شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰
اجرای مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی موسوم به طرح مقام معظم رهبری به 3.1 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد / وزارت نیرو با صدور مجوز آب برای مرحله دوم این طرح (به وسعت 238 هزار هکتار) موافقت کرده است
شوشان: قائم مقام مجری طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام گفت: اجرای مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی موسوم به طرح مقام معظم رهبری به 3.1 میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد.

احمد مطیعی چهارشنبه در نشست خبری که در سالن اجتماعات این موسسه در اهواز برگزار شد اظهار کرد: وزارت نیرو با صدور مجوز آب برای مرحله دوم این طرح (به وسعت 238 هزار هکتار) موافقت کرده است.

وی با اشاره به لزوم پیگیری برای تامین اعتبار این طرح افزود: مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری به 3.1 میلیارد دلار معادل 100 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

مطیعی اضافه کرد: از سال 1387 تا سال 1389 محل تامین اعتبار طرح از اعتبارات تملک دارایی ها و متوسط تخصیص سالانه 40 درصد بوده است اما بعد از سفر ریاست جمهوری به خوزستان و تصویب اعتبار 1.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی این طرح عملیاتی شد بنابراین باید تلاش شود که محل تامین اعتبار طرح در مرحله دوم نیز صندوق توسعه ملی باشد.

وی با اشاره به انجام نشدن مطالعات ارزیابی زیست محیطی طرح 550 هزار هکتاری، تایید کرد: مطالعات سد کرخه انجام نشده زیرا قانون ارزیابی زیست محیطی در اواخر دهه 70 و بعد از اجرای سد به تصویب رسید.

مطیعی اظهار کرد: تنها مقصر مشکلات زیست محیطی استان و کشور دولت ها نیستند بلکه این مشکلات حاصل عملکرد همه اعم از مردم و رسانه هاست.

وی تاکید کرد: در طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی با استفاده از تجارب کارشناسی گذشته در استان سعی کردیم اثرات منفی زیست محیطی را به حداقل برسانیم که نمونه آن کاهش عمق زهکش ها و استفاده از فیلترهای مصنوعی برای حفاظت آب و خاک است.

مطیعی اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی را در خوزستان موسوم به طرح سفر مقام معظم رهبری مطالبه همه قشرهای مردم دانست و گفت: مسئولان استانی، نمایندگان، رسانه ها و مردم همگی برای عملیاتی شدن این طرح متحد شده اند که نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سفر به خوزستان نیز به این مساله اذعان کرد.

سرنوشت زهاب های طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان و مطالعات ارزیابی زیست محیطی این طرح در ماه های اخیر یکی از موضوع های مهم استان شده است.

با وجود تذکر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر اخیر خود به خوزستان ، علاقه بند معاون اجرایی موسسه جهاد نصر در این نشست اعلام کرد که این موسسه وظیفه ای در قبال مطالعات زیست محیطی طرح ندارد و این مساله بر عهده وزارت نیرو بوده است.

*بومی بودن، ملاک انتخاب نیست
معاون فنی طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام نیز در این نشست گفت: ملاک انتخاب پیمانکار در طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی، بومی بودن پیمانکاران نیست.

نادر بشیرخباز اشتغال نیروهای غیربومی در طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی را رد کرد و افزود: بیش از هشت هزار نفر در این طرح مشغول هستند که اغلب آنها بومی هستند و به وسیله کد ملی به استانداری معرفی شده اند.

درباره واگذاری طرح های موسسه جهاد نصر به پیمانکاران غیربومی بر خلاف مصوبه استاندار خوزستان اظهار کرد: ملاک انتخاب پیمانکاران بومی بودن آنها نیست بلکه ملاک برنده شدن آنها در مسابقه ای همچون مناقصه ها است و موسسه جهاد نصر به هر پیمانکاری که قیمت پایین تری در مناقصه ها ارائه کند طرح را واگذار خواهد کرد.

وی تاکید کرد: همه پیمانکاران درجه یک و 2 خوزستانی در این طرح فعالیت دارند اما به دلیل نبود برخی تخصص ها در استان، برخی پیمانکاران غیربومی به کار گرفته شده اند.

بشیرخباز همچنین با اشاره به طغیان زهاب های کشاورزی در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه افزود: این مساله به دلیل لایروبی نشدن دو کانال اصلی در 20 سال گذشته و افزایش سطح زیرکشت اراضی اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان حداقل در پنج سال گذشته به دلیل نداشتن منابع مالی هیچ اقدامی در خصوص زهکش ها انجام نداده است.

بشیرخباز نیز تاکید کرد: موسسه جهاد نصر مجری طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی است و وظیفه مطالعات زیست محیطی بر عهده وزارت نیرو به عنوان متولی کانال های اصلی، بوده است.

وی در ادامه درباره معارضان اجرای این طرح در شهرستان ها گفت: در ابتدای کار مردم تصور می کردند که موسسه جهاد نصر همانند شرکت نیشکر قصد دارد زمین های آنها را تصاحب کند به همین دلیل با طرح مخالفت و در مقابل اجرا مقاومت می کردند اما اکنون با هیچگونه اعتراضی روبه رو نیستیم و کشاورزان، خود متقاضی طرح شده و برای اجرای آن پافشاری می کنند.

طرح احیای 800 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام موسوم به طرح مقام معظم رهبری، سال 1375 در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان مصوب شد.

در سال 1392 و در پی سفر ریاست جمهوری به خوزستان با تصویب 1.5 میلیارد دلار ازمحل صندوق توسعه ملی این طرح شتاب گرفت. این طرح اکنون در 18 شهرستان در خوزستان و یک شهرستان در ایلام فعال است که شامل 70 کارگاه اجرایی و بیش از هشت هزار نفر نیروی انسانی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار