شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
آیین سنتی «گرگیعان» امسال با هدف معرفی هر چه بیشتر مناسک و آئین‌های محلی در اهواز در حاشیه نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود.

به گزارش شوشان، با نزدیک شدن به نیمه مبارک ماه رمضان مردم استان خوزستان و به ویژه مناطق عرب‌نشین رفته رفته خود را برای برپایی مراسم سنتی «گرگیعان» مهیا می‌کنند.

«گرگیعان» آئین سنتی رایج بین عرب‌های خوزستان، و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله بحرین، مناطق شیعه‌نشین عربستان (احساء و قطیف)، کویت و عراق است.

در آیین و در شب پانزدهم ماه رمضان، بچه‌های کوچک عرب خوزستان پس از افطار، لباس‌های محلی خود را پوشیده، پسران دشداشه پوشیده و دختران چادر عربی بر سر می‌کنند و با شور و شعف به کوچه پس‌کوچه‌های شهرها و روستاهای عرب‌نشین می‌روند و با آویختن کیسه‌هایی از پیش تهیه‌ شده بر گردن، برای جمع‌آوری عیدی و شیرینی ماه رمضان به درب خانه‌ها می‌روند.


در این مراسم کودکان همزمان با میلاد امام حسن کریم اهل بیت علیه سلام پس از افطار به کوچه‌ها می‌روند و کیسه بر گردن، سنگ زنان با خواندن شعر به در منازل همسایه‌ها می‌روند و شیرینی می‌گیرند.


اشعاری که در این مراسم خوانده می‌شود شامل «گرگیعان و گرگیعان الله ایخلی الرضعان» ( گرگیعان و گرگیعان، خداوند اطفال شما را نگهدارد)، «ما جینه یا ماجینه حل الچیس و انطینا» ( ما آمدیم و ما آمدیم و کیسه را باز کن و به ما هدیه بدهید) و.... است.

روایات مختلفی برای برگزاری مراسم «گرگیعان» ذکر شده است اما برجسته‌ترین آن، به مناسبت میلاد خجسته امام حسن مجتبی(ع) است.

این مراسم هر ساله در برخی شهرهای استان خوزستان برگزار می‌شود اما تاکنون دو بار این آیین سنتی در بخش جنبی نمایشگاه قرآن در موزه هنرهای معاصر اهواز به شکل نمادین برگزار شده است.

قرار است امسال بر خلاف سال‌های گذشته آیین سنتی گرگیعان در فضای آزاد و در منطقه سید خلف برگزار شود که طبق برنامه زمان بندی اعلام شده کودکان ابتدا از منطقه سید خلف جشن را شروع می‌کنند و پس از گذشتن از بیت آیت‌الله سید خضر موسوی به سمت محوطه نمایشگاه بین‌المللی که در آن نمایشگاه قرآن دایر است، می‌روند.

همزمان با برگزاری مراسم گرگیعان در شهر اهواز در شهرهای خرمشهر، شادگان، کوت عبدالله، رامهرمز، شوش، حمیدیه، گمبوعه، شیبان، ملاثانی، (شبیشه)، ماهشهر، بندرامام و تعدادی از روستاهای برخی شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار