شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
دکتر ایدنی در همایش روسای دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 4 آمایشی کشور: خوشبختانه باتوجه به شرایط و ظرفیت های منطقه ای با تقسیم بندی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به مناطق آمایشی مختلف، ماموریتهای دانشگاه های علوم پزشکی هرمنطقه باتوجه به نقاط ضعف و قوت آن منطقه طراحی و ابلاغ شده است

سه شنبه 11 خردادماه 95همایش روسا و معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 4 آمایشی کشور در راستای عملیاتی نمودن تحول در حوزه آموزش با حضور دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر اکبری قائم مقام معاون آموزشی و سرپرست مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت و همچنین روسا و معاونین دانشگاه های علوم پزشکی منطقه 4 آمایشی کشور شامل دانشگاههای علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، لرستان، دزفول و دانشکده های علوم پزشکی آبادان و بهبهان به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد.

دکتر ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی(ره)، شهدای پانزده خرداد و کلیه شهیدان انقلاب اسلامی که جان و هستی خود را در راه کشور فدا نمودند، بیان داشت: امروز ما در دانشگاه علوم پزشکی جنددی شاپور اهواز مفتخریم که پس از انقلاب اسلامی به برکت خون شهداء، شاهد توسعه همه جانبه ای در حوزه پزشکی و توسعه آموزش پزشکی بوده ایم.

وی افزود: خوشبختانه دانشگاه جندی شاپور به عنوان نمادی از آموزش عالی و مرکزی جهت رجوع به هویت تولید علم و انتقال دانش به ویژه در حوزه علوم پزشکی در کشور مطرح بوده است. در اسناد تاریخی نیز در مناطق مختلف کشور شاهد کارهایی در زمینه پزشکی بوده ایم. با این وجود مایه مباهات و افتخار تمامی افراد جامعه به ویژه همشهریان خوزستانی است که دانشگاه جندی شاپور اهواز به صورت نظام مند و کلاسیک در زمان ساسانیان تاسیس و محلی جهت داد و ستد علم و فرهنگ در کشور شد و پزشکان غیر ایرانی جهت انتقال دانش در آن حضور فعال داشتند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ریشه های فرهنگی رنسانس ابتدا در شرق بوده و پس از آن به غرب منتقل شده اند، ادامه داد: در ایران باستان و مناطق اسلامی اقوام مختلفی ایرانی صاحب فرهنگ اصیل بودند، بنابراین دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز می تواند نمادی جهت بازیابی و نوسازی هویت ایرانی و اسلامی در کشور باشد.

ایدنی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای خوبی در زمینه دانش پزشکی در کشور بوده ایم که از مهمترین این دستاوردها می توان به خود اتکایی و تربیت نیروی انسانی متخصص در تمام رشته های پزشکی اشاره کنیم. همچنین در مسئله توسعه خدمات بهداشتی خوشبختانه امید به زندگی در مردم 10 تا 15 سال افزایش داشته است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور اضافه کرد: علیرغم اینکه کمتر از 10 درصد از بودجه پژوهشی کشور به حوزه پزشکی اختصاص دارد، ولی خوشبختانه رشد چشمگیری در زمینه پژوهش پزشکی داشته ایم و در حال حاضر بیش از 40 درصد از پژوهش های کشور در حوزه پزشکی تولید می شوند و کشور عزیز ما در تولید علم درحوزه پزشکی، شانزدهمین کشور در جهان و اولین کشور در منطقه خاورمیانه شرقی است.

ایدنی بیان داشت:  در 10 سال اخیر علیرغم تغییر سیمای مرگ و سیمای بیماری ها در کشور متاسفانه متناسب با آن ظرفیت های نظام سلامت تغییری نداشته و لازم بود در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مداخلاتی انجام می شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: خوشبختانه با اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در کشور شاهد نتایج خوب و ارزنده ای در کشور بوده ایم و به استناد مدارک سازمان بهداشت جهانی این نتایج به ویژه در زمینه کاهش هزینه بیماری ها و افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت غیر قابل انکار می باشد.

وی با بیان اینکه بدون توجه و نگاه ویژه به زیرساخت های حوزه سلامت و آموزش پزشکی در کشور، اجرای طرح تحول نظام سلامت یک مداخله موقت است، اظهار نمود: لازم است نظام آموزش پزشکی در جهت تامین نیازهای بازار سلامت دچار تحول شود. دراین زمینه تلاش های زیادی توسط دکتر باقر لاریجانی و همکاران وی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت صورت گرفته که در نهایت بسته های تحول و نوآوری در حوزه آموزش با رویکرد تربیت نیروی انسانی متخصص طراحی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان داشت: خوشبختانه باتوجه به شرایط و ظرفیت های  منطقه ای با تقسیم بندی دانشگاه های علوم پزشکی کشور به مناطق آمایشی مختلف، ماموریتهای دانشگاه های علوم پزشکی هرمنطقه باتوجه به نقاط ضعف و قوت آن منطقه طراحی و به دانشگاه های علوم پزشکی مناطق آمایشی ابلاغ شده است.

ایدنی در پایان خاطر نشان کرد: امید است با اجرای این بسته های آموزشی بتوانیم به اهداف چشم انداز  جمهوری اسلامی ایران درافق 1404 رسیده و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز این آمادگی را دارد که در این مداخله سودمند از تمام امکانات و ظرفیتهای خود جهت ایجاد جهش کیفی در تربیت نیروی انسانی استفاده نموده و ان شاء الله در آینده نزدیک شاهد نتایج خوبی در این زمینه باشیم.








نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار