شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷
سرپرست استانداری خوزستان بر ضرورت هدفمند کردن برنامه‌ها در بخش صادرات تأکید کرد و گفت: بخش خصوصی در خوزستان توانمند نیست.

جلسه گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در ارتباط با طرح مشکلات و راهکارها در صادرات در مرز شلمچه با کشور عراق با حضور استاندار و اتاق بازرگانی و دیگر دستگاه‌ها و بخش خصوصی صبح امروز در استانداری خوزستان تشکیل شد.

سرپرست استانداری خوزستان با بیان اینکه مشکلات بایستی بی‌پرده و شفاف از سوی هر دو بخش خصوصی و دولتی مطرح شود، اظهار داشت: از جمله تنگناهایی که در خوزستان با آن درگیر هستیم عدم توانمندی بخش خصوصی است.

فرج‌الله خبیر تصریح کرد: در مرز چزابه و شلمچه شاهد صادرات کالای فراوانی هستیم که درصد بسیار کمی از آن مربوط به خوزستان است و استان‌های دیگر از این فرصت استفاده بهتری داشته‌اند.

وی با تأکید بر تلاش افزون‌تر به منظور ایجاد شرایط مناسب‌تر برای فعالیت بخش خصوصی اذعان داشت: با توجه به مواردی که مطرح شد قسمتی از مشکلات ساختاری است که بایستی از سوی دستگاه‌ها بررسی و تغییرات لازم اعمال شود و قسمتی نیز مربوط به امکانات است.

خبیر با اشاره به مرز مشترک ایران با عراق یادآور شد: مرز کردستان به لحاظ اینکه با بخش کردنشین در ارتباط هستند شرایط مناسب‌تری مهیاست و از مرز ایلام تا انتهای خوزستان نوع ارتباطات متفاوت است.

وی تأکید کرد: بایستی با برقراری ارتباط مناسب با کنسولگری‌ها در شهرهای مرزی عراق علاوه بر دریافت به موقع اطلاعات دقیق از تصمیمات و قوانینی که در آن کشور اتخاذ می‌شود، ارتباطاتمان را نیز وسعت داده تا بتوانیم صادرات را در این مرز با مبدأ خوزستان گسترش دهیم.

سرپرست استانداری خوزستان عنوان کرد: کشورهای دیگر مانند ترکیه و کویت تسهیلاتی را برای عراق قائل می‌شوند که منجر به افزایش مبادلات خواهد بود و این امر می‌تواند به رابطه بازرگانی ما با کشور عراق لطمه وارد کند.

خبیر افزود: برای رفع موانع و مشکلات حاضر در سطح ملی می‌توانیم با بخش‌های مختلف وزارت و ریاست جمهوری به طرح موضوع بپردازیم اما در ابتدا لازم است این مسأله به طور کامل‌تری مورد بررسی قرار گرفته و با دسته‌بندی موضوعات مربوط به هر بخش دید جامع‌تر و هدفمند‌تری نسبت به آن داشته باشیم.

وی موارد گواهی بهداشت(BV)، تعرفه‌ها، احداث انبارها و سردخانه‌ها توسط منطقه آزاد، اقدامات لازم به منظور استقرار گارد گمرک و رفع تداخل‌ها با مرزبانی، رفع تعدد مدیریت در شلمچه، عدم حمایت صندوق ضمانت صادرات و نظام بخشی به امور کارگری در آن منطقه را در دستور کار قرار داد و اعلام کرد: ظرف مدت 15 روز کار گروهی متشکل از بخش‌های مربوط بایستی تمامی مسائل مربوط به تجارت و صادرات در مرز را مورد بررسی قرار دهند و در جلسه بعد پیشنهادات مطرح و نهایی شود.

خبیر عنوان کرد: تجارت ما با عراق فاقد نظام‌مندی و ساختار مناسب است و به منظور استفاده از فرصت هم‌جواری با این کشور بایستی زیرساخت‌ها و ارتباطمان را با عراق بهبود ببخشیم و این امر خود نیازمند عزم راسخ دولت و بخش خصوصی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار