اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۹
داوود سلیمانی 

آگاهی دادن و احترام به افکار عمومی وظیفه و رسالت واقعی و اصلی روابط عمومی است.
پیرو انتشار مطلبی انتقادی از برگزاری سومین جشنواره روابط عمومی های استان خوزستان "سلام" ، لازم دانستم ضمن بیان اینکه اجرای هیچ برنامه ای خالی از نقص نیست، اما به عنوان دبیر اجرایی جشنواره جهت آگاهی بخشی،شفاف سازی و تنویر افکار عمومی مطالبی را عنوان نمایم.

در ابتدا ، یکی از  متن های انتقادی را  قبل از تشریح، انتشار می دهم و امیدوارم مطالب و جزئیات ارائه شده ، بتواند به تنویر افکار عمومی و شفافیت موضوع کمک نماید.

 متن انتقاد

و اما جشنواره روابط عمومی های استان خوزستان
 ساعت ۸ صبح سالن همایش شهرک نفت باحضور روابط عمومی های استان خوزستان. باز هم تقدیر و تشکر از کسانی که اسپانسر و حامی مالی برنامه و یا افراد بوده اند. اهداء لوح تقدیر و تندیس به  همه ی مدیران روابط عمومی های استان  والبته به بعضی ها ۲ الی ۳ دریافت رسید. اهداء لوح تقدیر به مدیران عامل شرکت های اسپانسر و حامیان مالی که هیچکدام  در جلسه حضور نیافتند ⁉

در جلسه از سوی مجری برنامه و سخنرانان که همگی از مدیران ارشد روابط عمومی استانداری و ادارات  بودند متاسفانه نامی از امام شهداء (ره) ، رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و شهداء ( جنگ تحمیلی و مدافع حرم ) برده نشد و ...  وقتی پرسیدیم چرا گفتند که یک کلیپ ساختیم که رهبر درآن هم تصویرش هست هم صحبت کرده ؟!

 اینجا استان روابط عمومی یعنی روابط بین شهداء و خداهم هست پس نام امام شهداء و مقام معظم رهبری و شهداء چرا توسط هیچ کس ذکر نشد؟! آیا روابط عمومی فقط همان کسانی هستند که پول دارند و حامی برنامه میشوند؟! چرا به مدیرانی که به روابط عمومی نه در محل کار و نه در اجتماع احترام نمی گذارند لوح تقدیر و تندیس می دهید ⁉

باید هر جلسه با نام خدا ، بنیانگذار انقلاب اسلامی ،  رهبر معظم انقلاب و شهداء شروع شود. اینجا خوزستان شهیدپرور است. اینجا استان مدافعین حرم است. از جوانان و نخبگان عرصه روابط عمومی وارتباطات استفاده کنیم
یاعلی مدد 
سایه پرفیض مقام عظمای ولایت مستدام باد

تشریح فرایند برگزاری جشنواره سلام :

1. خوشبختانه این برنامه تصویر برداری شده و ضمن شروع کلیپ با سخنان گهربار مقام معظم رهبری در خصوص ارتباطات در عرصه های فرهنگی،اجتماعی و جنگ نرم ، توسط مجری و مدیر روابط عمومی واموربین الملل استانداری از امام (ره)،رهبری،شهدا و بویژه شهدای مدافع حرم  در این برنامه تخصصی یاد شد و بر پیروی از رهنمونهای آنان و احترام به مقام شهدا  تاکید شد.

2. درج پیامهای امام راحل،مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم بهمراه تمثال آنان و همچنین پرچم مقدس جمهوری اسلامی، شعار سال(اقتصادمقاومتی، اقدام و عمل) در بنر اصلی سن ، استندها و لوح تقدیرها ، پوستر و سایر انتشارات چاپی و رسانه ای از نکات قابل توجه این برنامه بوده است.

3.  تندیس و لوح تقدیرها نیز بر اساس پرچم کشور عزیزمان طراحی شده است.

4. دستورالعمل این ارزیابی که کاملا تخصصی تهیه شده بود در جهت عدالت و ایجاد فضای رقابتی همسطح بوده بطوری که دستگاههای بزرگ بخاطر ساختار سازمانی ،اقتصادی و رسالت اجتماعی در گروه *الف* ، ادارات و شرکتهای شهرستان اهواز بخاطر قرارگرفتن در مرکزیت استان در گروه *ب* و روابط عمومی های شهرستانها بدلیل بضاعت محدود تر ، در گروه *ج* به رقابت باهم پرداختند.
( شرکتها وادارات بزرگ شهرستانی همچون پتروشیمی ها و.. در گروه الف قرار داشتند

5. تقدیر و تشکر از حامیان یک برنامه ، امری طبیعی،شرعی،انسانی وقانونیست  که در تمام برنامه های فرهنگی،اجتماعی و رسانه ای کشورمان و سراسر دنیا انجام می شود

6. روابط عمومی های دستگاههای اجرایی استان و شرکتها ، نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی ( روابط عمومی ادارت.سازمانها، شرکتها،بانکها،دانشگاهها.نهادها، مراکز فرهنگی، انتظامی ،نظامی و.. بیش از 140 دستگاه می باشند و با توجه به تنوع بخشهای تخصصی روابط عمومی(10 بخش) انتخاب 25 سازمان  نباید دور از انتظار باشد..
این درحالیست که در بعضی از بخشها کسی حائز رتبه نشد.

7. وسعت فعالیت و رسالت روابط عمومی ها امکان ارائه بخشهای دیگر را داشته که بدلیل فرصت محدود قابل ارائه نبود.

8.  هر روابط عمومی می توانست در 2 بخش از 10 بخش شرکت کند که 2 سازمان، بدلیل برخورداری از ساختار سازمانی مطلوب و پتانسیل تخصصی توانستند با  ارائه مستندات قوی ، از سوی داوران جشنواره( اساتید برجسته کشور و اعضا هیات علمی دانشگاه علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تهران) حائز بیشترین امتیازات شوند، و  بدلیل کسب امتیازات بالا  موفق به کسب 2 عنوان (بصورت مشترک) شدند.

9. نحوه سنجش، شاخصها ،دستورالعمل و درواقع صورت مساله و فرایند این ارزیابی از 3 ماه پیش از طریق رسانه ها و استانداری به همه روابط عمومی ها اعلام شده بود.

10. حضور نیافتن مدیران ارشد  استان و حامیان با توجه به مشغله کاری امری عادی ست که الزام آور نیز نبوده است. که البته ضمن ارسال پیام عذرخواهی، نمایندگان آنان در جشنواره حضور یافتند. ( البته حضور مدیران ارشد استان در این برنامه ، انتظاری بحق،منطقی و مهم است)

11. روابط عمومی های برتر در حامی مالی بودن خلاصه نمی شوند و بنظر من این نهایت بی انصافی نسبت به روابط عمومی های برتر ،شایسته و پویای استان است. ( آیا ثبت احوال اهواز، شهرداری ایذه یا خرمشهر نیز که برتر شدند حامی مالن برنامه بودند ؟ )

اما باید عرض کنم، روابط عمومی هایی که توان اقتصادی مطلوبی دارند قطعا توان مدیریتی، ارتباطی،انتشاراتی،رسانه ای،تبلیغاتی و ...بهتری دارند نقش پررنگتر و پرمحتواتری در جامعه دارند و امکان برنده شدن آنان نیز بیشتر است.

12. برخورداری از برنامه ریزی ،مدیران بادرایت، کارشناسان متخصص ، بودجه مناسب و  ساختار اصولی سازمانی می تواند باعث بالارفتن کیفیت اقدامات ارتباطی-اجتماعی و نمایش توانمندی یک سازمان می شوند.

13.تقدیر از روابط عمومی و تبلیغات دفتر حفظ و آثار دفاع مقدس خوزستان بپاس اقدامات فرهنگی-اجتماعی این نهاد ارزشی نیز از نکات قابل توجه این جشنواره بوده است.

14. همکاری با روابط عمومی انجمن معتادان گمنام، کارگاه عکاسی زنده یاد هویسی(از عکاسان برجسته استان) و نمایشگاه عکس و کتاب از دیگر برنامه های فرهنگی و اجتماعی این جشنواره بود.

15. اجرای گروه سرود ناشنوایان ( موزیک *وطنم* سالار عقیلی و موزیک *شور*محمد اصفهانی) که هر دو از هنرمندان ملی و حماسی کشور عزیزمان هستند شور و فضای معنوی و حماسی در سالن ایجاد کرد. ( با نگرش: ارتباط در هر شرایطی محدودیت ندارد)

16. اجرای موسیقی توسط یکی از هنرمندان استان تحت عنوان *وطن  و  جنوبی ام*(در وصف ایران اسلامی،شهدا و بسترهای فرهنگی استان خوزستان) باصدای  دانشجوی ارشد علوم ارتباطات جناب آقای ابراهیم نگراوی (کارمند آموزش و پرورش) نیز فضایی احساسی و شور توام با افتخار را در سالن ایجاد نمود.

17. طبق برنامه ریزی صورت گرفته،بمنظور شروع یک جریان اصولی، امسال این جشنواره با روابط عمومی ها اجرا  شد، و سازوکار علمی و تخصصی انتخاب کارشناسان برتر از سال آینده اجرا خواهد شد. البته بخشهای متنوع دیگری نیز به این جشنواره اضافه خواهد شد.

18. همه ما بخصوص متولیان برنامه و جامعه روابط عمومی که اتفاقا همه آنان از نیروهای فرهنگی جامعه هستند براین واقف اند که  ، قرائت آیات ملکوتی قرآن مجید ، سرود مقدس کشور عزیزمان،نصب پرچم و احترام به امام (ره) و بیان رهنمونهای مقام عظمای ولایت و یادشهدا بویژه شهدای مظلوم مدافع حرم از اصول مهم و اولیه هر برنامه ایست و خدا را شاکریم که این اصول از سوی برگزارکننده ها و بویژه افسران متخصص جنگ نرم پنهان نمانده است و با دقت و جدیت رعایت شده است .

19. این جشنواره با اقامه زنده اذان توسط یکی از دانشجویان و اقامه نماز تا "سلامی"دیگر به کار خود پایان داد.

امید است همه آحاد جامعه بویژه مسئولان ، به نقش و کارکردهای روابط عمومی و رسانه ها اهمیت بیشتری دهند و با استفاده از مدیران و کارشناسان باتجربه ،متخصص و آکادمیک به تقویت جایگاه روابط عمومی، این نهاد مهم ارتباطی بیش از پیش توجه کنند و شاهد ایجاد فضای نقد سازنده و قابل تامل بر اساس آگاهی،دانش و صداقت در جامعه باشیم.

همچنین شورای هماهنگی روابط عمومی استان خوزستان ضمن تقدیر از حمایت همه عزیزانی که در برگزاری این جشنواره وپیشبرد اهداف ارتباطی این شورا اهتمام نمودند، از همه شرکت کننده گان بویژه اصحاب رسانه و دانشجویان گرامی نیز تقدیر و تشکر می نماید.
لازم بذکر است این شورا ،  آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و  نقدهای تخصصی و کارشناسی ازسوی مسئولان،پیشکسوتان،مدیران ،اساتید،کارشناسان و دانشجویان علوم ارتباطات می باشد.

(واکاوی این موضوع و مطلب ، می تواند تجربه ای متفاوت برای فعالین و دانشجویان روابط عمومی و امور فرهنگی باشد)

 "  پایدار و حقیقت جو باشید"

دبیر اجرایی سومین جشنواره روابط عمومی های استان خوزستان


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار