شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری خوزستان گفت: همکاری نکردن آموزش و پرورش استان برای پذیرش کودکانی که تحت سرپرستی مادران هستند، باعث عقب ماندگی یکی دوساله از تحصیل این کودکان شده است.

به گزارش ایرنا ناهید جفریده دوشنبه در کارگروه زنان و خانواده که در سالن جلسات معاونت سیاسی اجتماعی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در جریان طلاق والدین، کودکان بعد از سن قانونی می توانند انتخاب کنند که با پدر یا مادر خود زندگی کنند و کودکانی که زندگی با مادر را انتخاب می کنند با مشکلاتی به ویژه در نامنویسی در مدرسه روبه رو می شوند.

وی افزود: مدیران مدارس از ترس تهدیدهای پدران این دانش آموزان، با مادران همکاری نمی کنند و پرونده را در اختیار آنها قرار نمی دهند که این مساله بعضا باعث عقب ماندگی یکی دو ساله دانش آموزان از تحصیل می شود.

جفریده اضافه کرد: تهدید مسئولان مدارس را می توان از طریق شکایت قانونی پیگیری کرد و این مساله نباید باعث ترک تحصیل کودکان شود. مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری خوزستان همچنین خواستار همکاری ثبت احوال خوزستان برای صدور شناسنامه کودکان شد و اظهار کرد: کودکانی که از صیغه های موقت و یا روابط نامشروع متولد شده اند، با وجودی که اکنون به سن مدرسه رسیده اند، هنوز فاقد شناسنامه هستند.

وی ادامه داد: این کودکان تحت سرپرستی مادران هستند و با اینکه برای مادران 'امین نامه' و حکم سرپرستی گرفته ایم، برای صدور شناسنامه همکاری نشده است. جفریده با بیان اینکه این کودکان نمی توانند بدون هویت بمانند، گفت: ثبت احوال به دلیل احتمال داشتن پدر غیرایرانی، از صدور شناسنامه برای این کودکان خودداری می کند.

وی در ادامه گفت: بهزیستی باید برای ترخیص کودکان بدسرپرست حساسیت بیشتری به خرج دهد. جفریده تصریح کرد: حمایت بهزیستی از کودکان بدسرپرست به دلیل داشتن پدر ضعیف است و همین مساله باعث می شود مادران با هدف برخورداری از حمایت نهادها مجبور به طلاق صوری شوند.

وی گفت: دفتر حمایت از زنان و خانواده در خوزستان در همه شعب دادگستری شهرستان ها فعال است. دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری در تمام شهرستان های خوزستان (29 حوزه قضایی استان) نمایندگی دارد. اهداف تاسیس این دفتر ثبت نام از کودکان بازمانده از تحصیل، معرفی دختران فراری به بهزیستی جهت اسکان، پیگیری موارد کودک آزاری و ... از اهداف تشکیل این دفتر است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار