اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۱۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
شوشان/ علي گل مرادي 
نماينده ماهشهر در مجلس دهم

 
در ساعت ۲۵: ۱۷ دقيقه روز چهارشنبه، آتش‌سوزي در پتروشيمي بوعلي سينا و در مخازن A و C آغاز شد و هم‌زمان، برج ۸۰۰۱ اين شركت هم كه ارتفاعي معادل ۱۲۱ متر دارد و بلندترين برج خاورميانه در صنعت پتروشيمي محسوب مي‌شود، گرفتار حريق شد. آنچه تاكنون به عنوان علت آتش‌سوزي مشخص‌شده، بروز نشتي در مسير يكي از اين مخازن است.

خوشبختانه، با تلاش چشمگيري كه مجموعه آتش‌نشاني منطقه داشتند، توانستند تا پايان روز پنج‌شنبه، مخزن A را به طور كامل خاموش كنند. آتش‌سوزي در مخزن C هم تا ساعت‌هاي پاياني همان روز، اطفاء شد اما به جهت حرارت بالاي ناشي از آتش‌سوزي و نشتي مجدد، بار ديگر آتش زبانه كشيد و حريق در اين مخزن همچنان ادامه دارد.

با تدابيري كه انديشيده شده، مخازن اطراف مخزن C تحت كنترل قرارگرفته تا حريق به آنها سرايت نكرده و نفتاي موجود در آن مخزن، به طور كامل سوخته و خاموش شود. در كنار اين امر، روش‌هاي ديگري نيز به كار گرفته‌شده است. در اين راستا، يكي از اقدامات مهم، تخليه مخزن C از قسمت پاييني بود كه از اين طريق، ميزان سوخت موجود در آن كاهش يافت تا در زمان كوتاهتري آتش‌سوزي پايان يابد و درنهايت، اطفاء صورت پذيرد. وزير محترم نفت هم نيمه‌شب پنج‌شنبه، وارد منطقه شد و تمامي عوامل آتش‌نشاني مناطق نفت‌خيز جنوب هم در منطقه حضور دارند. از سوي ديگر، اعضاي محترم كميسيون انرژي مجلس هم به‌صورت تلفني پيگير روند انجام اقدامات هستند و اين موضوع با حساسيت خاصي از سوي مسئولان و نهادهاي مربوطه در حال پيگيري است.

اين اميد وجود دارد كه تا پايان روز شنبه، آتش‌سوزي به طور كامل مهار شود. شركت پتروشيمي بوعلي سينا، ازجمله شركت‌هاي مطرح در حوزه پتروشيمي است كه خوراك پتروشيمي شهيد تندگويان را توليد مي‌كند و خود نيز از پتروشيمي اميركبير كه در مجموعه منطقه ويژه پتروشيمي بندر امام است، تغذيه مي‌شود. در مسير اطفاء حريق در اين شركت پتروشيمي، همكاري‌هاي گسترده‌اي از سوي دستگاه‌هاي مختلف صورت پذيرفت. هلال‌احمر كرمانشاه و نيروي انتظامي تهران، با اعزام بالگرد تلاش بسياري انجام دادند.

در باب علت بروز اين حادثه، نگارنده لازم مي‌داند تاكيد كند كه تمامي علل مطرح‌شده در باب بروز اين حادثه، تنها در حد گمانه‌زني است. چراكه در حال حاضر، در مرحله مقابله با بحران و اطفاء حريق قرار داريم. تيم كارشناسي علت‌يابي حريق، زماني مي‌تواند علت دقيق حادثه را مشخص كند كه آتش‌سوزي به طور كامل تمام شود.

ساير اظهارنظرها در اين خصوص تا پيش از اطفاء كامل حريق كذب است. ضمن آنكه يافتن علت دقيق بروز اين حادثه از اهميت بالايي برخوردار است. خوشبختانه، اين حادثه تلفات جاني نداشته و گرچه، صنعت پتروشيمي متحمل خسارت سنگيني شده است، اما بايد به عنوان فرصت به اين حادثه نگاه كرد. چراكه علت‌يابي حريق، ما را در مسير پيشگيري از بروز حادثه‌هاي مشابه، ياري مي‌رساند تا در آينده با كمترين هزينه، در مسير پيشگيري يا مقابله با حوادث احتمالي، حركت كنيم.

به عنوان نماينده مردم ماهشهر و اميديه اين اطمينان را به شهروندان محترم مي‌دهد كه در محل حادثه حضورداشته و قطعاً خطري متوجه شهروندان گرامي نيست. حتي آثار آلايندگي براي محيط‌زيست هم در محدوده پتروشيمي‌هاست و يقيناً متوجه شهرهاي اطراف نخواهد شد. بعد از اتمام مراحل اطفا حريق، در جلسات تخصصي و كارشناسي، به كمك همكاران در مجموعه كميسيون انرژي و وزارت نفت، تصميمات مهمي در اين زمينه اتخاذ خواهد شد تا آثار مثبت آن را در ميان شهرها و شهروندان استان خوزستان مشاهده كنيم. 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
comment
0
0
comment درود بر شما جناب دکتر گلمرادی نماینده شایسته و مسولیت پذیر مردم ماهشهر...شما د همین روزهای آغازین کار.مجلس جدید نشان دادید که این بار شانس با مردم محروم این خطه از سرزمین ما یار بوده وتوانسند بهترین انتختب را داشته باشند....بعضی ازبه اصطلاح نمتیندگان مردم در مواجهه با یک وزیر ، خصوصا وزیر کهنه کاری مثل مهندس زنگنه ،به گرفتن عکس یادگاری بسنده وافتخار میکنند...اما جوان فهیم و بی باکی چون شما برای دفاع از مطالبت مردم آنهارا به چالش کشیده ووادار به پاسخگویی میکنید.درود به شرفتان..حسین رضایی ازدوستداران شما...تهران
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۰
comment
0
0
comment نماینده مردم شریف شهرستان های ماهشهر ، امیدیه ، هندیجان و حومه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار