شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: صدای اعتراض مردم خوزستان نه صرفا به خاطر انتقال آب بلکه به دلیل اجرای بیش از حد طرح‌های انتقال آب بلند شده است.
 
مهدی قمشی در همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون که امروز، 10 خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: مشکل کنونی دنیا به خصوص در خاورمیانه، کمبود آب شیرین قابل استحصال است و بر اساس شاخص فالکن مارک، اگر سرانه منابع آبی کشوری کمتر از 1700 مترمکعب در سال باشد، آن کشور دچار کمبود آب است و با توجه به این شاخص، اکنون کشور ایران نیز شدیدا دچار کمبود آب است.
 
وی افزود: بر اساس شاخص سازمان ملل هرگاه مقدار مصرف آب‌های سطحی و زیرزمینی در کشور بیش از 40 درصد منابع آبی آن کشور باشد، آن کشور دچار بحران آب است. با توجه به این‌که ایران کشوری خشک و نیمه خشک است، باید بگویم که ما اجازه نداریم بیش از 60 درصد از منابع آبی خود را استفاده کنیم و با توجه به این شاخص نیز کشور دچار بحران آبی است که خشک شدن تالاب‌ها و افت آب‌های زیرزمینی از تبعات بارز این بحران است.
 
قمشی خاطرنشان کرد: در کل کشور 18 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد اما اگر بخواهیم از تمام منابع آبی کشور استفاده کنیم، نمی‌توانیم بیش از 10 میلیون هکتار را زیر کشت قرار دهیم. بنابراین با توجه به بحران آب کشور باید سیاست حذف کشت برخی گونه‌های گیاهی در تمام استان‌ها اعمال شود تا به این ترتیب در مسیر توسعه پایدار حرکت کرد.
 
وی با بیان این‌که کشور به دستیابی به منابع آبی جدیدی نیاز دارد، عنوان کرد: کشور ایران سهم کمی از شیرین‌سازی آب خلیج فارس دارد و تنها یک و نیم درصد از آب خلیج فارس را شیرین می‌کند، در حالی که کشورهای حوزه خلیج فارس 98.5 درصد از این رقم را به خود اختصاص دادند و با شیرین کردن آب استفاده‌های لازم خود را می‌‌برند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر اتخاذ و اعمال روش‌های جلوگیری از اتلاف آب و فرهنگ سازی در خصوص کاهش مصرف آب بیان کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها در جهت مدیریت مصرف آب در تمام زمینه‌ها از جمله کشاورزی استفاده کرد.
 
قمشی گفت: آورد کنونی کارون برای خوزستان بسیار کاهش یافته است، در صورتی که این حق طبیعی مردم این استان است اما با توجه به طرح‌های انتقال آب، مردم استان بهره چندانی از این حق طبیعی خود نمی‌ببرند و لاجرم دست ما نیز کوتاه است.
 
وی با بیان این‌که در حوزه زاینده‌رود به واسطه انتقال آب ظرفیت منابع آبی بیش از 2.1 برابر شده است، اظهار کرد: وضعیت در حوزه کارون بسیار بحرانی است و برخی فکر می‌کنند که ما از تمام آورد کارون استفاده می‌کنیم اما توجه ندارند که بیشتر آب کارون به فاضلاب و پساب تبدیل شده است. اکنون در این حوزه بیش از 85 درصد آب موجود استفاده می‌شود که باید حتما اتلاف آب را در این حوزه کاهش دهیم.
 
قمشی در خصوص تاثیرات انتقال آب بر تولید انرژی برقابی تصریح کرد: بیشترین نیروگاه‌های تولید برق در استان خوزستان استقرار دارند که اجرای طرح انتقال آب ضررهایی را به تولید برق می‌زند و موجب کاهش سود تولید برق شده است.
 
وی ادامه داد: سالانه به دلیل طرح‌های انتقال آب در بحث سود تولید انرژی برقابی، رقم زیادی را از دست می‌دهیم و وحشت ما از طرح‌هایی است که هم اکنون در حال مطالعه هستند. در مجموع این طرح‌ها هم به تولید برق و هم به سوددهی این صنعت آسیب می‌زنند و در کل اجرای هر متر مکعب انتقال آب، هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند و دولت نیز با پول نفت طرح‌های انتقال آبی را اجرا می‌کند که از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیستند و هزینه‌های بسیاری را به دنبال دارند.
 
قمشی با بیان این‌که انتقال آب بین حوضه‌ای چالش‌های بسیاری برای حوضه‌های مبدا و مقصد ایجاد می‌کند، عنوان کرد: این اقدام تماما برای ما ضرر و زیان به همراه خواهد داشت. اکنون نیز کیفیت آب کارون بسیار تغییر یافته و میزان شوری آب افزایش بسیاری داشته است که این مساله عملکرد حوزه کشاورزی را دچار افت شدید می‌کند و با طرح‌های جدید انتقال آب باید منتظر افت بیشتر کیفیت آب کارون باشیم.
 
وی ادامه داد: خوزستان از نظر منابع آبی خود و همچنین کیفیت آب شرب و بهداشتی در بسیاری از شهرهای خود دچار مشکل است وگرنه ما با استان اصفهان هیچ دعوایی نداریم و در استان اصفهان دیگر نیازی به انتقال آب وجود ندارد، چون 90 میلیارد مترمکعب از طرح انتقال آب زاینده رود به یزد متوقف شده و برای استان اصفهان اختصاص یافته است.
 
قمشی گفت: از آن طرف طرح کوهرنگ 250 میلیون مترمکعب را به اصفهان انتقال خواهد داد و طرح بهشت آباد نیز بیش از 150 میلیون مترمکعب به این استان می‌رساند، بنابراین این میزان می‌تواند دو برابر مصرف آب شرب و بهداشت استان اصفهان را تامین کند و انتقال آب به این استان اصلا قابل توجیه نیست.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار