اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
با پیگیری مسوولان مشکل تخصیص آب برای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام حل شده است و دیگر دغدغه ای در این باره وجود ندارد
  مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان در مراسم تقدیر از رسانه های برتر در پوشش اخبار بخش کشاورزی گفت: با پیگیری مسوولان مشکل تخصیص آب برای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری  احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام حل شده است و دیگر دغدغه ای در این باره وجود ندارد. 

چنگلوایی: کشاورزی استان از سیل و طوفان 480 میلیارد تومان خسارت دیده است / مشکل تخصیص آب برای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری حل شده است

  کیخسرو چنگلوایی افزود: در ادامه اجرای این طرح قرار شد 207 هزار هکتار باقیمانده از زمین ها به صورت مشترک توسط سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان جا نمایی شوند که از این میان برخی شهرستان ها که پیش تر در طرح دیده نشده بودند به این طرح می پیوندند. 

وی با اشاره به میزان بارش های سال جاری گفت: سال 95 خوشبختانه به خوبی در خوزستان آغاز شده است و تا کنون  با خرید 1380 هزار تن گندم مازاد بر مصرف و 70 هزار تن به صورت بذر آمار خوبی را ثبت کرده ایم و نسبت به سال گذشته 43 درصد رشد داشته ایم. با این میزان خوزستان هم اکنون گندم 11 میلیون نفر را تامین می کند. در خرید چغندر قند 25 درصد و در خرید کلزا نیز 53 درصد افزایش خرید را ثبت کرده ایم که این آمار بیانگر یک سال خوب برای کشاورزی خوزستان است.  

چنگلوایی افزود: خوشبختانه در حوضه های آبریز کارون، کرخه و دز هیچ گونه مشکلی نداریم و 100 درصد زمین ها امکان کشت و بهره برداری از آب را دارند. در حوزه مارون و رودخانه زهره به دلیل کمبود آب برخی محدودیت ها اعمال شده است که با اعتراض ما قرار شد این محدودیت ها اصلاح شوند. در حوضه مارون و زهره برخی محدودیت ها را می پذیریم اما ممنوعیت کشت هرگز قابل قبول نیست چرا که با توجه به میزان منابع آبی حداقل 70 درصد از اراضی در این مناطق قابلیت کشت را دارند. 

مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان در مورد خسارت های وارده به کشاورزی و دامداری استان در سال جاری گفت: 252 هزار هکتار از اراضی به همراه 4200 راس دام و 10 هزار هکتار از باغ های استان در پی سیل و تگرگ و طوفان خسارت دیده اند که این خسارات بالغ بر 480 میلیارد تومان برآورد شده اند.

وی ادامه داد: پس از وقوع سیل اخیر در خوزستان ، مسوولان بیمه در مناطق خسارت دیده حاضر شدند و برآوردهای اولیه خسارت ها را انجام دادند. قطعا عزم جدید برای جبران خسارت وجود دارد اما متاسفانه تاکنون اعتبار خاصی در این باره داده نشده است.

چنگلوایی یادآور شد: متوسط پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی و دامداری در سطح استان های کشور حدود 38 درصد است و خوزستان با آمار 70 درصدی تقریبا دو برابر متوسط کشوری پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی را دارا است. خوشبختانه بخشی از محصولات و واحدهای خسارت دیده خوزستان دارای قرارداد با بیمه بوده اند و بخش دیگر نیز که تحت پوشش نبوده اند به دلیل عدم پوشش بیمه ها بر برخی  محصولات و یا عدم اقدام کشاورزان و دامداران بوده است. در سفر آقای نجار برای کمک به آن دسته از محصولات که شامل بیمه نمی شدند قول های مساعد داده شده است اما برای آن دسته از کشاورزان که محصولات خود را بیمه نکرده اند چیزی ابلاغ نشده است.  

وی درباره آتش زدن زمین های کشاورزی پس از برداشت محصول و خسارات آسیب های ناشی از این اقدام گفت: آتش زدن زمین ها پس از برداشت محصول آثار زیانباری را در امر کشاورزی در پی دارد و به از بین رفتن میکرو اورگانیسم های خاک منجر می شود. در گذشته بسیاری از کشاورزان بلافاصله پس از برداشت، علوفه های باقیمانده را بر روی زمین آتش می زدند و برای کشت جدید اقدام می کردند که خوشبختانه در سال های اخیر این گونه اقدامات کاهش یافته است و به ندرت شاهد آتش زدن زمین ها هستیم. 

چنگلوایی درباره شهرک گاومیش داری شهرستان کارون و انتقال گاومیش ها به مجتمع درنظر گرفته شده گفت: این طرح یک طرح چند منظوره است که یکی از نتایج آن زیباسازی محدوده شهری شهرستان کارون خواهد بود. متاسفانه در این باره نگرانی ما از عدم همکاری گاومیش داران و عدم انتقال دام های خود به این شهرک است. انجام این طرح به 6 میلیارد اعتبار نیازمند است که هم اکنون 2 میلیارد و 600 میلیون تومان از این پول را دراختیار داریم اما در هزینه کرد این مبلغ جانب احتیاط را رعایت کرده ایم. در گتوند نیز به همین شیوه یک مجتمع گاومیش داری با پول دولت احداث شد اما به دلیل عدم استقبال دامداران امکانات فراهم شده بلا استفاده مانده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار