکر می کردند دولت تدبیر و امید صرفا جناب دکتر مقتدایی را ،فقط  بخاطر دغدغه های ایشان عزل نموده نه اختلافات فیمابینی که  خودش با دولت  داشت .

3_ از نقطه نظر مخالفان جناحی ، مقتدایی مظهر نافرمانی حزبی در رقابت های سیاسی بود ولی از منظر دولت ،مقتدایی استانداری بوده که با وزرای کابینه هماهنگی لازم را نداشته  و بیشتر خود انگیخته و فردی عمل می کرده است !؟

4_ به هرحال حل این معادله چند وجهی ، یعنی انتصاب استاندار خوزستان بعد از عزل مقتدایی که مصادف با شروع کار مجلس دهم است و تنها فرصتی است که در این مدت یکسال مانده به انتخابات ۹۶ ریاست جمهوری ، باید امر محالی باشد  که دولت ، الگوی فارس را در این مقطع در خوزستان پیاده کند و  دست به ماجراجویی و یا بی احتیاطی بزند  و یا به آزمایش و خطا این دوره را سپری کند !

5_ وجود حجت الاسلام و المسلمین مجید ناصری نژاد  را به عنوان یک رجال مجرب در بین نمایندگان  مردم خوزستان در مجلس دهم  را نباید بی تاثیر دانست زیرا وی در این دوره  با  اصولگرا یان  ، مستقلین و لیست امیدی های همکارش در تعامل بسیار خوبی هستند و بدین ترتیب به نظر می رسد فارغ البال تر در چانه زنی با دولت عمل  کند بنابراین احتمال بسیار قوی این باشد که از بین همین ۵ گزینه شانس اصلی برای گرفتن سکان استانداری خوزستان بیشتر از گزینه های  دیگری باشد که سایر بازیگران سیاسی برای استانداری خوزستان به دولت معرفی کنند با توجه به این مطلب که روحانی و کابینه اش مانند احمدی نژاد در رویارویی و جدل با مجلس نمی کوشد مضاف بر این که در این دوره از مجلس هاشمی و خاتمی قصد دارند گستره ی ائتلاف شان را با اصولگرایان توسعه دهند و به  ریاست مجلس لاریجانی راغب تر از عارف هستند.

    6_ همانطور که قبلا گفته بودیم شانس اول روی کاغذ ، نصیب دکتر شر یعتی است چون وی یک  اصلاح طلب است و به دولت نزدیک است و در بین همین ۱۸ نماینده مردم خوزستان در مجلس دهم با این که اکثریت شان اصولگرا و مستقل هستند مورد وثوق و اعتماد آنهاست و تا کنون شریعتی تنها اصلاح طلب نسل سوم است که به این طریق پذیرش و مقبولیت اصولگرایانه ای  برای خود دست و پا کرده است ،  البته وجود بیانک که  از سوی  حزب کارگزاران حمایت می شود را هم نباید نادیده گرفت با این وصف باید دید که در واقع این  ویژگی شخصیتی جناب دکتر شریعتی  تا چه حدی می تواند از نظر کابینه و اطرافیان دولت ، در کمک به روحانی برای به ثبات کشاندن استان خوزستان و تضمین و تکیه گاه مطمئن انتخابات ۹۶ موثرالثمر بیفتد و یا بهتر است بگوییم که آیا این وزنه چقدر در نزد دولت دارای اهمیت است !

7_  از گزینه های بعدی ، که عرب تبارند مانند سیدشریف حسینی و یحتمل دکتر سیاحی و یا گزینه ی بومی دیگر ی که در صورت عدم توافق بر سر این ۵ گزینه ی معرفی شده از سوی نمایندگان ، که ممکن است بعدا به دولت پیشنهاد گردد  ممکن است به استانداری منصوب می شوند!

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
comment
0
0
comment آقای تحلیلگر!!!!!!!!!!! گمان نکنم خودت هم متوجّه شده باشی که چه گفته ای. امّا نه شریعتی شانسی دارد و نه بیانک. چرا که شریعتی کارنامه ای قابل ارائه ندارد و بیانک نیز گرفتار [...] و مانند آن است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار