شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیکا گفت: در طی عملیات گازکشی برای روستای چگارمان اندیکا در روز جمعه بیل مکانیکی موجب برخورد به سازه‌ای باستانی شد که بلافاصله تحقیق و کاوش در آن انجام و طی 2 روز گذشته یک هزار و 800 سکه کشف شد.

ایوب سلطانی اظهار کرد: در حال حاضر تمامی سکه‌ها تحویل نیروی انتظامی شده تا پس از طی مراحل قانونی کار شناسایی و تحقیق باستانی بیشتری روی آن‌ها انجام شود.

وی یادآور شد: پس از کشف این سکه‌ها عملیات حفاری در منطقه متوقف شد و تعدادی از سکه‌ها که توسط افراد محلی کشف شده بود به صورت داوطلبانه تحویل نیروی انتظامی شدند.

سلطانی گفت: این سکه‌ها از جنس مس و سرب هستند و ارزش مادی چندانی ندارند که با شفاف‌سازی این مساله برای مردم بیشتر مردم اقدام به تحویل سکه‌ها کردند.

رییس پایگاه مطالعاتی آیاپیر خاطرنشان کرد: این سکه‌ها ارزش مطالعاتی دارد و به دلیل این که به دوره الیمایی اختصاص دارد می‌تواند زوایای پنهان دوران این حکومت را در کشو روشن کند.

سلطانی تاکید کرد: مردم در کشف این سکه‌ها همکاری بسیار نزدیکی با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته‌اند و از همکاری مردم تشکر می‌کنم.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اندیکا تاکید کرد: حضور کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان برای نظارت بر پروژه و بررسی سکه‌های مکشوفه از هر گونه سودجویی جلوگیری کرد و الان شرایط با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان و شورای تامین اندیکا به حالت عادی درآمده است.

او ادامه داد: به دلیل این که پروژه گازرسانی در شهرستان اندیکا در حال انجام است لازم است برای جلوگیری از بروز مشکلات در این زمینه و دقت عمل بر حفاری‌های موجود کارشناسان میراث فرهنگی در منطقه مستقر شوند.

سلطانی تصریح کرد: عملیات حفاری به دستور مراجع ذیربط تعطیل شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار