اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۶۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۴
محمدجواد حق شناس

توجه: آنچه می خوانید، یادداشتی است به قلم دکتر محمدجواد حق‌شناس که برای انتشار در اختیار عصر ایران قرار گرفته و بیانگر دیدگاه های این فعال سیاسی اصلاح طلب است.

بكى از مباحث پر مخاطب  در سه ماهه اخير موضوع انتخاب رييس مجلس دهم است كه به يك مساله پر گفتگو بدل. شده است. 
دراين نوشتار سعى شده به آثار و تبعات ماجرا درقالب پاسخ به يك پرسش مشخص و در قالب نگاهى درون جناحى و درون گفتمانى پرداخته شود. 

اگر عارف رییس مجلس نشود چه آثار و تبعاتى را درپى خواهد داشت؟ 
1ـ انسجام بین دولت و اصلاح طلبان و حمایت بخش مهمی از اصلاح طلبان از تداوم ریاست جمهوری روحانی دچار تشکیک و تردید و تزلزل شده و احتمالا به تقابل و رقابت خواهد انجامید و زمینه ای فراهم خواهد شد که اصلاح طلبان قدر و قیمت پایگاه رای خود را بدانند و آن را ارزان در اختیار دیگران قرار ندهند. 

2ـ  سرخوردگی و نااميدى بین بخشی از حامیان اصلاحات ایجاد خواهد شد. این شکاف موقت بوده و هرچند یک فرصت ارزشمند را از اصلاح طلبان خواهد گرفت اما مایه عبرتی برای  اصلاح طلبان در اعتماد به برخی اشخاص و گروهها شده و به درک ضرورت حفظ  اصالت اصلاح طلبی منجر خواهد شد. 

3ـ سرخوردگی و ناامیدی بین مردم نسبت به کارامدی و صداقت  اصلاح طلبان از يك سو و صندوقهاى راى از سوى ديگرگسترش یافته و اصلاح طلبان در بدو امر با ریزش بخشی از بدنه و حامیان و هواداران مردمی خود مواجه خواهند شد و بخش قابل توجهی از توان بسیج آرا حتی به نفع روحانی را برای مدتی از دست خواهند داد.
 اما واقعیات پشت صحنه به سرعت برای مردم آشکار و سرمایه ای برای اصلاح طلبان در انتخابات بعدی خواهد شد.  

4ـ امکان هرگونه تغییر در بدنه دولت که کماکان و عمدتا متشکل از نیروهای دولت سابق  است و امکان به کارگیری نیروهای حامى دولت واصلاح طلبان در اين ساختار با مشكل روبرو شده و  هرگونه تغییر مثبت و اصلاح طلبانه  در مدیریت کشور منتفی ويا سخت خواهد بود.  

5ـ همانقدر که جبهه حامیان دولت در مجلس دچار تضعیف و تشتت و عدم انسجام خواهد شد جبهه مخالف دولت جانی تازه گرفته انسجام خود را باز یافته و دولت را با روشی متفاوت از تندروها ناکارامد و در اجرای برنامه های مهم ناکام خواهد گذاشت.

6ـ مجلس آتی  بر خلاف انتظار اكثريت راى دهندگان  خواهان تغيير ، مجلسی فاقد راهبرد ، بى توجه به پيام ملت ارزيابى خواهد شد . مجلسی که در آن نمایندگان نه قادر به تامین منافع ملی خواهند بود و نه برای حوزه انتخابیه خود دستاوردی خواهند داشت . نمایندگانی که به احتمال زياد  اکثرا فقط یک دوره طعم نشستن بر کرسی مجلس را خواهند چشید.

7ـ اقتدارگرايى با عزمى جزم و بر اساس پيمانى نانوشته  ضمن جلوگیری از ریاست عارف بر مجلس  و علاوه بر همه امتیازات فوق به تكرار و تلقین این ادعا از انواع تريبونهايى كه در اختيار دارند خواهند پرداخت که انتخابات فقط یک بازی سیاسی است و اراده ملت معنا ندارد و اصلاح طلبان در این انتخابات شکست خورده اند ، ايشان به زعم خود گام مهمی برای دلسرد کردن مردم و اصلاح طلبان وشکاف بین حامیان دولت و یک دوره ای کردن ریاست جمهوری روحانی  برداشته و از هم اکنون زمینه مناسبی برای پیروزی خود در انتخابات ۹٦ و تصاحب آن با چهره اى چون احمدی نژاد را فراهم خواهند کردـ اما در واقع با بر هم زدن بیش از پیش تعادل سیاسی جامعه فرصتی دیگر را از مردم و نظام و کشور سوزانده و در جهت رادیکلیزه کردن آن خواهند برداشت. 

8ـ در صورتی که منتخبين مستقل و حامى دولت با رقیب دانستن عارف یا به مماشات به  اصلاح طلبان پشت کند بیشترین ضرر را متوجه دولت خواهند کرد ونزد افكار عمومى و صاحبان اصلى راى  به بدعهدی شناخته خواهند شد.

9- ریاست عارف بر مجلس حق شخصی ايشان نیست بلكه  خواسته اكثريت راى دهندگان  و حق ملت است . آن دسته از نیروهای مستقل و حامى دولت که حفظ موقعیت فعلی خود را با آمدن عارف در خطر می بینند و با تاکید بر رقابت در صحن مجلس و لابی علیه عارف و  با امید به رای مخفی  تصور می کنند می توانند از زیر بار مسئولیت و تعهد خود در قبال ملت شانه خالی کنند بدانند اگر عارف رییس مجلس نشود اين پيام را منتقل كرده اند  که نمایندگان حامى دولت رای خود را در سبد عارف نریخته اند و اين مساله اى نيست كه از چشم مردم دور بماند و به موقع پاسخ درخور خواهند داد.

10ـ  منتخبین مردم باید از خود بپرسند : کدام گزینه بهتر است ؟ راه درست یا راه آسان ؟ راه آسان  انتخابی است که به مذاق جریان حاکم و صاحبان قدرت و ثروت خوش خواهد آمد و احتمالا در کوتاه مدت منافع شخصی خوبی نیز خواهد داشت . اما راه درست کدام است؟ این جامعه به شدت نیازمند تغییر در مسیر حق ملت است . نگاهى به آمار نشان مى دهد كه ٨٠ درصد نمايندگان مجلس نهم از راهيابى به مجلس دهم باز مانده اند.  این ملت به شدت تشنه وجود نمایندگان و مسئولانی است که خواهان تحقق حق و عدالت و اراده ملت باشند . باید انتخاب کرد . این که امروز بگوییم حریف زورمند است و ریاست مجلس را به حریف زورمند واگذار کنیم بدعتی خطرناک است. 

11- اصول گرایان معتدل و بویژه جناب آقای دكتر لاریجانی  که به اعتدال و تدبیر و دوراندیشی معروف است  همچنين چهره هايى چون دكتر كاظم جلالى و و بهروز نعمتى كه با حمايت فهرست اميد به مجلس راه يافته اند باید توجه داشته باشند  بی اعتنایی و پشت کردن به رای و اراده ملت و گام برداشتن در مسیر حذف اصلاح طلبان به مصلحت اصول گرایان معتدل نبوده وبا اصل انصاف و وفاى به عهد همخوانى ندارد.  . جامعه نیاز به تعادل و تعامل سیاسی دارد از فرصتها غافل نشويم و به پيام مردم بى توجهى نكنيم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار