شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۷۸۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
حاشیه نگاری شوشان از نشست نقد و بررسی مستند آب ، آتش و خاک ساخته محمود رحمانی/ استاندار سابق خوزستان: هنوز می توانم گرد و خاک کنم/ مدیرعامل جهاد نصر: طرح 550 هزار هکتاری برکات زیادی برای خوزستان دارد
نشست نمایش و نقد مستند " آب ، آتش و خاک " با حضور مقتدایی استاندار سابق خوزستان ، شمایلی زاده مدیرعامل موسسه جهاد نصر...
شوشان: نشست نمایش و نقد مستند " آب ، آتش و خاک " با حضور مقتدایی استاندار سابق خوزستان ، شمایلی زاده مدیرعامل موسسه جهاد نصر، علاقه بند معاون اجرايي موسسه جهاد نصر ، کریمی معاون فنی موسسه جهاد نصر ، قنواتی مدیرکل ارشاد خوزستان ، نشان مدیرکل میراث فرهنگی استان ، خدابخشي - معاونت طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی ، لفته منصوری و جمعی دیگر از هنرمندان و مسئولین استانی برگزار شد.


  به گزارش شوشان این نشست که در سینما ساحل اهواز برگزار شد به دلیل آمدن مقتدایی استاندار سابق خوزستان حاشیه های مختلفی داشت. هر چند به دلیل ماه رمضان و همزمان شدن با افطار ، استقبال چندانی از آن نشد اما سخنان مقتدایی و مطایبه های او مثل همیشه حاضرین را به وجد آورد. وی در بخشی از سخنان خود و در پاسخ به مجری که اتمام سخنرانی را به او اعلام کرد ، با خنده گفت : " جرات خوبی دارد که می گوید وقتت تمام شده ! خوب است که یک ماه بیشتر نیست که از استانداری رفتم.  هنوز می توانم گرد و خاک کنم. " شیر هنوز شیر است اگر چه پیر است" ! 

  به گزارش شوشان ، مستند "آب ، آتش و خاک" محمود رحمانی مثل سایر مستندهایش جالب و دیدنی بود. رحمانی از جمله کارگردانان جوان و خوش آتیه خوزستانی ست که حتی فراستی منتقد همیشه سختگیر و مخالف خوان سینمای ایران نیز از او و آثارش تمجید کرده است. مستند آب ، آتش و خاک در مورد توانمندی ها و ظرفیت های بخش کشاورزی خوزستان بویژه طرح بزرگ ٥٥٠ هزار هکتاری و همچنین ظرفیت های آبی و سدسازی استان ست.

در نشست نمایش و نقد مستند محمود رحمانی ، مقتدایی استاندار سابق خوزستان میهمان ویژه بود و دقایقی نیز در مورد ظرفیت های طرح 550 هزار هکتاری سخن گفت. وی همچون گذشته سخن خود را با مطایبه و شوخی آغاز کرد و گفت که یک ماه و نیم می شود که حرفی نزده ام و الان چند دقیقه وقت برای حرف زدن دارم ؟!


  استاندار سابق خوزستان خاطره ای هم از یکی از سخنرانی هایش در 22 بهمن ماه تعریف کرد و گفت : در روز 22 بهمن زمانی که سخنرانی ام تمام شد یکی از آقایانی که آنجا بود گفت که سخنرانیت حرف نداشت ولی یادت رفت بسم الله بگویی ! من هم به او گفتم بجایش 10 صلوات فرستادم و حالا از ما بگذر !

بخش هایی از سخنان مقتدایی استاندار سابق 

  خدا را شکر می گویم که طرح 550 هزار هکتاری به ثمر نشست و کسانی که از ابتدا پیگیر بودند و ارزش این کار می دانستند هم اکنون لذت میبرند.

  نمایش فیلم بسیار خوب است و این مستند آقای محمود رحمانی جای نقد و بررسی دارد.  ما هم تخصص داریم. قبلا می خواستم هنرپیشه شوم. در سن 14 سالگی رفتم پیش یکی از اساتید سینمایی.  از من سوال کرد : به جز هنرپیشگی به چه چیزی علاقه داری؟ به او گفتم به فوتبال علاقه مندم . گفت برو دنبال توپ ! چون خجالتی هستی و نمی توانی جلو دوربین قرار بگیری. نمی دانست روزی می رسد که در مقابل جمع بسیار زیادی هم می توانم صحبت کنم.

  ساخت فیلم مستند" آب ، آتش و خاک" اقدام ارزشمندی است که به سفارش موسسه جهاد نصر و با کمک میراث فرهنگی و دکتر نشان مدیرکل میراث فرهنگی استان و با زحمت آقای رحمانی ساخته شد. با ساخت این فیلم یکی از قابلیت های خوزستان را توانستند  به نمایش بگذارند. البته خوزستان در کنار نفت و کشاورزی و ... آنقدر سوژه دارد که می شود همه آن ها را به تصویر کشید. وجود رودخانه کارون هم از این قاعده مستثنی نیست. خوزستان را می شود استانی پر سوژه و هنرمند خیز دانست. . خوزستان در همه بخش ها دارای ظرفیت های بالایی ست. 


  حیف است از هنر در بخش ماندگاری میراث های مان استفاده نکنیم ؛ مانند موسیقی، آداب و رسوم سنتی. باید این موارد را به صدا و تصویر کشاند. هنر هم می تواند در خدمت بشر و هم در تقابل با بشر باشد. قدر هنر را باید بدانیم زیرا جای آن در کشور ما خالی ست. علاقه مندان به هنر باید در چنین برنامه های حضور پیدا کنند اما دیگران بخصوص دستگاه ها و نهادهای دولتی هم باید مشارکت داشته باشند و از اهمیت هنر و استفاده آن در کشور بهره ببرند.

  طرح 550 هزار هکتاری که در ابتدای امر 850 هزار هکتار بود ، در سال 75 توسط رهبری تصویب و ابلاغ شد. آن زمان مشکل آب نداشتیم ولی متاسفانه آنچنان این طرح کش و قوس پیدا کرد که سال ها اجرایی نشد. شاید هم از سوی مرکز تعمدا این طرح را اجرایی نمی کردند و اعتبار به آن نمی دادند. در نهایت 850 هزار هکتار به 550 هزار هکتار تقلیل یافت که آن هم با گرز و چماق تاییدیه آن را گرفتیم!

  پس از همایش علمی که در خوزستان با حضور نوبخت سخنگوی دولت و حجتی وزیر کشاورزی برگزار شد  این طرح با سرعت بیشتری پیش رفت و در نهایت با تلاش دولت و مساعدت رهبری و رییس جمهور این طرح احیا شد. 

  فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری باید انجام شود و امیدواریم دوستان با پیگیری هایی که انجام می دهند موجب پیشرفت خوزستان شود زیرا برکات این طرح بسیار است.


  شمایلی زاده مدیرعامل موسسه جهاد نصر نیز در این نشست گفت: از مقتدایی استاندار سابق خوزستان که در سه سال گذشته با حمایت ها و پشتیبانی از طرح 550 هزار هکتاری موجب پیشرفت آن شد ، تشکر می کنم. 

سخنان شمایلی زاده مدیرعامل موسسه جهاد نصر

  خوزستان با این ظرفیت هایی که دارد نباید وضعش اینگونه باشد. عقیده دارم اکثر ظرفیت خوزستان بر روی زمین مانده است با اینکه استان سرشار از منابع نفت و گاز است اما سرمایه اصلی استان آب ، خاک و مردم آن هستند.

  از سال 76 که در مسئولیت جهاد نصر توفیق خدمت داشتم برای انجام فرمایش رهبری در رابطه با احیای زمین های کشاورزی تلاش کردیم.  بیشترین کار ما با وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان بود و پس از ادغام وزارت جهاد و وزارت کشاورزی ، همه پیگیری های مان از طریق این وزرات خانه انجام شد.

  در دوره قبلی تصدی گری حجتی وزیر کشاورزی ، زمان اجازه نداد تا طرح 550 هزار هکتاری به سرانجام معینی برسد و دوباره با انتخاب ایشان و فرماشات رهبری و رییس جمهور این طرح سرعت بیشتری گرفت.


  با موافقت رهبری 1/5 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی با وجود مشکلات کشور در تامین منابع  اعتبار اختصاص یافت و از سال 93 با سرعت خوب و شتاب زیادی این طرح در حال انجام است و حدود 700 میلیون دلار به طرح داده شده و تاکنون 200 هزار هکتار اراضی آماده و تحویل کشاورزان شده و باقی آن هم انجام خواهد شد. امیدواریم با حمایت دولت و مدیران استان این طرح در سال های آینده به سرانجام برسد.


  نتیجه تکمیل این پروژه برای خوزستان بسیار مفید خواهد بود زیرا موجب افزایش 11 میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی خوزستان و رسیدن به 25 میلیون تن خواهد شد. 300 هزار شغل پایدار ایجاد خواهد شد و شاهد افزایش درآمد و سود کشاورزان خواهیم بو.و حدود 2100 میلیارد تومان افزایش درامد خواهیم داشت و خوزستان به قطب کشاورزی کشور تبدیل می شود.

  در پایان این نشست ، جلسه نقد فیلم مستند "آب ، آتش وَ خاک با حضور رحمانی کارگردان، طاهری منتقد و یکی از موافقان این فیلم برگزار شد و رحمانی به سوالات جواب داد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۱۱
comment
comment
خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
comment
1
2
comment راست میگه مقتدایی تا دوستان در راس استان هستن او میتواند گردوخاک کند بلاخره خودش اوردشون و شاخ و برگ دادبهشون امیدواریم که استاندارجدیدبیاد وخانه تکانی راه بندازه
comment
فرشاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
comment
1
2
comment مقتدایی جان ، [...]را به شهر بهبهان فراموش نخواهیم کرد
آه مردان و زنان بهبهانی بالاخره دامن تو را گرفت
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
comment
2
1
comment مثلا" حرف بزنی چی می خواهی بگی ؟ با عملکرد بد تو دولت مجبور شد عوضت کنه الان استان 40روزه که مدیر نداره جواب این ضررها رابه این مردم محروم اول باید خود توبدی.
comment
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
comment
0
0
comment lمقتدایی؛ کجایی ببینی که عده ای از مدیران ارشد استان در دولت قبل -که حالا از پیمانکاران گردن کلفت شرکت نفت هستند- چگونه از ابگیری مخازن3و4 هورالعظیم جلوگیری میکنند و با وجود اصرار سازمان اب و برق خوزستان و محیط زیست با ایجاد مسیرهایی که ابگذر ندارد از ورود اب به تالاب ممانعت میکنند!!
متاسفانه این افراد خاص که از درامدهای نفتی هورالعظیم به سودهای کلان رسیده اند با کارشکنی در ابگیری مخازن 3و4 هور منافع عمومی مردم خوزستان را فدای منافع شخصی خود کرده اند و خیلی راحت حاضرند که مردم خاک بخورند و بیمار شوند و از منافع بزرگ تالاب بی بهره باشند ولی جیبهای گشاد خودشان روز به روز پر و پرتر شود!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
comment
1
0
comment مقتدایی چقدر ناز و دوست داشتنی بودی!!! امان از دست بعضی ها انشالله هیچ وقت فرد مورد نظرشان کاره ای نشود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
comment
0
0
comment 1/5 میلیارد دلار نه 5/1 میلیارد تومان
comment
خوزستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
comment
0
0
comment سلام
از اینکه این طرح در حال اجراست خوشحالیم و از اینکه این کار بزرگ بدلیل عدم تخصیص اب به سرنجام نرسیده ناراحت ازاینک مقام معظم رهبری همچون دیگر طرحها انگشت بر زخم گذاشته خوشحالیم و از اینکه [...]
این استان نیازمند نظارت بیش از کار است و اراده واقعی دولت مردان نیاز اول ان است
comment
شوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۰
comment
0
0
comment اقای مقتدایی
[...] این موسسه [...]در زمان شما بوده چرا نظارت نکردی
comment
سحر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
comment
1
0
comment آقای مقتدایی شما خیلی خوب بودین تنها ایرادتون این بود که خیلی رفیق باز بودین .رفقای که الان در پست هاشون مشغول به کارن و جالب اینکه خنجر از پشت به شما میزنن و هرجا صحبت بشه بد شما رو میگن..شما چوب رفاقت رو خوردین
comment
منصف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
comment
0
0
comment درود به شرف مرد بزرگ مقتدایی
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
comment
0
0
comment آقای مقتدایی خسته نباشید ولی بگید آیا شما کاری برای مردم بدبخت کوی مهدیس انجام دادید امیدوارم استاندار جدید بتواند کوی مهدیس را از کارون حدا نماید ویا حتی بتواند که محدوده اهواز-کارون را مشخص نماید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار