اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
حاشیه هایی از سفر معاون وزیر صنعت به خوزستان + سخنان خبیر سرپرست استانداری خوزستان / مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان/عضو خانه صنعت و معدن استان/ رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی / رئیس سازمان صنعت خوزستان
متاسفانه برخی مواقع برخورد ما با سرمایه گذاران در خوزستان به نحوی است که سرمایه گذار به جای قرار، فرار را ترجیح می دهد...


شوشان: علی یزدانی ورزنه معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با سفر به خوزستان از شهرک شماره 3 اهواز بازدید و در افتتاح و بهره برداری از واحد تولیدی پیمان پرس شرکت و در پایان سفر خود به اهواز در سومین نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی در استانداری حاضر و سپس راهی آبادان شد.

به گزارش شوشان ، حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در سومین نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد گفت: با توجه به انتخاب شعار سال و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی بدون شک این مهم جزء اولویت های استان و کشور می باشد و یکی از وظایف ما در ستاد سیاست گذاری راه اندازی واحدهای نیمه تمام و نیمه کاره صنعتی است که امیدواریم به نتیجه مطلوبی در این زمینه دست یابیم.


وی گفت: در کشور 16 هزار میلیارد تومان جهت راه اندازی واحدهای نیمه فعال و یا غیرفعال با حمایت بانک مرکزی مد نظر است که شرایط مناسبی برای وصول آنها وضع شده و خوشبختانه از این رقم اعتباری بالغ بر 443 میلیارد تومان به استان خوزستان اختصاص داده شده است که اولویت پرداخت تسهیلات واحدهایی می باشند که از طریق ما معرفی می شوند و بیشتر واحدهایی مد نظر بوده است که اشتغالزایی 10 تا 100 نفر را دربرمی گیرند و اطلاعات آنها جمع آوری شده است و انشاء الله بتوانیم این رقم را که نه حتی بیش از این را جذب کنیم، البته لازم به ذکر است که تعداد شاغلین ما نسبت به سهم کل کشور 25/2 درصد است، اما تسهیلات دریافتی ما 77/2 درصد است.

حاجتی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان داشت: اولویت ما برای راه اندازی واحدهای نیمه کاره و غیرفعال باید بر اساس نرخ بیکاری شهرستانها مد نظر قرار گیرد زیرا بر اساس آمار سال 90 نرخ بیکاری استان 7/25 درصد اعلام شده است که این رقم در برخی از شهرستانهای ما مثل مسجدسلیمان، باوی، اهواز، اندیکا، اندیمشک، دشت آزادگان و شادگان بعضا تا 44 درصد هم می رسند و انتظار می رود ستاد تسهیلات پاسخ مناسبی برای حمایت از این شهرستانها بدهد.


همچنین پناهی عضو خانه صنعت و معدن استان گفت: به نظر من به جای پرداخت تسهیلات باید مشوق های لازم جهت راه اندازی واحدها به صاحبان صنایع ارائه شود، زیرا یک سرمایه گذار ترجیح می دهد در همین شهرهایی که نام بردید به سرمایه گذاری بپردازد تا شهرهایی که نسبت به مرکز استان دور می باشند.

مهندس حسن زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: از نظر من هیچ محدودیتی در راستای پرداخت اعتبار به واحدهای نیمه تمام در هیچ جای استان وجود ندارد و به محض اینکه اعتبار به پایان رسید می توانیم به فکر افزایش آن باشیم، اما اگر این موضوع محدود به شهرستانها شود، شاید برخی از شهرستانهای ما موضوعی برای ثبت نام رفع مشکلات و یا واحدهای نیمه تمام نداشته باشند و بعد اعتبار مورد نیاز جذب نشود.


وی ادامه داد: جا دارد از همکاری های همه جانبه بانک ملی که 41 طرح از طرحهای ارائه شده را برای پرداخت تسهیلات پذیرفتند تشکر کنم، این موضوع واقعا جای تقدیر دارد.

همچنین چنگلوایی رییس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: به عقیده من برای پرداخت تسهیلات به شهرهای با نرخ بالای بیکاری باید یک فرصت در نظر گرفته شود، مثلا این شهرها در مدت زمان معلوم و مشخصی واحدهای نیمه تمام و غیرفعال را معرفی کنند تا با بررسی لازم بتوان به آنها اعتبار داد و اگر از مدت زمان  معین استفاده نشد سایر شهرستانها را از این فرصت محروم نکنیم.

وی ادامه داد: جدای از این ما باید در موضوع تبلیغات بیشتر همت کنیم تا سایر واحدها از موضوع فوق باخبر شوند، همچنین اینکه ما روی شهرک های کشاورزی بحث داریم و باید به فکر ایجاد شهرک های کشاورزی هم باشیم.


همچنین مهرداد نیکو سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان گفت: در سفر آقای نوبخت به خوزستان در نوروز سال جاری 7 محور کاری در شورای اداری استان مطرح و جلسات متعددی در این زمینه برگزار کردیم و چارچوب کاری مشخص شد و 7 محور در 4 کارگروه اقتصادی، آمایش، 2 مورد زیربنایی و 1 مورد پژوهش و فناوری واگذار و کارها به صورت فشرده انجام گرفت و در 22 جلسه ای که برگزار شد 7657 نفر ساعت کار کارشناسی برای برنامه های کوتاه مدت به اجرا درآمد ولی ما اهداف خود را تا پایان سال 97 برنامه ریزی کردیم.

وی بیان داشت: لازم به ذکر برای 7 محور فوق 20 شاخص مد نظر قرار گرفت که 3 شاخص در بافت فرسوده، 5 شاخص در ناوگان حمل و نقل عمومی، 1 شاخص در زمینه پرورش ماهی در قفس، 2 شاخص در کشت گلخانه ای، 3 شاخص در توسعه سواحل جنوبی و ... در نظر گرفته شد که غالب این شاخص ها با سطح ملی هماهنگ شده و مورد پذیرش قرار گرفته است.

نیکو این را هم گفت که اغلب محدودیت های ما مربوط به محدودیت های نرم افزاری ، ضوابط و مقررات اداری به خصوص در بافت فرسوده و تداخل با دستگاه های اجرایی و تمرکز گرایی در سطح ملی است.

همچنین مهندس علی یزدانی ورزنه معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: یکی از مهمترین نکاتی که دغدغه ما را در سال جدید نسبت به گذشته بیشتر کرد فرمایشات مقام معظم رهبری است مبنی بر اینکه شنیده ام در کشور چندین هزار کارخانه کوچک وجود دارد که 60 درصد آنها دچار تعطیلی و رکود می باشند و اگر این گونه باشد خسارت است، زیرا همین صنایع کوچک می توانند ما را در زمینه اشتغالازیی و تولید و اقتصاد به نتیجه مطلوب برسانند، از این رو تمام تلاش ما باید رفع مشکلات واحدهای صنعتی کوچک باشد تا بتوانیم به اهداف مد نظر رهبر معظم انقلاب که اهداف عالیه می باشد برسیم.

وی گفت: از این رو یکی از اهداف ما راه اندازی واحدهای نیمه فعال و یا غیرفعال با درصدهای مختلف است و قطعا واحدهایی که تولیدات با کیفیت داشته اند در راس قرار می گیرند و تسهیلات مورد نیاز به آنها پرداخت می شود و انتظار می رود صاحبان صنایع و متقاضیان از طریق رسانه ها اخبار را دنبال کنند و اینکه ان واحدهایی که از وزارتخانه صنعت و یا کشاورزی مجوز دارند باید تا پایان سال تعیین تکلیف و راه اندازی شوند.

معاون وزیر صنعت گفت: تا 9 خرداد سال جاری واحدهای متقاضی می توانستند در سامانه طراحی شده جهت رفع مشکلات خود ثبت نام کنند که از 4309 واحد ثبت نام شده تنها 168 واحد مربوط به خوزستان است که از این تعداد 160 واحد صنعتی، 6 طرح صنعتی و 2 واحد کشاورزی می باشند.

یزدانی بیان داشت: در خوزستان تعداد واحدهای دارای پروانه 2219 واحد می باشند و از این تعداد 2010 واحد کوچک و 87 واحد متوسط و 122 واحد بزرگ هستند که قطعا برای ساماندهی واحدهای بزرگ خارج از مصوبات تسهیلات در نظر گرفته می شود، لازم به ذکر است از تعداد واحدهای اشاره شده 2097 واحد کوچک و متوسط می باشند که اهمیت واحدهای کوچک را نشان می دهد و 1225 مورد آنها در درون شهرک ها فعال هستند که 1181 مورد آنها کوچک است که متاسفانه 337 مورد آنها غیرفعال می باشند و از این واحدها 327 مورد کوچک، 6 مورد متوسط و 4 مورد بزرگ می باشند، همچنین 63 واحد توسط بانکها تملک شده اند و 62 مورد غیرفعال می باشند.



وی گفت: ماموریت دیگری که به ما سپرده شد، ساماندهی واحدهای فاقد پروانه و زیر 50 درصد پیشرفت فیزیکی است که 952 مورد در خوزستان می باشند و 920 مورد واحد کوچک و 12 واحد متوسط و مابقی بزرگ هستند، همچنین لازم به ذکر است که استقبال در شهرک های صنعتی اهواز1 و 2 و 4 و آبادان و بندرامام و دزفول 2 نسبت به سایر شهرک های استان بالاتر است، اما در برخی از همین شهرستانها از جمله اهواز و آبادان درصد بیکاری بسیار بالاست و باید برای این موضوع فکری شود.

یزدانی گفت: امیدواریم به همت مسئولین استان و البته هماهنگی سران قوا بتوانیم مشکلات استان خوزستان را در زمینه راه اندازی واحدهای نیمه تمام و یا غیرفعال مرتفع نمائیم.

همچنین مهندس خبیر سرپرست استانداری خوزستان گفت: یکی از مسائلی که باید در خوزستان مورد توجه قرار گیرد استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل هایی است که مغفول مانده اند و فکر می کنم مدیران استان بهتر بتوانند این ظرفیت ها را شناسایی و آنها را مطرح کنند و قطعا می توانیم از ظرفیت های قانونی بودجه و برنامه ششم توسعه و یارانه های پیش بینی شده به این سمت قدم برداریم.

وی همچنین گفت: متاسفانه برخی مواقع برخورد ما با سرمایه گذاران در خوزستان به نحوی است که سرمایه گذار به جای قرار فرار را ترجیح می دهد ، این در حالی است که همین سرمایه های کوچک است که می تواند باعث رونق اقتصادی در جامعه و استان ما شود و پویایی را با اشتغالزایی به خوزستان برگرداند.

خبیر بیان داشت: انتظار می رود رسانه های استان با اطلاع رسانی مناسب در زمینه چگونگی ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی فعالیت گسترده ای داشته باشند و اینکه اشاره شود دولت چه تسهیلاتی به واحدهای صنعتی ارائه می کند و مشوق هایی در نظر گرفته شود که سرمایه گذاران راغب به سرمایه گذاری در مناطق محروم شوند.

همچنین اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان گفت: بدون شک این سفر می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات استان در زمینه پرداخت تسهیلات دولتی و یارانه به واحدهای نیمه تمام صنعتی باشد و قطعا اگر چنین مهمی به نتیجه برسد در زمینه تولید و اقتصاد و به حرکت درامدن چرخه نقدینگی اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

وی در پایان گفت: امیدواریم با روی دادن چنین مهمی و البته همت صنعتگران شاهد بهره برداری از واحدهای صنعتی با حمایت دولت و البته رفع مشکلات باشیم که توجه به مسائل مالیاتی، عدم توجه به چک های برگشتی و حل مشکلات بیمه بتوان این موضوع را تحقق بخشید.

حاشیه ها

سفر مهندس علی یزدانی معاون وزیر صنعت به خوزستان و حضور در شهرک صنعتی شماره 3 اهواز برای افتتاح شرکت پیمان پرس با حاشیه های مختلفی روبه رو بود که در زیر به آنها اشاره می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت پیمان پرس این شرکت مشغول تولید قطعات و تجهیزات صنعتی برای شرکت های بزرگ خوزستان و کشور در زمینه نفت و حفاری و فولاد و پالایشگاه و پتروشیمی است که 85 نفر را به صورت مستقیم به کار گرفته است و عمده مشکل این واحد صنعتی که برای راه اندازی آن 7 میلیارد تومان سرمایه گذاری اولیه انجام شده است، نداشتن پایان کار برای اخذ مجوزات بعدی و نبود زیرساخت مهمی به نام مخابرات و یا بهتر بگویم تلفن است.

حاجتی برای اینکه نظر جمع را برای پرداخت تسهیلات به شهرستانهای با نرخ بیکاری بالا مثبت اعلام کند، رای گیری انجام داد و با اینکه تعداد نفرات که نظر مثبت دادن نسبت به تعداد افرادی که نظر منفی دادند کمتر بود، اعلام کرد صلوات بفرستید و این موضوع را تصویب شده اعلام کرد.

حاجتی این را هم گفت که اولویت ما برای راه اندازی واحدهای نیمه کاره و غیرفعال باید بر اساس نرخ بیکاری شهرستانها مد نظر قرار گیرد زیرا بر اساس آمار سال 90 نرخ بیکاری استان 7/25 درصد اعلام شده است که این رقم در برخی از شهرستانهای ما مثل مسجدسلیمان، باوی، اهواز، اندیکا، اندیمشک، دشت آزادگان و شادگان بعضا متغیر از 27 درصد تا 44 درصد هم می رسند و انتظار می رود ستاد تسهیلات پاسخ مناسبی برای حمایت از این شهرستانها بدهد.

خبیر این را هم گفت که متاسفانه برخی مواقع برخورد ما با سرمایه گذاران در خوزستان به نحوی است که سرمایه گذار به جای قرار، فرار را ترجیح می دهد ، این در حالی است که همین سرمایه های کوچک است که می تواند باعث رونق اقتصادی در جامعه و استان ما شود و پویایی و اشتغالزایی را به خوزستان برگرداند.

یزدانی به چنگلوایی رییس جهاد کشاورزی خوزستان قول داد هر شهرکی را که بخواهند با تخفیف ویژه در راستای واگذاری زمین به بخش کشاورزی اختصاص می دهند و این موضوع نیازی به مصوبه خارج از استان ندارد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار