شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
عضو شورای مرکزی موسسه مردم‌نهاد شمیم دانش جنوب گفت: مردم باید از چگونگی پیشگیری وقوع جرم در فضای مجازی مطلع باشند و ما برای آگاهی مردم در این موسسه با تشکیل کارگاه در فضای مجازی به‌صورت رایگان به آن‌ها آموزش می‌دهیم که خدایی تاکرده فریب نخورده و از هرگونه توهین و نشر اکاذیب خودداری کنند.

ابراهیم شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در بندر هندیجان، اظهار داشت: با توسعه و پیشرفت جوامع بشری در دهه‌های اخیر چه ازنظر سخت‌افزاری و چه از نگاه فرهنگ و عقاید ملل مختلف که حقیقتاً با سرعت شگرفی در حال پیشروی و دگرگونی‌های منفی و مثبت می‌باشند مطمئناً از اولین مسائلی که به ذهن هر انسان دغدغه مندی وارد می‌شود چگونگی برخورد با این‌گونه مسائل نو و اینکه چگونه می‌توان در عین بهره‌برداری و استفاده درست از این پیشرفت‌ها و امکانات جدید از آسیب‌ها و مضرات آن‌ها به دور بود.

شعبانی افزود: افزایش آگهی‌های عمومی و مطلع ساختن عموم جامعه از آسیب‌ها و مضرات این نوع پیشرفت‌ها می‌تواند به‌عنوان اولین و شاید بهترین راه مقابله با این‌گونه تهدیدات و خطراتی باشد که در ذات هر نوع وسیله و پیشرفت جدید نهفته است چنان‌که معروف است ((پیشگیری بهتر از درمان است)) این افزایش آگاهی با توجه به سن اشخاص جامعه و محل حضور ایشان در قسمت‌های مختلف جامعه می‌تواند از طریق ابزار و اشخاص مناسب و خبره انجام پذیرد.

وی ادامه داد: چنانچه مشاهده می‌شود کودکان، نوجوانان و جوانان که عمدتاً در مدرسه یا در دانشگاه در حال تحصیل می‌باشند به‌عنوان مستعدترین و آسیب‌پذیرترین قشر جامعه در این میان در ارتباط با آسیب‌های نوظهور هستند که می‌توان با برگزاری کلاس‌ها و جلسات آموزشی کوتاه و مفید از آسیب‌های جدی که در این ایام گریبان گیر آن‌ها است جلوگیری نمود.

این کارشناس حقوقی بیان کرد: از دیگر نهادهای مهم جامعه خانواده است که به‌عنوان یکی از مؤثرترین نهادهای رشد و پرورش افراد جامعه است که اگر این نهاد خود از درون با مشکل و عدم آگاهی‌های لازم و کافی اشخاص سرپرست آن روبرو گردد مطمئناً از انجام‌وظیفه ی ذاتی خود بازخواهد ماند. چنان‌که متأسفانه به دلیل انشقاق نسلی این موضوع روزبه‌روز نمایان‌تر می‌شود.

کارآموز قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران اظهار کرد: درصورتی‌که هرکدام از نهادهای اساسی جامعه که در بالا تنها دو نمونه از آن‌ها ذکر شد وظیفه و رسالت ذاتی خود را به‌درستی انجام نداده اشخاص تحت تربیت و نفوذ این نهادها از آسیب‌های اجتماعی جدید مصون و در امان نخواهند بود.

این کارشناس حقوق خاطرنشان کرد: موضوعی که اخیراً با توسعه‌ی فضای مجازی و افزایش ابزار و وسایل دسترسی آسان به اینترنت بشدت جامعه را تهدید می‌کند شکستن مرزهای حریم خصوصی افراد انتشار عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی و اطلاعات شخصی افراد بدون اجازه که عمدتاً به دلیل شخصی بودن این نوع تصاویر و اطلاعات موجب هتک حرمت اشخاص است متأسفانه مشاهده می‌شود در اکثر این موارد به این دلیل که افراد آسیب‌دیده از اطلاعات حقوقی کافی بهره‌مند نمی‌باشند به تصور اینکه موضوع قابل‌پیگیری از طریق مراجع قضایی نیست یا ترس از اینکه مبادا خود تنبیه یا سرزنش شوند از پیگیری حقوقی موضوع خودداری کرده و این خود موجب جریح تر شدن و تشویق بیشتر بزهکاران به قربانی کردن اشخاص بیشتر می‌شود درصورتی‌که به‌موجب قانون جرائم رایانه‌ای مصوب سال ۸۸ چنانچه شخصی تصویر صوت یا فیلم افرادی که جنبه‌ی خصوصی دارند بدون اجازه وی نشر دهد و موجب هتک حیثیت وی شود به حبس از نود یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج‌تا چهل میلیون ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.

عضو شورای مرکزی موسسه مردم‌نهاد شمیم دانش جنوب بیان داشت: از دیگر جرائمی که به‌صورت روزافزون در حال گسترش است و متأسفانه عده‌ای فرصت‌طلب از جهل افراد در این موارد سو استفاده کرده و اقدام به قربانی نمودن طعمه‌های موردنظر خود می‌نمایند کلاه‌برداری به‌صورت تلفنی است.

کارآموز قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران گفت: عمده روش این اشخاص دربردن اموال دیگری به این‌گونه است که با شماره موبایل شخص موردنظر تماس گرفته و بیان می‌کند که شما در مسابقه‌ی فلان شبکه رادیویی برنده‌شده‌اید و الآن روی خط شبکه هستید چه حس و حالی دارید شخص مصاحبه‌شونده غافل از اینکه تمام این حرکات سیاه نمایی و متقلبانه است در دام آن‌ها گرفتار می‌شود یا از دیگر حربه‌های آن‌ها این است که به شخص میگویند به دلیل خوش‌حساب بودن از طرف اپراتورهای تلفن همراه برنده جایزه پول نقد شده‌اید و با تطمیع فرد وی را به هر نحو که شده پای دستگاه عابر بانک کشانده و به‌طور حرفه‌ای با گیج کردن شخص و دادن اطلاعت جعلی از وی می‌خواهند تا به بهانه‌ی واردکردن شماره حواله به قسمت تعیین رمز دوم رفته و شماره حواله جعلی را وارد نمایید درصورتی‌که شخص با این کار در حقیقت رمز دوم خود را تغییر داده و آن کلاه‌بردار حرفه‌ای به‌صورت فوری با خرید از صرافی‌ها و طلافروشی‌ها در عرض کمتر از چند دقیقه حساب وی را خالی از وجه می‌نماید. در یک پرونده مشاهده شد که شخصی از طریق تلفن زندان تمام این عملیات را انجام می‌داده است.

وی افزود: نکته قابل‌ذکر در آخر اینکه در وهله‌ی اول اشخاص اجتماع خود باید دانش حقوقی خویش را افزایش داده و در درجه بعد سازمان‌های مردم‌نهاد که با اهداف اجتماعی فعالیت می‌کنند و هر شخص متخصصی که دغدغه‌ی افزایش آگاهی‌های حقوقی جامعه را دارد همت بنمایند و هرکدام به‌اندازه توان خویش و نه بیشتر گامی در این راه بردارند. خصوصاً اینکه در قانون جدید آیین دادرسی کیفری امتیاز ویژه‌ای برای سازمان‌های مردم نهادی که اساس‌نامه یآن‌ها فعالیت در خصوص حقوق شهروندی است پیش‌بینی‌شده و این سازمان‌ها حق طرح دعوا و شرکت در جلسات رسیدگی در رابطه با موضوعاتی که به تضییع حقوق جامعه و اشخاص می‌انجامد حضور پیدا کنند.

ابراهیم شعبانی عنوان کرد: همچنین در جامعه‌ی امروزی ما با توسعهیزیرساخت‌های ارتباطی هر شخص به‌تنهایی می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشرفت و تعالی جامعه در حوزه‌های مختلف داشته باشد. امید است که با افزایش آگاهی مردم از حقوق خود هیچ‌گاه به شخصی ظلمی روا نشود.

آدرس ما در شبکه‌های اجتماعی برای طرح سؤال و مسئله 8971hoghough ما آماده پاسخگویی به سؤالات مردم به‌صورت رایگان راداریم انشالله بتوانیم گره‌ی از کار مردم بازکنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار