67 هزار معلول در خوزستان / بیشتر معلولیت هایی بدلیل ازدواج های فامیلی است / کارکنان بهزیستی آلوده انسان دوستی شده اند / آبادان و خرمشهر رکورد دار کودکان و خانواده های بی سرپرست / کاهش سن اعتیاد در ججامعه

"> اعتیاد در خوزستان به کودکان 11 ساله هم رسیده
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۲

67 هزار معلول در خوزستان / بیشتر معلولیت هایی بدلیل ازدواج های فامیلی است / کارکنان بهزیستی آلوده انسان دوستی شده اند / آبادان و خرمشهر رکورد دار کودکان و خانواده های بی سرپرست / کاهش سن اعتیاد در ججامعه

 

اختصاصی شوشان : مدیرکل سازمان بهزیستی استان خوزستان گفت: نگاه ها به بهزیستی از نگاه برای دریافت مستمری باید تغییر کند. بعنوان مثال چرا باید یک فرد معلول که به بهزیستی مراجعه می کند از دریافت پول رضایت بیشتری نشان دهد تا از دریافت خدمات و آموزش؟ یکی از اصولی که بهزیستی در راستای توانبخشی باید همواره پیگیری کند موضوع افزایش عزت نفس در افراد است.

غلامرضا صدیق راد ادامه داد: سازمان بهزیستی توسط کارشناسان و روانشناسان خود برای نگهداری و تحت پوشش قرار دادن افراد یک نوع تست هوش را مدنظر قرار می دهند، اگر تست هوش زیر 25 باشد در مراکز بهزیستی نگهداری و تحت مراقب قرار می گیرند، البته خانواده ها اگر تمایل داشته باشند که از فرزند خود در منزل نگهداری کنند، بهزیستی هزینه های نگهداری را پرداخت خواهند کرد. گفتنی است که نگهداری از فرزند در خانه مزیت مهر و محبت اعضای خانواده را بهمراه دارد و ما این راه را پیشنهاد می کنیم.

وی با اشاره به انواع دیگر تست هوش گفت: اگر تست هوش فرد از 25 تا 50 باشد باید در مراکز روزانه بهزیستی تحت آموزش قرار گیرد و اگر بین 50 تا 70 بود می تواند در مراکز تحت آموزش و فراگیری حرفه قرار گیرد.

صدیق راد ادامه داد: در حال حاضر در استان خوزستان تعداد 112 مرکز نگهداری از معلولین وجود دارد که ظرفیت پذیرش 3 هزار نفر را دارند. البته در این میان تعداد هزار نفر در مراکز شبانه روزی و 2 هزار نفر در مراکز آموزش های مختلف روزانه تحت مراقب قرار می گیرند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان خوزستان با اشاره به اینکه 67 هزار معلول در خوزستان شناسایی شده است گفت: بیشترین معلولیت ها در استان خوزستان جسمی، حرکتی و ذهنی می باشد. این در حالی است که استاندارد معلولیت جهانی در هر جامعه 10 درصد و معلولیت شدید 3 تا 4 درصد می باشد که ایران و متعاقب آن استان خوزستان نیز در همین شرایط به سر می برد.

صدیق راد اضافه کرد: بیشتر معلولیت هایی که در خوزستان بوجود می آید بدلیل ازدواج های فامیلی و عدم مراجعه به مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج است. البته ازدواج فامیلی مزیت هایی دارد که اگر زوجین قبل از آن به مشاوره مراجعه کنند، می توانند سرنوشتی خوب داشته باشند.

وی یادآور شد: با توجه به معلولیت هایی که بدلیل ازدواج های فامیلی بوجود آمده است، پیشنهاد می شود بنیاد خیرین مشاوره ژنتیک بمانند خیرین مدرسه ساز و ... تشکیل شود. این بنیاد یکی از مهمترین نیازهای جامعه می باشد تا از افزایش معلولیت در استان جلوگیری شود. این بنیاد قطعا فراتر از بحث های مشاوره ای فعالیت خواهد کرد که منجر به نتیجه های مطلوب و مثبت می شود.

صدیق راد ضمن اشاره به اینکه در دانشگاه علمی کاربردی مقطع کارشناسی مشاوره ژنتیک از سال آینده تدریس خواهد شد، گفت: این مصوبه در راستای جلوگیری از معلولیت هایی است که بواسطه ازدواج های فامیلی اتفاق می افتد.

صدیق راد با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش امور اجتماعی گفت: تا کنون تعداد هزار مهدکودک زیر نظر بهزیستی استان خوزستان راه اندازی شده است، که در این میان 500 مهد در شهرستان و 500 مهد دیگر در روستا فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه کودکان بی سرپرست همیشه مورد حمایت بهزیستی خواهند ماند، گفت: برای پسران تا سن 18 سالگی در مراکز امکان نگهداری وجود دارد، پس از آن برای سربازی و یا ادامه تحصیل آماده می شوند و تا زمانی که وارد شغل مناسب شود مورد حمایت بهزیستی قرار می گیرند.

صدیق راد اضافه کرد: دختران نیز به همین ترتیب تا زمانی که ازدواج کنند مورد حمایت خواهند بود، در این راستا تامین جهیزیه نیز توسط بهزیستی انجام می شود.

وی با اشاره به موضوع دختران فراری و اینکه بسیاری از آنها مشکل اخلاقی ندارند، گفت: برخی از دختران بعنوان خود معرف و بدلیل سختی ها و فشارهای فراوانی که از سوی خانواده خود متحمل شده اند فرار می کنند. به همین سبب پس از آنکه در اختیار بهزیستی قرار گرفتند به مدت 21 روز تحت نگهداری در مراکزی بعنوان خانه های سلامت قرار می گیرند، پس از آن سعی می شود تا با خانواده یا نزدیکان او که بلحاظ اخلاقی و رفتاری در شرایط مناسبی قرار دارند، تماس گرفته شود تا مراحل بازگشت به خانه برای او فراهم گردد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان خوزستان موضوع طلاق در خوزستان را به میان آورد و گفت: در استان خوزستان از هر 9 ازدواج یک طلاق رخ می دهد که به موجب این آمار رتبه 6 کشور به استان اختصاص یافته است.

وی افزود: در راستای کاهش طلاق سعی شده تا دفاتر کاهش طلاق راه اندازی شود، تا پس از اینکه دادگاه زوجین را برای مشاوره به این دفاتر فرستاد، در تصمیم خود تجدید نظر کنند. گفتنی است تا کنون بیش از 50 درصد از مراجعین از تصمیم طلاق صرفنظر کرده اند.

مدیرکل سازمان بهزیستی خوزستان ابراز داشت: یکی از عمده ترین دلایل طلاق کارهای صنعتی اقماری است، کارهایی که مردان مجبورند 2 هفته به منزل نروند. این فرهنگ باید نهادینه شود تا بجای کنجکاوی در مورد آمار طلاق، دلایل بارز آن را پیدا کرد.

صدیق راد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کم توجهی برخی خانواده ها نسبت به فرزند معلول خود گفت: متاسفانه برخی خانواده ها گاهی حاضرند برای فرزند سالم خود تا یک میلیون برای آموزش و تحصیل پرداخت کنند، اما هیچ گونه ارزش و باوری برای توانمندسازی فرزند معلول خود در بهزیستی قایل نیستند. توانمندسازی که بشکل رایگان و دلسوزانه انجام می پذیرد.

وی تصریح کرد: بهزیستی همه تلاش خود را بکار گرفته تا فرصت مساوی را برای معلولین در جامعه فراهم آورد. یکی از نقاط عطف این موضوع عدم توجه به فرهنگسازی عمومی در مورد معلولان می باشد. بدین معنا که همان نیازهایی که جامعه دارد، معلول نیز بعنوان یک انسان از آنها برخوردار است.

صدیق راد ابراز داشت: بهزیستی در همه حوزه های اجتماعی وارد شده است و بصورت جدی و تاثیرگذار عمل می کند. هرچند که چراغ خاموش حرکت کرده ایم و کسی متوجه سختی و مشکلات کارکنان بهزیستی نمی شود اما امیدواریم که خداوند متعال چراغ راه مان را روشن نماید.

وی با بیان اینکه کارکنان بهزیستی دیگر آلوده انسان دوستی شده اند، گفت: گرچه زحمات کارکنان بهزیستی دیده نمی شود، اما آلوده انسان دوستی شده ایم، بطوریکه اگر کسی بخواهد معلولی را رها کند خود را سرزنش می کند و مورد عذاب وجدان قرار می گیرد.

صدیق راد خاطرنشان ساخت: بهزیستی استان خوزستان بیش از 80 درصد شهریه دانشگاه 1800 دانشجوی معلول را در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا پرداخت کرده است. همچنین در حوزه کودکان بی سرپرست نیز 32 هزار نفر تحت حمایت قرار گرفه اند.

وی اظهار داشت: آبادان و خرمشهر بدلیل مشکلات ناشی از جنگ کودکان و خانواده های بی سرپرست بیشتری نسبت به سایر شهرهای استان در اختیار دارد. با این حال سعی شده تا در بحث اشتغالزایی، ایجاد مشاغل خانگی، ارایه تسهیلات، بیمه و ... کمک های شایانی به سایر افراد بی سرپرست ارایه شود.

صدیق راد ادامه داد: در سال گذشته اعتباری افزون بر 28 ملیارد و 300 میلیون تومان کمک های بلاعوض به کلیه خانواده های تحت پوشش اختصاص یافت. 19 میلیارد و 800 میلیون تومان نیز برای کمک به خانه دار شدن آنها شد. این در حالی است که 400 میلیون تومان نیز بعنوان کمک های مردمی برای خانه دارد شدن مددجویان دریافت و هزینه شد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان خوزستان با ورود به حوزه اعتیاد و با اشاره به اینکه در سال 90 تعداد 26 هزار و 21 نفر در مراکز ترک اعتیاد پذیرش شده اند گفت: تعداد 14 هزار و 378 نفر درمان شدند و مورد بازتوانی قرار گرفتند.

صدیق راد در پایان خاطرنشان ساخت: در حال حاضر در استان خوزستان 82 مرکز متادون درمانی و 37 کمپ ترک اعتیاد وجود دارد که با مجوز بهزیستی مشغول بکار می باشند. منظور از مجوز آموزش هایی است که مراکز برای ترک اعتیاد باید به بیماران بهنگام ترک انتقال دهند.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان خوزستان نیز در گفت و گویی با شوشان گفت: این بخش مسوولتی سنگین برعهده دارد و ملزم است تا چند گام جلوتر حرکت کند، چراکه باید فرهنگسازی کند و از هرگونه مشکل و چالشی پیشگیری کند.

دکتر حشمت اله رحیمی با بیان اینکه جلوگیری از تعمیق معلولیت ها مهمترین وظیفه این معاونت می باشد، گفت: وظیفه و ذات اصلی بهزیستی ورود به حوزه های اعتیاد، طلاق، دختران فراری و ... نمی باشد اما در حال حاضر جدی ترین فعالیت ها در سایر حوزه های اجتماعی توسط بهزیستی صورت می پذیرد.

وی یادآور شد: سن اعتیاد متاسفانه کاهش پیدا کرده است و دیده شده که کودکان 11 ساله نیز مصرف می کنند. علت آن نیز عدم برابری تقابل درآمدهای میلیاردی قاچاقچیان با هزینه های میلیونی کشور می باشد. بحث فرهنگی در خانواده ها نیز در این موضوع تاثیر بسزایی دارند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار