اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
نشست شورای مشارکت های مردمی بهزیستی خوزستان / 1200 خانواده با بیش از دو معلول زندگی می کنند / حدود 75 هزار معلول در سطح استان شناسایی شده و 33 هزار خانوار تحت پوشش داریم
حدود 75 هزار معلول در خوزستان شناسایی شده و 33 هزار خانوار تحت پوشش داریم و تنها راه برای توانمند کردن خانوارها...


شوشان: نشست شورای مشارکت های مردمی بهزیستی خوزستان با حضور مهران کریمیان معاون مشارکتهای مردمی اداره کل بهزیستی استان خوزستان ، خجسته رئیس بهزیستی اهواز و تعدادی از خیرین خوزستانی و نمایندگانی از دستگاه های استان از جمله اوقاف ، تعاون و رفاه اجتماعی، حجت الاسلام مالکی نماینده دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان و .... در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی خوزستان برگزار شد.

به گزارش شوشان ، کریمیان معاون مشارکتهای مردمی اداره کل بهزیستی خوزستان در این نشست ضمن خوش آمد گویی به حاضرین شورای مشارکت های مردمی را یکی از شور هایی دانست که طبق قانون باید در استان ها تشکیل و هر سه ماه یکبار جلسه ای برگزار کند و صورت جلسات و تصمیمات اعضای شورای مشارکت های مردمی را به کشور اعلام کنند.

وی افزود: طبق قانون تشکیل سازمان بهزیستی آمده این سازمان با کمک منابع و مشارکت های مردمی نسبت به رفع  مشکلات افراد تحت پوشش و جامعه هدفش اقدام نماید و بر اساس همین لایحه که در سال 1359 با تلاش دکتر فیاض بخش سازمان بهزیستی تشکیل شد و پیرو آن شورای مشارکت های مردی در بهزیستی کشور راه انداری و تصمیمیات اساسی را در بحث مشارکت های مردی انجام میدادند.

معاون مشارکتهای مردمی اداره کل بهزیستی استان خوزستان وظیفه شورای مشارکت های مردی را برنامه ریزی برای جلب کمک های مردمی و شناسایی منابعی که بشود از طریق آن کمک هایی برای بهزیستی جمع آوری کرد نام برد. کریمیان افزود: تشکیل شورای مشارکت های مردمی آنگونه که باید در سطح استان انجام می شد اتفاق نیفتاد، اما در سال گذشته با توجه به تاکید وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی شورای مشارکت های مردی خوزستان راه اندازی شد و اعضای محترم از جمله حاضرین عزیز خدمات بسیار خوبی داشتند.


وی خلاصه ای از عملکرد سال گذشته سازمان بهزیستی خوزستان ارائه داد و اظهار داشت: سال گذشته در ماه مبارک رمضان برنامه های بسیاری خوبی  با کمک خیرین استان انجام شد که از جمله می توان به  255 سفره افطاری برای مددجویان بهزیستی با هزینه ی 230 میلیون تومانی اشاره کرد.

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی خوزستان با اشاره به دیگر کارهای صورت گرفته در سال گذشته ، گفت :  بازدید از منازل مددجویانی که نیازهای ضروری داشتند ، تعمیر مسکن ، تامین معیشت، تامین مواد غذایی و هزینه های درمان... .با مشارکت خیرین از دیگر کارهای انجام شده در سال گذشته بود.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه های سال قبل بهزیستی توزیع سبدهای غذایی بین خانوار های تحت پوشش بود که توسط خیرین، شرکت ها و موسسات خیریه ای انجام شد که در این زمینه همکاری بسیار خوبی با یهزیستی داشتند و در همین راستا 15 هزار سبد غذایی با مبلغی حدود 600 میلیون تومان بین خانوارها توزیع شد.

وی میزان مبلغ جمع آوری شده در مراسم گلریزان سال گذشته در ماه رمضان توسط خیرین را حدود 100 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: با ارتباطاتی که با خیرین داشتیم این مبلغ به حساب بهزیستی جهت رفع مشکلات خانوارهای تحت پوشش واریز شد و در بحث جمع آوری فطریه هم خوشبختانه سال قبل 120 میلیون تومان جمع آوری شد و در همان روز هم بین مددجویان تحت پوشش سازمان توزیع کردیم. کریمیان از نماینده ولی فقیه و رئیس شورای زکات استان بابت همکاری و جمع آوری فطریه در سال قبل که موجب رفع مشکلات بسیاری از خانوارها شده بود تشکر کرد.

وی میزان کمک های غیر نقدی در سال گذشته را 400 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: کمک های غیر نقدی مختلفی از قبیل لوازم ضروری زندگی، تامین مواد غذایی، تامین مصالح ساختمانی جهت تکمیل ساختمان های خانوار های نیازمند توسط خیرین هزینه شده و خوشبختانه سال گذشته برنامه های خوبی داشتیم اما با توجه به ظرفیت ها و منابع موجود در سطح استان آمار خوبی در جلب مشارکت های مردمی و خیرین نسبت به استان های دیگر نداشتیم.


کریمیان اشاره کرد: امسال برنامه داریم نسبت به سال قبل عملکرد بهتری داشته باشیم و از ظرفیت ماه رمضان که بهترین فرصت برای سازمان  بهزیستی برای جلب کمک های مردم است، با توجه به شور و حالی که در جامعه برای کمک به یکدیگر ایجاد می شود در جهت رفع مشکلات افراد نیازمند تحت پوشش سازمان استفاده کنیم.

معاون مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی خوزستان بهترین روش برای رفع مشکلات مددجویان را کمک های مردمی عنوان کرد و افزود: اولویت برنامه های امسال برگزاری جشن های گل ریزان و دعوت از خیرین می باشد زیرا خانوارهایی در سطح استان داریم که نیازهای ضروروی بسیاری دارند و با همفکری که با دوستان انجام دادیم، امیدواریم بتوانیم کمک های خوبی را جمع آوری کنیم.

کریمیان گفت: با کمک خیرین مسکن ساز حدود 280 واحد در دست ساخت هستند و نیاز به کمک های مردم و خیرین در سطح استان داریم تا بتوانیم واحدها را تکمیل و تحویل خانوارهای نیازمند دهیم.


کریمیان همچنین از مشکلات خانواده هایی که 2 تا 5 فرزند معلول دارند و فاقد مسکن هستند و به علت نداشتن مکانی با مشکلات بسیاری درگیر هستند سخن گفت و افزود:  در همین زمینه تصمیم گرفته شد برای این خانواده ها واحد هایی را در نظر بگیریم و خوشبختانه نهادهایی از جمله بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت برای هر خانوار 15 میلیون تومان بلاعوض پرداخت کند.  مدیرعامل خیرین مسکن ساز در بین ما حضور دارند که تصمیم گرفته شد با همکاری بنیاد مسکن و راه و شهرسازی برای خانوارهای نیازمند این واحدها را تکمیل کنند و خوشبختانه خیلی از کارها انجام و واحدها مشخص شده است.

کریمیان گفت: اولویت امسال در مراسم های گلریزان ، ساخت و خرید خانه برای خانواده های بالای 2 معلول می باشد. همچنین اینکه یکی دیگر از اهداف برگزاری مراسم های گل ریزان پیدا کردن حامی برای بچه های تحت پوشش است تا کمک هایی جهت تحصیل و نیازهای ضروری زندگی این بچه ها تامین شود.کارهای دیگری که امسال در حال انجام آن در ماه مبارک رمضان هستیم سرکشی به منازل مددجویان نیازمند با حضور خیرین می باشد تا خیرین از نزدیک در محل حاضر و از نیاز فرد مطمئن شود.


وی گفت: حدود 28 مرکز نگهداری معلولین داریم که 2000 معلول در این مراکز نگهداری میشوند و یکی از برنامه های دیگر که امسال در دستور کار است بازدید از همین مراکز نگهداری معلولان است، همچنین اینکه حدود 12 مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و یتیم داریم و برنامه داریم امسال در ماه مبارک رمضان بازدیدهایی را هم از این مراکز داشته باشیم.

کریمیان گفت: برنامه دیگر سازمان بهزیستی توزیع سبد غذایی و خشکبار بین خانواده هاست و این روش بسیار بهتر است از روش سفره های افطاری می باشد زیرا مشکل رفت و امد و جابه جایی مددجویان وجود دارد.

ظهرابی یکی از خیرین و مدیر موسسه خیریه امام حسن مجتبی (ع) در این جلسه اظهار داشت: شهرستان ها باید مورد توجه قرار گیرند زیرا سال پیش به شهرهای خرمشهر، هفتگل و.. رفتیم و شاهد مشکلات بسیاری بودیم که نیاز به رفع آن ها بود. امیدواریم امسال توجه به شهرستان ها در دستور کار قرارگیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سفری که به شهرستان  هفتگل داشتیم با استقبال امام جمعه و مردم آنجا روبه رو بودیم و کمک خوبی هم به آنجا کردیم و امسال برنامه داریم به مسجدسلیمان برویم. ظهرابی افزود: با همکاری بهزیستی استان و اهواز سالانه سبد غذایی بین 15 هزار نفر را توزیع و تحت پوشش قرار میدهیم. امیدواریم باقی موسسات و شرکت ها و سازمان ها همین رویه را دنبال کنند و بهتر است بجای غذا سر سفره ها که یک یا دو شب می باشد، به فکر تامین سبد غذایی باشند زیرا برای یک یا دوماه تامین غذایی می شوند.

ظهرابی تاکید داشت: همه کارهایی که انجام می دهیم برای آخرت و رضایت خداست و چه بهتر است تا زنده ایم توشه ای برای آخرت خود بیندوزیم. جهان بین رئیس انجمن خیرین مسکن ساز خوزستان نیز در این نشست اظهار داشت: کمیته ای متشکل از بنیاد مستضعفان، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، انجمن خیرین مسکن ساز خوزستان و بهریستی خوزستان تشکیل شده و تاکنون 177 واحد زمین هایشان تهیه و سازمان شهرسازی در اختیار انجمن گذاشته است.

جهان بین افزود: اجازه خرید واحد به انجمن خیرین مدرسه ساز داده شده و تاکنون 10 واحد خریداری و مدارکشان به تهران جهت کمک بلاعوض فرستاده شده است. وی گفت: در جهت ساخت واحد های نیمه ساز 26 واحد در اهواز ، 18 واحد در هفتگل و  16 واحد در دزفول پیش بینی شده است که برای هر واحد 25 میلیون تومان وام  بلاعوض در نظر گرفته شده که 15 میلیون آن را بنیاد مستضعفان، 10 میلیون دیگر بهزیستی کشور و 5 میلیون هم انجمن خیرین مسکن ساز خوزستان می دهد که باید تسهیلات بانکی هم لحاظ شود که مقدماتش آماده شده است.

در ادامه نشست کریمیان معاون مشارکت های مردمی بهزیستی خوزستان گفت: نیاز داریم خیرینی به سازمان بهزیستی معرفی شوند تا بتوانیم با کمک انها مشکلات خانواده های تحت پوشش را حل کنیم.

کریمیان آمار افراد تحت پوشش در خوزستان را جزو رتبه های اول برشمرد و گفت: حدود 75 هزار معلول در سطح استان شناسایی شده و 33 هزار خانوار تحت پوشش داریم و تنها راه برای توانمند کردن خانوارها جهت خودکفایی کمک های مردمی و خیرین است و متاسفانه بسیاری از مردم از وظایف بهزیستی آگاهی ندارند. 

وی از آمار معلویت ها در خوزستان خبر داد و گفت : در سطح استان و طبق آمارها ، 1200 خانواده با بیش از دو معلول زندگی می کنند.  زمانی که بیش از  سه معلول در خانواده ای وجود داشته باشد زندگی شان مختل می شود. حال تصور کنید که سرپرست خانواده هم بیکار باشد! واقعا چه معضل عظیمی گریبان گر این خانواده خواهد شد؟!

کریمیان گفت: سرپرستی بچه های فاقد پدر و مادر بر عهده ی بهزیستی است و سازمان بهزیستی در این زمینه تنها نهاد متولی است. در سطح استان 250 مورد افراد یتیم و بی سرپرست تحت حمایت بهزیستی قرار دارند. 

معاون مشارکت های مردمی بهزیستی خوزستان در پایان گفت: خیلی افراد از وظایف بهزیستی اطلاع ندارند حال آنکه حدود 150 وظیفه سخت و سنگین به سازمان بهزیستی محول شده و تنها راه برای برون رفت از این بن بست کمک های مردمی و خیرین می باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار