اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
روزنامه ندای رسا: فعال فرهنگی و منتقد سینما با اشاره به اینکه یک عقب گرد منحط و مبتذل در سینما در حال وقوع بوده و این مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی است، گفت: مهمترین اصل خروج سینما از ولنگاری فرهنگی، نظارت دقیق بر فیلم نامه ها، گزینش مناسب و تشکیل کارگروه متخصص، کارآمد و متدین است.

علی ملحانی، فعال فرهنگی و منتقد سینما، در گفت وگو با خبرنگار روزنامه ندای رسا در اهواز، با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب با نکته سنجی قابل تقدیری، مقوله ولنگاری در فرهنگ را مطرح کردند، افزود: متاسفانه، سینمای ایران در بیراهه ولنگاری، زخم خورده از تهاجم فرهنگی، بیزار از خود خویشتن و بی توجه به فرهنگ جامعه ایرانی به سوی ناکجا آباد در حال حرکت است.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه شاهد مثال ولنگاری در سینمای ایران، اکران فیلم های سخیف و مبتذل در چند ماه اخیر است، خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که سینما، نقشی جریان ساز در رشد و تعالی فرهنگی یا سقوط و انحطاط اخلاقی دارد و با تولید آثاری فاخر یا نازل، می توان اثرات این رشد و یا انحطاط را در جامعه به خوبی دید.

منتقد سینما با ابراز تأسف از اینکه نقش محوری جشنواره هایی همچون جشنواره فجر که با هدف شکوفایی سینمای ایران بوجود آمدند اما اکنون در ورطه تکرار و تقلید از چند اثر برجسته داخلی، ملقمه ای از نا امیدی، خیانت، خشونت و ابتذال را به عنوان اثر سینمایی به مخاطبان ارائه می کنند گفت: ولنگاری در سینما یعنی نمایش بی بند و باری رفتاری، تغییر سلیقه مردم از فرهنگ خانواده محوری به سوی فرد سالاری، ترویج زندگی غربی در قالب جامعه ایرانی و پایین آوردن سطح نگرش افراد نسبت به مسائل اجتماعی. می توان بزرگترین مصداق این ولنگاری فرهنگی را توجه ویژه سینماگران به ساخت فیلم های سخیف و به دور واقعیت از جامعه ایرانی و با هدف بردن جشنواره های خارجی که بعضا فاقد اعتبار نیز هستند دانست.

ملحانی در ادامه با تقدیر از فیلم هایی همچون محمد رسول ا...، بادیگارد، ابد و یک روز، چ، شکارچی شنبه و... که به مخاطب احترام گذاشته و داستانی در خور توجه ارائه می کنند گفت: خوشبختانه در این میان هر ساله شاهد آثاری فاخر از نظر محتوا و شکل هستیم که ان شالله  تعداد بیشتری از اینگونه فیلم ها که مخاطب را تا آخرین ثانیه ها بر روی صندلی سالن سینما میخکوب می کند باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جریان سازی سینما و برخورد منفعلانه با آثار فاخر ملی ابرازداشت: تولید آثار برجسته و بالغ ملی منوط به بها دادن به آنها است و این نکته را نباید فراموش کرد که سینما توانایی تغییر نگرش در برخی افراد نسبت به مسائل را دارا است.
فعال فرهنگی با بیان سیاست های صنعت فیلم سازی سینمای آمریکا برای جوامع جهانی گفت: سیاست هالیوود در تولید فیلم هایی با مصرف داخلی، مملو از داستان هایی حماسی، غرور انگیز و خود برتر بین است تا اینگونه تفکر جوانان آمریکایی را نسبت به سیاست های جنگ طلبانه دولت آمریکا همسو کند. 

منتقد سینما با اشاره به ساخت فیلم های سرشار از عشق و محبت برای اروپایی ها در سینمای آمریکا گفت: این گونه فیلم ها افزون بر نقش آفرینی در صنعت توریسم و جذب گردشگر، آمریکا را مدینه فاضله ای برای اروپایی های زخم خورده از جنگ های جهانی معرفی می کند تا اینگونه همیشه در ذهن اروپایی ها آمریکا مهد مهربانی، عشق و انسانیت باشد. 

ملحانی در ادامه اظهارداشت: آمریکا برای ساکنان آسیا نیز بازی مشخصی در نظر دارد. فیلم های مستهجن و  غیر اخلاقی برای قاره ای که از بیشترین قدمت فرهنگی برخوردار است. فیلم های که جوان آسیایی را متقاعد می کند که آمریکا بهترین مکان برای بی بند و باری های اخلاقی و  و آزادی های نا پسند رفتاری است تا اینگونه آمریکا را کعبه آمال و آرزوهای آنان به نمایش در آورده و سلاحی مخرب برای فرهنگ کشور خود باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرهنگ سازی آمریکا از طریق سینما برای جریان دهی و سوق افکار به سوی نظریه های خود افزود: در مقابل سینمای ایران به جای فرهنگ سازی و جریان سازی اعتقادی در آثار راه عکس را  در پبش گرفته و به سینمای سخیف و مبتذلی تبدیل شده است که به مرور زمان سبب بی ارزش شدن دین، سرزمین و ارزش ها  خواهد شد.

این فعال فرهنگی با اشاره به استقبال مردم از فیلم های خاص و سطح پایین در سال جدید و این که آیا سینما ترویج دهنده ولنگاری است یا فرهنگ مردم فرهنگی ولنگار می باشد، گفت: استقبال مردم در اثر تبلیغات گسترده چنین فیلم هایی در شبکه های ماهواره ای، مجازی و رسانه های مکتوب است و هرگز دلیلی بر ضعف فرهنگی مردم جامعه اسلامی ایران نیست.

منتقد سینما با بیان اینکه مردم در اثر تبلیغات گسترده به مرور برای آگاهی از محتوا و مضمون این گونه فیلم ها به سینما می روند، ابرازداشت: نارضایتی و انزجار مردم از چنین فیلم های نازل پس از مشاهده آنها قابل درک است و نگاه عمیق تر به این گونه فیلم ها ما را کم کم به فیلم های پیش از انقلاب اسلامی که پر از خشونت، روابط نامشروع جنسی و عاری از محتوا مفید و سودمند است، برمی گرداند.

ملحانی با اشاره به عقب گرد مبتذل مغایر با فرهنگ اسلامی ایرانی که به مرور زمان به چنین فرهنگی ضرر خواهد رساند، تصریح کرد: مهمترین اصل خروج سینما از ولنگاری فرهنگی، نظارت دقیق بر فیلم نامه ها، گزینش مناسب در انتخاب تصاویر، بازیگران، کارگردانان و تشکیل کارگروه متخصص، کارآمد و متدین برای تولید و حمایت از آثار فاخر و باارزش سینمای ایران است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار