اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۷۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸


شوشان: نخستین همایش بزرگداشت حکیم فردوسی و گرامیداشت شاهنامه ، به همت انجمن شیر سنگی شهرستان شوشتر و با همکاری اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی شوش در تالار نیایش شوش  برگزار شد.

به گزارش شوشان ، شریف احمدی رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شوش ضمن عرض خیرمقدم به مدیران و اعضای انجمن شیرسنگی ، گروه هنری ایران زمین ، خانه ی نقالی و شاهنامه خوانی شوشتر  که برای نخستین بار در شوش به اجرای شاهنامه خوانی می پردازند به انتقاد در مورد جمله ای که توسط یکی از حاضرین در همایش مطرح شده بود پرداخت و عنوان نمود: من جز سین برنامه نبودم ولی با توجه به مشکلی که امروز بعضی از عزیزان ایجاد کردند برای توضیح آن مشکل خدمت عزیزان رسیده ام و باید با یک مقدمه ای سخنان خود را آغاز کنم.

 شریف احمدی ادامه داد:  قرآن کریم به همه ی انسان ها خطاب می دهد  « یا ایها الناس » نگفته است « یا ایها الذین امنو ـ یا ایها الذین العرب ـ یا ایهاالذین العجم » گفته است « یا ایها الناس » یعنی همه ی مردم « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ـ سوره ی الحجرات ـ آیه ی ۱۳ » ـ « اى مردم، ما شما را از يك مرد و زن بيافريديم، و شما را شاخه‏ ها و تيره ‏ها كرديم تا يكديگر را باز شناسيد. هر آينه گرامى‏ترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست. همانا خدا دانا و آگاه است. »



وی افزود: یکی از برکات  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این است که نه تنها همه ی اقوام  ؛ اعم از  ترک ، کرد ، بلوچ ، عرب ، لر ، بختیاری ، فارس ، دزفولی ، شوشتری و ….  را زیر یک پرچم بردو همچنین تمام مذاهب را نظیر « شیعه و سنتی و اقلیت ها را » زیر این بیرق اسلام تحت عنوان جمهوری اسلامی دارند با صلح و صفا زندگی می کنند و خصوصاً در شهرستان شوش با وجود اقوام « عرب ، لر ، بختیاری ، دزفولی ، کرد ، ترک و لک » خوشبختانه هیچ مشکلی نداریم در کنار هم داریم زندگی می کنیم و به همدیگر زن می دهیم و بین این اقوام صمیمیت وجود دارد.

رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در پایان گفت : امیدوارم فرد یا افرادی که فکر می کنند برگزاری چنین برنامه ای باعث نفاق بین اقوام می شود و یا مغایر با نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد به خود آیند.

در پایان این همایش ببین که آن صمیمیت ها بین اقوام شوش سعید دیناروند رئیس اداره ی میراث فرهنگی ، صنایع دست ی و گردشگری شهرستان شوش ضمن خیرمقدم به مدعوین حاضر در همایش ، سخن خود را با یک بیت از حکیم فردوسی آغاز کرد و گفت « بسی رنج بردم در این سال سی ـ عجم زنده کردم بدین پارسی » و معنای این بیت این است که  ـ بسی رنج بردم در این سال سی یعنی « در این سی سالی که از سرایش شاهنامه می گذرد رنج های فراوانی بردم » عجم زنده کردم بدین پارسی یعنی  ایران و تاریخ ایرانیان را با گفتار پارسی زنده کردم »و چنانکه می بینیم، منظور در مصرع دوم زنده کردن زبان پارسی نیست ؛ منظور زنده کردن تاریخ عجم (عجم = ایرانیان) با گفتار شیرین پارسی است.

وی افزود : در خصوص این شاعر سخنور قرن چهارم ایرانی نقل قولی از فروغی هست که آن را بیان می کنم. به نظر فروغی از ویژگی های فردوسی « پاکی زبان و عفت » وی است ؛ در تمام شاهنامه یک عبارت یا واژه ی مستحسن وجود ندارد و پیداست که فردوسی بر خلاف بسیاری از شاعران از آلوده کردن خود برحضر بوده و از زشتی ها کناره گیری داشته است .


دیناروند افزود : فردوسی مردیست بسیار با اخلاق با نظری بلند و قلبی نازک و حسی لطیف ، ذوق سلیم و طبعی حکیم . و باید گفت هیچ کسی به اندازه ی فردوسی با علم و اندیشه و خرد نبوده است و فردوسی از نظر تاریخی ، مربوط به دوره ای است که ایرانیان تحت ظلم و ستم عباسیان در بغداد در غرب و ترکان غزنوی در شرق بوده است و با سرودن بیش از ۶۰ هزار بیت فارسی سره سهم به سزایی در ادبیات ، فرهنگ و زبان ایران زمین داشته است .

وی نفوذ زبان و هنر فردوسی را در قلم نویسندگان و شعرای این مرز و بوم متجلی دانست و گفت: نفوذ آثار فردوسی در قلم این هنرمندان نیز به صورت خودآگاه و ناخودآگاه اثر گذاشته است و این شاهکار بزرگ حکیم ادب پارسی یعنی فردوسی است.

رئیس اداره ی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شوش در پایان اظهار داشت : امیدوارم روح فردوسی در آثار و تولیدات عرصه فرهنگ و ادب پارسی بدمد و آن را متجلی کند .

در ادامه ، نقاله خوان ها و شاهنامه خوان های شهرستان شوشتر از جمله « زوج موفق منوچهر و مرجان مهرآرین  ـ نسترن محمودی کوهی ـ یکتا عسکری ـ عرفان طهماسبی ـ مجید توسلی ـ ساغر عدل ـ فاطمه ی نظر زاده ـ مجتبی الیاسی به عنوان خواننده ـ گروه موسیقی انجمن موسیقی شوش به سرپرستی حسین نجادی و سیامک عالیخانی به عنوان مجری  » برنامه های خود را اجرا نموده و مورد تجلیل قرار گرفتند .

شایان ذکر است « احمد بارونی رئیس  انجمن شیر سنگی ـ  اتابک پژوهان دبیر انجمن شیر سنگی ـ  مریم ابوالقاسم زاده  منشی انجمن شیر سنگی ـ مجید بهداری رئیس خانه ی هنرمندان ، نقالی و شاهنامه ی شوشتر » برای اجرای این همایش از زمان گرفتن مجوز تا مرحله اجرا زحمات زیادی را متحمل شدند که کارشان توسط ادارات  فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ  میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت .


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
erfan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
comment
0
1
comment [...] از کی تا حالا شده مفسر شاهنامه که چنین صحبت های[...] رو عنوان میکنه
بهتره ایشون به شوش و شهر جهانی شدن فکر کنه تا این تفکرات سنتی و [...]
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار