اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
نشست خبری عوامل فیلم سینمایی «فروشنده» با حضور اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی برگزار شد.
باشگاه خبرنگاران: نشست خبری عوامل فیلم سینمایی «فروشنده» با حضور اصغر فرهادی، شهاب حسینی و ترانه علیدوستی آغاز شد.

اصغر فرهادی و شهاب حسینی توانستند به ترتیب نخل طلای جشنواره کن 2016 را برای بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد دریافت کنند.

فرهادی:هیچ سیاه نمایی در «فروشنده» وجود ندارد +تصاویر

فرهادی: قصه فیلم لو نرود

فرهادی
 در ابتدای این نشست ضمن اعلام اینکه بیشتر افراد حاضر در این نشست خبری فیلم «فروشنده» را ندیده‌اند گفت: از پرداخت به جزئیات قصه خودداری می کنیم و تنها به سوالات حاشیه‌ای پاسخ داده خواهد شد. چرا که ورود به موضوع فیلم صحیح نیست و قصه را لو نمی‌دهیم. ضمن اینکه از فرصت استفاده می کنم و همین جا از تمامی عوامل فیلم تشکر می‌کنم.

فیلم دیر به جشنواره رسید، اما رسید

فرهادی
 در پاسخ به سوالی مبنی بر رسیدن دیرهنگام فیلم «فروشنده» به داوری جشنواره کن گفت: زمان خاصی برای بازبینی فیلم ها وجود دارد. فیلم ما در آن موقع آماده نبود و ما هم برای حضور در جشنواره کن به نوعی منصرف شدیم و در فکر اکران عمومی فیلم بودیم. تا اینکه مدیریت جشنواره اعلام کرد برخی فیلم‌های دیگر هم به جشنواره راه پیدا می کنند که این اتفاق برای فیلم ما افتادو البته قبلا هم این اتفاق افتاده بود.

خدا نکند روزی فیلمی بسازم که دیده نشود

فرهادی در ادامه درباره علت موفقیت فیلم‌هایش در جذب مخاطب گفت: این برای من جای افتخار و دستاورد بسیار بزرگی است که فیلم هایم در کشورم دیده شوند و مخاطبی داشته باشند. سعی کردم بعد از «رقص درغبار» فیلم هایی را بسازم که نه فقط مخاطب خاص که مخاطب عام را جذب کند. کاری که در نگاه اول کمی سخت می نمود. کلا دوست ندارم روزی برسد فیلمی بسازم که دیده نشود و مخاطب نداشته باشد.

فرهادی:هیچ سیاه نمایی در «فروشنده» وجود ندارد +تصاویر

حرف اصلی فیلم های فرهادی، تفکر است

شهاب حسینی هم در این نشست ضمن ابراز علاقه برای بازی در نقش های اندیشه محور گفت: در فیلم های فرهادی همواره تفکر حرف اول را میزند و البته این نوع نگاه بر بازی همه ما اثرگذار است. 


سوالی از شهاب حسینی درباره تیتر روزنامه سعودی


شهاب حسینی بازیگر «فروشنده» در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره تیتر روزنامه سعودی گفت: بسیار خوشحالم که عزت سرزمینمان با ابزارهای فرهنگی رقم می خورد. عربستان کشوری است که ادوات جنگی فراوانی دارد اما فرهنگ ندارد. یعنی نتوانسته از طریق ابزارهای فرهنگی در دنیا نفوذ کند. کاری که ما همواره از پس آن بر آمده ایم.


«فروشنده» هیچ سیاه نمایی ندارد


اصغر فرهادی در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی و تحسین آنها گفت: من در تمامی جشنواره های خارجی حاضر نبودم. از سوی دیگر همه فیلم های ایرانی حاضر در جشنواره ها را هم ندیدم. اما در مورد فیلم «گاو» باید بگویم که این فیلم فقر و ... را نشان می دهد و فیلمی سیاه است اما ارزشمند است و باید بگویم بقای سینمای ایران مدیون فیلمی مثل «گاو» است.

برخی افراد  اصلا سینمایی نیستند و دغدغه شان سینما نیست. من هم کاری به آنها ندارم اما به بقیه می گویم که هیچ سیاه نمایی در «فروشنده» وجود ندارد. می پذیرم که برخی صحنه ها کمی ناراحت کننده هستند اما اینکه بگوییم در جشنواره های خارجی منتظرند تا چنین نماهایی ببینند و جایزه بدهند را قبول ندارم.

این کارگردان در خصوص پیش بینی از حاشیه های به وجود آمده بعد از ساخت فیلم فروشنده اظهار داشت: پیش بینی می کردم که بعد از ساختن «فروشنده» حاشیه هایی برای من به وجود آید که نمونه آن را دیدیم. در رسانه ها راجع به سرمایه گذاری دختر پادشاه قطر و ... حرف زده شد و برای من حاشیه سازی شد که جای خنده داشت.
 
وی افزود: من با عوامل فیلمی در اسپانیا صحبت کردم و همه چیز آماده فیلمبرداری بود اما درست زمانی که به ایران برگشتم، حس کردم که باید اینجا کار کنم و دلایل عاطفی و عشق به ایران در آن بسیار دخیل بود. با وجود این که کنار گذاشتن پروژه اسپانیا سخت بود و قاعدتاً ناراحتی هایی را به دنبال داشت اما همه آن ها را به جان خریدم و در ایران فیلم ساختم. 

فرهادی اضافه کرد:  این خانمی که به عنوان سرمایه گذار ما و دختر امیر دوهه قطر از آن یاد شده، مدیر اجرایی یک شرکت فیلم سازی در قطر است.

اطبایی هم در این باره اظهار داشت: خانمی که در رسانه ها به عنوان سرمایه گذار فیلم «فروشنده» از او یاد شد همان طور که آقای فرهادی گفت مدیر موسسه فیلم سازی در دوهه قطر است. چنانچه 7 فیلم در جشنواره کن را ساپورت کرد که فیلم «فروشنده» از جمله آن بود. کشور قطر و دوهه به دنبال این هستند که از طریق پروژه های سینمایی حاضر در جشنواره های جهانی، سینمای خود را بشناسانند البته آن ها در خصوص ساخت فیلم دخالتی نمی کنند و سیاست های خاص خودشان را دارند.


خودمان را دست کم نگیریم

فرهادی
 با تاکید بر موفقیت سینمای ایران گفت: واقعا کدام کشور دنیا این اندازه فیلم خوب دارد؟ ما نباید خودمان را دست کم بگیریم. من در هیچ جشنواره خارجی صدایم نلرزیده و نگران نبودم. چون اصل و ریشه ام را می شناسم و می دانم از کجا و چه سرزمینی آمده ام. پس سعی نکنیم خودمان را دست کم بگیریم و کوچک بشماریم. سال ها قبل یک کارگردان خارجی «گاو» را تحسین کرد.


انتظار این حجم از استقبال را نداشتیم

فرهادی در ادامه گفت: پیشنهادات بسیاری به من شد که هیچ یک را نپذیرفتم. ایران برای من مهم است و هرگز از ایران نمی روم و دوست دارم در کشور خودم فیلم بسازم. اگر با خارجی ها فیلم می سازم یا در خارج فیلم را تولید می کنم، برای این است که با تکنیک های روز دنیا برای فیلمسازی آشنا شوم. عده‌ای می‌خواهند بگویند فیلم‌های من در داخل مخاطبی ندارد. در واقع آنها اصلا نمی خواهند مخاطب فیلم های من را ببینند. ما اصلا انتظار این حجم از استقبال را نداشتیم. حضور در جشنواره خود اتفاق بزرگی بود و برای ما کافی بود. اما وقتی اولین سانس نمایش گذشت و مواجه شدیم با آن حجم گسترده تشویق ها و تمجیدها فهمیدیم اتفاق بزرگی افتاده و به آنچه می خواستیم رسیده ایم.

فرهادی همچنین تاکید کرد که تهیه کننده فیلم در جایزه بازیگری نقشی نداشت و البته قبلا گفته بودند که فیلم جدایی را هم تهیه کننده خارجی ساخته این درست نبود و تهیه کننده و سرمایه گذار داخلی جدایی را ساختند.

از اینکه شهاب جایزه برد خوشحال شدم، چون تونستم راحت بغلش کنم!

کارگردان فروشنده همچنین تاکید کرد احساسی ترین صحنه جشنواره کن برای او طنین صدای استاد شجریان بوده و گفت: من خودم آن آواز را انتخاب کردم و گفتم اگر فرش قرمز برای ماست باید موسیقی هم ایرانی باسد. از همان ابدا هم حس ششم م به من می گفت که یکی از بازیگران جایزه را می برد، اینکه شهاب جایزه را برد برایم خیلی خوشایند بود و ذوق کردم چون توانستم راحت بغلش ککنم!

فرهادی همچنین تاکید کرد: ترانه و شهاب در فیلم «درباره الی» با هم همبازی بودند. آنقدر باهوش هستند که نگذارند بازی ها تکراری شود. اما من در همان زمان هم گفته بودم که هنوز همه چیز رو در بازی شان رو نکرده اند و تازه اول راه هستند.

فرهادی:هیچ سیاه نمایی در «فروشنده» وجود ندارد +تصاویر

جشنواره های خارجی با عرف ما آشنا هستند


ترانه علیدوستی هم در این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از همکاری چندباره با فرهادی گفت: 14 سال از اولین همکاری من با فرهادی می گذرد. او همیشه تاکید داشته که کارگردان نباید به دنبال مانیفست دادن باشد اگر این طور بود باید برود و سیاستمدار بشود. من هیچ وقت فکر نمی کردم روزی برسد که مردم بگویند چرا کشور ما را سیاه نشان می دهی؟ امیدوارم این امر دیگر تکرار نشود. از طرفی درباره نوع برخورد ها نسبت به پوشش ما، باید بگویم که آنها با عرف و قوانین جامعه ما به خوبی آشنا هستند و هیچ مشکلی نداشتیم.

تنها اکران عمومی خواهیم داشت

فرهادی همچنین در این نشست خبری با تاکید بر اکران عمومی فیلم گفت: اگر برای فیلم اکران خصوصی بگذاریم عده ای می توانند فیلم را ببینند و عده ای نه و ما نمی خواهیم که ناراحتی پیش بیاید برای همین اجازه بدهید همه با هم فیلم را در اکران عمومی ببینیم. البته فیلم هنوز پروانه نمایش ندارد و باید منتظر باشیم.

فرهادی در رابطه با تاثیر گرفتن از آثار دیگر در فیلم هایش گفت: در «فروشنده» نگاهی به اثرهای دیگر هم داشتیم. مانند «گاو» داریوش مهرجویی یا نمایشنامه «مرگ یک فروشنده» اثر آرتور میلر و بعضی از آثار دیگری که دوستشان داشتم اما در روند فیلمنامه نویسی و ساخت فیلم از اثر دیگری تاثیر نگرفتم. 

فرهادی همچنین در پایان صحبت های خود تاکید کرد: اگر بعضی ها قرار است از موفقیت های من حرص بخورند، حالا حالاها باید حرص بخورند چون من قصد دارم حالا حالاها فیلم خوب بسازم!

شهاب حسینی در رابطه اشتراکات انسانی موجود در فیلم های فرهادی اظهار داشت: اگر اصغر فرهادی می خواست فیلم بسازد، برای جایزه گرفتن و یا برای این که فیلم جدیدش مثلاً از «درباره الی» بهتر باشد اتفاق ویژه ای برای این فیلم نمی افتاد. اشتراکات انسانی از نکات متفاوت آن ها خیلی بیشتر است. این نکات اخلاقی چیزی نیست که من ایرانی بفهمم اما بقیه متوجه نشوند. ما دو نوع فیلم داریم یکی فیلم ایرانی، یکی فیلم ساخت ایران. فیلم ایرانی مختصات بومی دارد اما فیلم ساخت ایران جزو محصولات صادراتی فرهنگی است که آقای فرهادی این مهم را به خوبی انجام می دهد.  

اصغر فرهادی در این باره اظهار داشت: برای مثال در «درباره الی» صندوق صدقات فقط برای افراد بومی مطرح است و مردم غیرایرانی متوجه آن نمی شوند و فکر می کنند که چیز گرافیکی است اما احساسات چیزی است که در همگان وجود دارد. یک مادر در همه جای دنیا همان احساسات مشابه را دارد. خاطره ای در این باره برای من اتفاق افتاده بود یادم است زمانی به کوبا رفته بودم برای سفری تفریحی به هاوانا رفته و در محله های فقیر نشین راه را گم کردیم. دوست من از خانمی نابینا که گدایی می کرد آدرس پرسید و این گونه سر حرفش با این خانم باز شد و وقتی که خانم فهمید من فیلمساز هستم پرسید که چه فیلمی ساخته ام و هنگامی که جواب دادیم گفت که من این فیلم را می شناسم. پریروز راجع به این فیلم در رادیو حرف زده بودم و در کل این مختصات فرهنگ است که مرز نداشته باشد و همگان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. می توان گفت که لازمه سیاست در پررنگ تر کردن مرزها است. اما فرهنگ کاملاً برعکس است که سعی در از میان برداشتن این مرزها دارد. ما باید فکر کنیم که همه شبیه همدیگریم و هیچ کینه و دشمنی بین ما نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار